2011-03-26, 09:06
Medlem
Undrar vad som är bäst att äta, generellt.

Jag har ingen koll på kemi och biologi så ni får förklara med enkelt språk. Likaså ska jag försöka förklara tydligare vad jag menar med bäst mat.

Jag söker mat som är effektiv, vad det innebär är att den måste ge mig energi, jag vill ha bra koncentrationsförmåga, men även uthållighet i fysiska aktiviteter. Helst vill jag även att det ska vara så länge som möjligt så jag inte behöver äta igen så snabbt, men det kommer i andra hand.

Maten ska även vara minimalt skadlig för min hälsa på alla plan. Jag vill inte ha för mycket socker t e x även om det ger stundtals mycket energi. Jag vill även självklart minimera risken för seriösa sjukdomar som cancer etc.

Jag är pragmatisk och vill helst ha något som är snabbt och lätt att tillaga också, men det kommer långt efter det tidigare nämnda.

Det är även viktigt att ni förstår att även då jag kanske verkar vältalig så är jag extremt okunnig på detta området och därmed ska ni inte förvänta er att jag redan besitter någon kunskap alls utom att man trycker in maten i munnen typ!

Ni får gärna ge mig bra länktips.
Citera
2011-03-26, 09:17
Medlem
mortauxautress avatar
I allmänhet borde du äta mycket frukt och grönsaker, bröd, flingor och fisk. Vad gäller mjölk och kött bör du välja mättade fetter. Observera att t.ex. naturligt uppvuxen lax är mycket mer hälsosam än odlad dito (som knappt har något påverkan alls) och ekologiska produkter är i regel mycket mer näringsrika. Vad djuret har ätit under sin livstid är lika viktigt som vad du äter. Godis, chips och alkohol bör begränsas så mycket som möjligt. Detta, i kombination med daglig motion reducerar risken för cancer, diabetes och kardiovaskulära sjukdomar.

I övrigt kan jag rekommendera denna eminenta bok som borde finnas på ett bibliotek nära dig: http://www.bokus.com/bok/97892893106...ions-nnr-2004/

edit: Kostpyramiden
Senast redigerad av mortauxautres 2011-03-26 kl. 09:23.
Citera
2011-03-26, 09:38
Medlem
Ett bra första steg är att köpa lokalt producerade grönsaker eller bara använda grönsaker som du odlar själv. Detsamma gäller med kryddor. Du kan odla massor av olika kryddor i ditt eget land/växthus. Grönsaker kan annars innehålla mängder av bekämpningsmedel och liknande. Äta grönsaker av olika färger brukar vara en god ide.

Mitt tips är att köpa mat med så lite tillsatser som möjligt. Gör så många steg du kan själv.

Bönor, framförallt sojabönor, innehåller massor av bra grejer. Kombinera med någon olja (kan inte rekommendera någon på rak arm som ska vara bra). Jag brukar ha bulgor till och kryddor, som jag rör ihop. Inte så sexigt kanske, men bra som luncher. Nu är jag inte så säker på hur dessa bulgor och dess derivat ser ut innehållsmässigt, men jag kör det för att jag gillar det. Om man har sojabönor som ensam proteinkälla har jag hört att något viktigt protein ska saknas.

Som variation finns linser, och hur många bönsorter som helst.

Jag vill avsluta med en varningens ord. Det gäller fisk. Särskilt insjöfisk men också havsfisk är farligt. Kemikalier hamnar till sist i våra vattendrag. Och sedan samlas de i fiskar. Detta gör att rovfiskar bioackumulerar massor av skadliga ämnen under sin livstid. Bioackumulerar betyder att koncentrationen av farliga ämnen ökar ju högre upp på näringskedjan du är. I viss mån gäller detta även djur.
Citera
2011-03-26, 09:50
Medlem
klybans avatar
Tyvärr en mycket svår fråga att svara på. pga inte ens forskarna har någon bra koll på detta.
Många som anser sig veta dock.

Vad man generellt kan säga att man ska undvika raffinerade produkter och sträva efter att äta så lite tillsatser.
Dom är inte bevisligen farliga, men innehåller en grekisk sallad blandning i burk 11st E-ämnen, så kan man inte annat än undra varför det ska vara nödvändigt.
Och kan det vara nyttigt?

Sen kan man dela upp "nyttig" i två falanger, den fett rädda och den kolhydrat rädda falangen.
Själv tror jag på mer fett än kolhydrater, men anser en balanserad kost är viktig.
men som sagt vad det är ju bara nått man anser
Citera
2011-03-28, 07:19
Medlem
Så med andra ord kan jag likagärna käka en hamburgare med inget på istället för att försöka ha sallad och tomat om jag köpt sallad och tomat på ica?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in