2011-03-26, 00:05
Medlem
(Det finns förmodligen någon befintlig tråd jag skulle kunna använt, men det finns så fruktansvärt många att det är hopplöst att leta igenom alla. Jag ber om ursäkt för detta.)

Jag har en blogg på blogg.se men är ej jättekunnig. Jag undrar hur man lägger upp en youtube-film i sitt inlägg istället för bara en www-länk? Jag får det inte att fungera.

Jag undrar även om det finns någon sida där man kan ladda upp en bild att använda som header i bloggen. Jag vet hur man lägger in länken i koderna, men det funkar inte att länka från imageshack.us t ex. Någon som kan hjälpa mig, tips?

Tack
Citera
2011-03-26, 00:07
Medlem
fraKturs avatar
Kan man inte gå in på Youtube, sen finns det en speciell adress som går att "bädda in i bloggen"?
Citera
2011-03-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Kan man inte gå in på Youtube, sen finns det en speciell adress som går att "bädda in i bloggen"?
Jo precis, finns "embed" och det är bara att kopiera det och lägga in i inlägget.

TS: Det ska funka att använda det. Testa annars att använda Tinypic att lägga upp bilden på och se om det funkar bättre. Men se till att ta en direktlänk.
Citera
2011-03-26, 00:22
Medlem
Men det händer inget om jag lägger in embed-länken direkt i inlägget? Ska man göra det i HTML-rutan? Isåfall var i HTML-rutan, ska man skriva något?

Sorry för min oförmåga att förstå... hehe. Och tack för hjälpen.
Citera
2011-03-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaubo
Men det händer inget om jag lägger in embed-länken direkt i inlägget? Ska man göra det i HTML-rutan? Isåfall var i HTML-rutan, ska man skriva något?

Sorry för min oförmåga att förstå... hehe. Och tack för hjälpen.

Tryck på Html knappen, klistra in texten där och tryck på uppdatera. Du kommer då föras tillbaka till där du skriver själva inlägget och där ska det finnas en gul ruta som då är videoklippet.

Ps. När du ska ta embed länken från youtube glöm inte att kryssa i "Använd gammal inbäddningskod" annars fungerar det inte. ^^
Senast redigerad av Vicccy 2011-03-26 kl. 00:29.
Citera
2011-03-26, 00:29
Medlem
Tack så väldigt mycket, nu har jag löst alla problem!
Citera
2011-03-26, 00:44
Medlem
Flippkids avatar
Annars går det ju att ladda upp bilder på blogg.se som du kan använda som header..
Citera
2011-03-26, 01:32
Medlem
Kom på en till fråga, jag skulle vilja ändra typsnittet på rubrikerna i mina inlägg till skrivstil. Någon som vet namn på typsnitt som passar och exakt var i kodmallarna jag ändrar det?
Citera
2011-03-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaubo
Kom på en till fråga, jag skulle vilja ändra typsnittet på rubrikerna i mina inlägg till skrivstil. Någon som vet namn på typsnitt som passar och exakt var i kodmallarna jag ändrar det?

Vid ändring av grundsaker som typsnitt, bakgrund osv sker endast i stilmallen. Om du vill ändra typsnittet till rubrikerna i dina inlägg ska du ändra "Font family" under "/**Entry headers**/".
Öppna programmet word och leta efter något typsnitt som liknar skrivstil, sen är det bara att skriva in det vid font family.

Om du är nybörjare när det gäller bloggdesign rekommenderar jag att du kikar in i Laris blogg som heter http://designadinblogg.se. Där hittar du allt du behöver veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in