Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-09-16, 22:35
  #1
Banned
DREDDs avatar
Fick min DOOM för ca 2 år sedan! Skulle betala 30 tusen i skadestånd (skojar inte) vilket som jag har fullständigt skitit i att göra. Var absolut inget vålds relaterat brott. Om ni skulle få veta vad det var skulle ni bara skratta! Det var IT relaterat, om man nu säger så. Domarna var en jävla hög med inkompetenta kärringar och gubbar som inte vet ett skit om datorer eller internet. De fattade inte ens ett jutta när en SNUT från it roteln vittnade (till min fördel) De ville bara få en prejudicerande dom. De tänkte väl: "Wow! Sajber spejs! Det är ju sånna där nya grejjer!", därav de höga böterna! Men iaf, har bott på olistade addreser sen dess, dvs 2:a hand, men har nu flyttat till en "vanlig" lägenhet. Den senaste veckan har det varit en massa "folk" som ringt på dörren, vilket som är ovanligt, då jag bor långt från centrala stan och polare brukar sällan ta sig hit utan ringa innan.
Så min fråga är då, kan det vara från kronofogden? Vill nämligen inte bli av med min nya feta dator, tv, stereo etc... så... what should I do?
Är det "run for the hills" som gäller? Kan de ta sig hit och SPARKA in dörren och sno allt jag har utan att höra av sig innan? Jag har ingen registrerad hem telefon, enbart mobil.
Citera
2004-09-16, 22:42
  #2
Medlem
Det är bara skita i att öppna. Du kommer bli kallad till kronofogden för att lista dina tillgångar på heder och samvete, so what, det är bara ljuga som fan och säga att du inte äger något av värde, det kan de aldrig kolla upp. Du kan vara helt lugn på den punkten...
Citera
2004-09-16, 22:45
  #3
Banned
murmelmannens avatar
Tillslut har dom en låssmed med sig.
Citera
2004-09-16, 22:49
  #4
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Tillslut har dom en låssmed med sig.

Hur säkertställt är detta uttalande?
Citera
2004-09-16, 22:51
  #5
Banned
murmelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Hur säkertställt är detta uttalande?
Det räcker med ett domstolsbeslut om handräckning.
Citera
2004-09-16, 23:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DREDD
Kan de ta sig hit och SPARKA in dörren och sno allt jag har utan att höra av sig innan?
KFM tar nog snarare hjälp av polisen och en låssmed, som murmelmannen skrev. Det verkar klyftigare att i ditt fall självmant försöka få till stånd en avbetalningsplan.
Citera
2004-09-16, 23:13
  #7
Banned
DREDDs avatar
okey, men så de har alltså RÄTTEN att sno min prylar UTAN att höra av sig innan? hörde om en polares polare (som det brukar va) som fick ett samtal från kronofogden som sa att de skulle komma på utmätning, så han bara flyttade över alla sina värdesaker till sin schyssta granne.
Citera
2004-09-16, 23:16
  #8
Medlem
Det ska krävas en jävla skuld eller en jävla envis jävel för att de ska gå in med låssmed. Är det inte ett extremfall så kommer de nöja sig med att du självmant skriver ner allt du äger, dvs ingenting, och sen kommer de gå igenom dina inkomster, tillgångar osv för att se vad de kan ta av. Har aldrig hört talas om något fall där de gått in med låssmed, och då har ändå min morsa och farsa skulder på över 1,5 miljoner.

Du måste ju ha fått något papper från fogden under dessa två år som du haft skulden?
Citera
2004-09-16, 23:22
  #9
Banned
DREDDs avatar
nops, har inte fått ett enda papper. kan ha berott på att jag är "SKRIVEN" på en helt annan address än den jag bott på!
Citera
2004-09-16, 23:24
  #10
Medlem
Gabrielswes avatar
Man skall inte bli förvånad över något...

Jag hade en skuld på lite över 5000 och fick genom en kreditupplysning (skriftlig) reda på att KF hade varit på dörren en dag jag tydligen inte varit hemma. Skulden hade jag haft i c:a 2-3 år tror jag.

Misslyckat utmätningsförsök stod det...
Citera
2004-09-16, 23:32
  #11
Banned
murmelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DREDD
nops, har inte fått ett enda papper. kan ha berott på att jag är "SKRIVEN" på en helt annan address än den jag bott på!
Smart drag.Dom kan inte komma åt dig då.Har en grannlägenhet som stått tom i 10 år skriven på en fifflare i byggbranchen.Kronofogden är där med jämna mellanrum men aldrig någon hemma.Han har även spikat igen brevlådan så alla kravbrev ligger utanför.Sitter väl och garvar hos sambon i lyxvillan.
Citera
2004-09-16, 23:53
  #12
Medlem
Hispers avatar
Nu vet jag ju inte om du har arbetetsinkomst, kanske ingen "offciell" , men borde de inte kunna begära indrivning från den direkt från arbetsgivaren? För det är väl så de gör vid skatteskulder?

Personligen skulle jag få förföljelsemani om jag hela tiden såg kronofogdar utanför min dörr. Jag skulle nog "sälja" allt värdefullt och se till att det lämnade min bostad temporärt, ta reda på om KF jagade mig och sedan försöka komma till med ett deal med dem. Men det är ju en åsikt från en som sitter på läktaren och tittar på ditt problem, hade jag drabbats av en mina ögon felaktig dom så kanske jag skulle resonera som du.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback