Upplysthet är inget myt, det är relativt som allt annat bara. Vad lägligt med en diskussion om ämnet i fråga då jag tänkt mycket på det idag. Jag har stött på många personer som påstår samma sak som du, att det inte är möjligt att bli upplyst - och har man blivit det så bluffar man.
Jag tror absolut att vi människor kan bli upplysta, men allt har med omgivning och tankebanor att göra. För att ens skrapa på ytan av detta tillstånd så är det bra mycket svårare för oss "urbana" och industrialiserade människor än vad det är för de som lever i, och framförallt, respekterar naturen T.ex så är det enormt mycket svårare för oss att förstå vad upplysthet innerbär när vi hela tiden bombarderas av information och impulser från alla vinklar, vilket vi gör varje dag i vårt civiliserade samhälle. Vi har ett omedvetet filter för vad som är bullshit eller bluff, bara för att alla andra tror det. Eller för att ingen annan besitter förmågan/aspekten som klassas som bullshit.
En annan synvinkel - vårt sjukvårdssystem är oerhört bra, men långt från fantastiskt. Om vi först begrundar den västerländska medicinkonsten:
Vi har en något tvivelaktiv vana vi västerlänningar. Vi vill förstå och bryta ner omgivningen för att sedan förbättra den. T.ex alla piller (främst antidepressiva), huvudvärkstabletter och allt annat vi stoppar i oss för att "må bättre" är en bluff enligt mig. Alla dessa psykofarmaka har i något led fabricerats kemiskt, vilket inte är vårt naturliga sätt att hantera olika sjukliga tillstånd, tills för ca hundra år sedan. Det är det som är problemet i kärnan, vår nyfikhet har lett oss in i fel väg - vi mår dåligt, vi stressar, vi grälar, vi bråkar, vi krigar - ja, då stoppar vi i oss lite psykofarmaka för att må bättre. Istället för att förstå och bota tillståndet från roten.
Om vi däremot begrundar den österländska medicinkonsten (främst Indien, Kina & Japan) där man har tillgång till alternativ medicinkonst (dvs istället för den västerländska modellen) som blivit enormt populär på senare år. Har du en sjukdom eller ett psykiskt tillstånd du inte berikas av så hänvisas du först att vistas i naturen i minst en vecka innan man får någon som helst diagnos eller medicinsk hjälp. Och just naturen är något jag tror många förbiser för att det anses "flummigt" och naivt att tro att det kan hjälpa en. Vi består av celler som drivs av energi, energi som i sin tur kommer från det vi äter. Men det finns en hake - sättet vi låter energi driva kroppens processer på, varsin det är genom livsglädje eller känslor.
Nu är det kanske inte så att inlägget jag skrev direkt har men upplysthet att göra, men jag tror att det ger en hum och hur och var den västerländska människan måste söka sig för att uppnå detta nirvana. Dessutom tror jag personligen att det vi idag kallar droger (
DMT) är en av vägarna till upplysthet, men det är en helt annan fråga.