2004-09-17, 00:03
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Nu vet jag ju inte om du har arbetetsinkomst, kanske ingen "offciell" , men borde de inte kunna begära indrivning från den direkt från arbetsgivaren? För det är väl så de gör vid skatteskulder?

Personligen skulle jag få förföljelsemani om jag hela tiden såg kronofogdar utanför min dörr. Jag skulle nog "sälja" allt värdefullt och se till att det lämnade min bostad temporärt, ta reda på om KF jagade mig och sedan försöka komma till med ett deal med dem. Men det är ju en åsikt från en som sitter på läktaren och tittar på ditt problem, hade jag drabbats av en mina ögon felaktig dom så kanske jag skulle resonera som du.
Om man har en fast inkomst så kommer dom att begära utmätning från den.
Det smartaste du kan göra är att fixa ett deal med KF och lösa skulden. Var den på 30000 sa du? Den kan du fixa bort på ett år om du biter ihop. (tro mig, jag vet )
Citera
2004-09-17, 03:51
Medlem
Kan inte garantera någonting men iaf:

Det som du har inköpskvitton kvar av, stoppa dessa i en mapp. Lägg mappen ex hemma hos din mor, de är nu hennes grejer, det var hon som köpte dessa nya inte du.
De övriga tillhörigheterna av värde skriv kvitton till din mamma att du sålt dessa till henne.
Skriv därefter en hyres/lånehandling där du fritt eller mot betalning får disponera hennes saker.

KFM kan bara göra utmätning på dina egna prylar.

Men oandra sidan... hur kul är det att ha stadigt växande skulder hos fogden och inte kunna leva ett normalt liv. 30tkr är inte spec mycket pengar.
Kontakta KFM och be att få göra en avbetalningsplan.
När skulden är betald och 3år passerat är du Svensson igen.
Citera
2004-09-17, 04:32
Medlem
|StoNeD|s avatar
Har samma problem.... fast 25 lock
Skriv allt du äger på nån du litar på.. Dom kommer kräva utmätning förr eller senare hos dig dröjer minst 1 år innan dom börjar bitcha med dig. Dom får dombeslut att göra en utmätning hos dig och ta dina saker genom att fixa nycklen från din hyresvärd.
Om man bor i hus/villa vet ja inte..
Finns många företag som skriver ut kvitto till folk på deras saker. Betala momsen + lite i fickan för besväret
Citera
2004-09-17, 06:33
Bannlyst
*bita på naglarna*
Citera
2004-09-17, 16:11
Medlem
iommis avatar
de kommer med låssmed. var så säker. har vart med om detta själv. de kom och tog mina firmabilar mha en bil trailer. de kom in i huset med en låssmed. gällde ett par sketna 100 000..
Citera
2004-09-17, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
de kommer med låssmed. var så säker. har vart med om detta själv. de kom och tog mina firmabilar mha en bil trailer. de kom in i huset med en låssmed. gällde ett par sketna 100 000..
Vilken värld lever du i?
Citera
2004-09-17, 19:35
Bannlyst
Måste dem inte först ge ett s.k "delgivningbeslut"? Alltså ,vilket har varit vanligast att en polisman söker upp personen på hans senast kända adress och ringer på och personligen överlämnar ett delgivningsbeslut från kronfogden.
innan personen har blivit "delgiven" beslut,så tror jag knappast dem kan göra utmätning ,efter som personen "ej vet om" att han är skyldig,så länge han inte har blivit delgiven några sketna papper från fogden.
Men detta kanske har ändrats numera?
Citera
2004-09-17, 21:03
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DREDD
*bita på naglarna*

Jag är övertygad om att det är delgivningsmän från fogden som söker dig. Har erfarenhet av dem sedan jag hyrde ut en lght till en som inte betalade hyran, och som sorterade ut kravbreven till mig ur min post när jag hämtade den.
Jag var alltså skriven där, men bodde inte där.
Till sist så dök det upp en helt okänd kille på mitt arbete som bad att jag skulle skriva på papperet han hade med sig. Chock var det för mig iallafall, och han sa att det hade varit mycket svårt att få tag på mig. Så till sist hade han åkt hem till ett av mina syskon och där fått reda på vart jag fanns.

Så, varna dina nära & kära!

Jag höll mig ju inte undan frivilligt, men jag blev litet förvånad över deras metoder...
Citera
2004-09-17, 21:18
Medlem
ojvamysigts avatar
Man kan räknas som delgiven även om man inte får ett papper i handen. KFM kan t ex välja att sätta upp en lapp i trappuppgången, på arbetsplatsen eller t o m sätta in en radannons i lokaltidningen. När detta gjorts kan en dom falla, en tredskodom, som fastställer skulden även fast personen ej är närvarande. När denna dom fallit är det upp till kronoinspektören som handhar ärendet att få in pengar eller ägodelar som motsvarar skuldens värde. Alternativt kontaktar han/hon arbetsgivare, Försäkringskassan eller a-kassa och gör utmätning på inkomsten. Med andra ord - du kan gömma dig hur mycket du vill, men har du ett jobb eller får bidrag så ser KFM ändå till att de får sina pengar.
Citera
2004-09-17, 22:21
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DREDD
Fick min DOOM för ca 2 år sedan! Skulle betala 30 tusen i skadestånd (skojar inte) vilket som jag har fullständigt skitit i att göra. Var absolut inget vålds relaterat brott. Om ni skulle få veta vad det var skulle ni bara skratta! Det var IT relaterat, om man nu säger så. Domarna var en jävla hög med inkompetenta kärringar och gubbar som inte vet ett skit om datorer eller internet. De fattade inte ens ett jutta när en SNUT från it roteln vittnade (till min fördel) De ville bara få en prejudicerande dom. De tänkte väl: "Wow! Sajber spejs! Det är ju sånna där nya grejjer!", därav de höga böterna! Men iaf, har bott på olistade addreser sen dess, dvs 2:a hand, men har nu flyttat till en "vanlig" lägenhet. Den senaste veckan har det varit en massa "folk" som ringt på dörren, vilket som är ovanligt, då jag bor långt från centrala stan och polare brukar sällan ta sig hit utan ringa innan.
Så min fråga är då, kan det vara från kronofogden? Vill nämligen inte bli av med min nya feta dator, tv, stereo etc... så... what should I do?
Är det "run for the hills" som gäller? Kan de ta sig hit och SPARKA in dörren och sno allt jag har utan att höra av sig innan? Jag har ingen registrerad hem telefon, enbart mobil.

Du kan alltid göra en avbetalningsplan med kronkalle. Du får dock en anmärkning i kreditregistret men å andra sidan så väljer du hur mycket du vill/kan betala istället för att dom kommer hem och tar din dator. Vilket jag för övrigt inte är är säker på att dom kan ta hur som helst. TV får dom inte i allafall, såvida du inte ha flera. Men datan? Vettefan om dom tar den vid en utmätning, jag vet ärligt talat inte. Men mitt bästa tips är att du kontaktar kronofogden och görn en avbetalningsplan istället. För betala lär du få göra som helst på ett eller annat vis.
Citera
2004-09-18, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Du kan alltid göra en avbetalningsplan med kronkalle.
Kan man verkligen det? Jag har förstått att de är kända för sin totala inflexibilitet: Allt nu!
Citera
2004-09-18, 14:41
Medlem
Gravelands avatar
Hade 20,000:- där för ett tag sedan (obetalt skadestånd). Förde över alla mina tillgångar och saker till mor min så kunde dom inte ta något. Slutade iofs med att jag pyntade skiten tillslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in