• 1
  • 2
2011-03-26, 10:48
Folk som har "koll" ber dig söka dig inåt, hitta din själ och gärna studera lite religion samt meditation.

Gärna allt som innehåller ordet "transcendens" är bra.

Folk med "moral", ett "behagligt" leverne och som lever ett andligt liv ser sig gärna som upplysta och förmer än andra som typ knarkar på helgerna.

Upplysthet är ett märkligt begrepp som män med makt försöker indoktrinera folket i så vi skall glömma bort de äkta värderingarna i världen: typ som att kämpa för rättvisa.

Det finns ingen upplysthet, det är en jävla bluff.

Att vara upplyst är detsamma som att känna sig till freds med sig själv och sin omgivning: det är ingen jävla vetenskap. Plus att, känna sig själv tillfreds är inte alltid så klokt, med tanke på vilken rutten värld vi lever i.
Citera
2011-03-26, 10:56
Bannlyst
Vad ska vi diskutera?
Citera
2011-03-26, 11:24
Medlem
Man märker att flashback är ett drogliberalt forum när det hela tiden skapas trådar med så jävla dåliga konspirationsteorier hela tiden. Nej, det existerar inget "samhälle" som försöker förtrycka dig.
Citera
2011-03-26, 12:03
Medlem
En av mina absoluta favoriter är mötet mellan Chaerephon, en av Sokrates följare och oraklet i Delfi:

Chaerephon: O orakel, vem är visast och mest upplyst i hela världen?
Oraklet i Delfi: Sokrates.
Chaerephon: Hur kan detta vara? Sokrates hävdar att han inget vet.
Oraklet i Delfi: ...
Citera
2011-03-26, 12:05
Medlem
Du har fått med några av begreppen som får mig att vrida mig av obehag.

Jag har känt mig upplyst ett par ggr, men jag borde istället kalla det aha-upplevelser eftersom jag är i total avsaknad av trosuppfattning. Men ett par ggr har jag kunnat lägga till en ny förståelse, få en bredare blick och djupare spänst av min egen kapacitet. Det kliar i mig i närheten av fromma troende som har hälften av sina vänner "på andra sidan" (fast de fortfarande hälsar på förstås).

Dock är det med viss avundsjuka eftersom, som du skriver, världen är rutten. Och oavsett om det är en brist eller förmåga verkar det onekligen helt underbart att ha en känsla av härlighet att kunna sjunga kumbaya medan världen brinner.
Citera
2011-03-26, 16:18
Bannlyst
Hur blir man tillfreds då DVS, du som vet?
Citera
2011-03-26, 18:13
Medlem
Gridiots avatar
Upplysthet är missförstått. Det är inget man uppnår genom att kopierar någon annans metoder.
Enligt mig är upplyshet när man har full insikt i situationen man befinner sig i. Men man förlorar insikten när läget förändras.
Insikt i "alltet" klarar inte jag av, tvivlar på att någon gör det.
Citera
2011-03-26, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av sajbersimon
Man märker att flashback är ett drogliberalt forum när det hela tiden skapas trådar med så jävla dåliga konspirationsteorier hela tiden. Nej, det existerar inget "samhälle" som försöker förtrycka dig.

Jag brukar inget illegalt! Det är ej heller en konspirationsteori utan jag "skojade."

F.ö. har sällan du svaret till vad som är eller inte är en konspiration.

Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
En av mina absoluta favoriter är mötet mellan Chaerephon, en av Sokrates följare och oraklet i Delfi:

Chaerephon: O orakel, vem är visast och mest upplyst i hela världen?
Oraklet i Delfi: Sokrates.
Chaerephon: Hur kan detta vara? Sokrates hävdar att han inget vet.
Oraklet i Delfi: ...

Jo, det är fint - men det känns ju inte så lyckat att inget veta. Enligt mig så är alla kunskaper på en djupare nivå totalt onödiga. Vi måste ner på basnivå och bekämpa idiotin och förtrycket från grunden. Att vara upplyst och/eller intelligent i dagens samhälle borde knappast vara berömvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vet-hut
Hur blir man tillfreds då DVS, du som vet?

Alltså, klättra upp på Älvsborgsbron och hoppa ner i Stena Lines skorsten när den glider under.

Annars kan du ju sluta ställa dumma frågor och fundera på vad du gillar.

Och gillar du inte att jobba för att försörja dig så kan du ju hoppa ner i skorstenen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Upplysthet är missförstått. Det är inget man uppnår genom att kopierar någon annans metoder.
Enligt mig är upplyshet när man har full insikt i situationen man befinner sig i. Men man förlorar insikten när läget förändras.
Insikt i "alltet" klarar inte jag av, tvivlar på att någon gör det.

Hm, detta låter flummigt. Således inget att ha?

Citat:
Ursprungligen postat av Thedicewoman
Dock är det med viss avundsjuka eftersom, som du skriver, världen är rutten.

Jo, men det krävs ett visst mått av mod att erkänna detta och våga stå för det. Folk vill inte uppfattas som "dysterkvistar".

Citat:
Och oavsett om det är en brist eller förmåga verkar det onekligen helt underbart att ha en känsla av härlighet att kunna sjunga kumbaya medan världen brinner.

Jag håller sannerligen inte med dig. Att lida är en dygd. Om du lever skall du leva i Verkligheten och ingen annanstans. Blir verkligheten för tuff för dig skall du be till Gud och/eller ta ditt liv. Be till Gud innefattar allt: från prata med vänner, familj, psykolog.
Senast redigerad av D_V_S 2011-03-26 kl. 18:34.
Citera
2011-03-26, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Alltså, klättra upp på Älvsborgsbron och hoppa ner i Stena Lines skorsten när den glider under.

Annars kan du ju sluta ställa dumma frågor och fundera på vad du gillar.

Och gillar du inte att jobba för att försörja dig så kan du ju hoppa ner i skorstenen.

Men vad fan var det för svar? Det är otroligt svårt att veta vad man gillar och du verkade så säker på att du vet vad man bör gilla så jag frågade.

Så än en gång, hur blir man tillfreds? Ponera också att man har högre krav på livet än ätande, knullande och bajsande. I din trådstart så sa du ungefär "man bör inte söka sig inåt eftersom det bara är att vara nöjd". Då undrar jag hur man ska bli nöjd? Du får gärna vara nöjd om du vill men ge fan i att tracka folk som inte är det.

Funderar du på att skjuta dig själv så är det nog dags nu...
Citera
2011-03-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot

Det här var ett klokt svar.

Tråkig attityd du har TS!

Tack för mig.
Citera
2011-03-26, 19:03
Citat:
Det här var ett klokt svar.

Tråkig attityd du har TS!

Tack för mig.

Oj, blev du ledsen och skrämd av mina svar?

Verkligheten är trist!

Citat:
Men vad fan var det för svar? Det är otroligt svårt att veta vad man gillar och du verkade så säker på att du vet vad man bör gilla så jag frågade.

Ja? Man bör gilla det man gillar!

Citat:
Så än en gång, hur blir man tillfreds?

Nej, inte hur utan varför.

Citat:
Ponera också att man har högre krav på livet än ätande, knullande och bajsande. I din trådstart så sa du ungefär "man bör inte söka sig inåt eftersom det bara är att vara nöjd". Då undrar jag hur man ska bli nöjd? Du får gärna vara nöjd om du vill men ge fan i att tracka folk som inte är det.

Haha.

Så att vilja förbättra livet för alla människor på planeten Tellus är inte en mål stort nog?

Citat:
Funderar du på att skjuta dig själv så är det nog dags nu...

Ok, bra att veta, Experten.

Jag hatar er och ni är uppenbarligen patetiska och egoistiska människor. Brinn i ert eget Helvete, era upplysta as.
Citera
2011-03-26, 19:34
Medlem
Cregers avatar
upplyst som i desillusionerad är bra, upplyst som i att förklara saker genom att fly in i sin egen skalle och drömma sig bort till landet niangiala - där man spelar cricket med gud och pokémons under astrala influenser från universums oändliga krafter som något sunkigt sätt att hävda sig själv mot andra genom att vara mer "upplyst" än dem är mindre fränt.

imo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in