• 1
  • 2
2011-03-25, 20:52
Medlem
stenenberts avatar
Tja!

Ni må tycka att min fråga är udda, men jag ställer den ändå.
Hur kalla temperaturer klarar en "vanlig" acer dator? Med klarar så menar jag att datorn inte får några noterbara förändringar.

Anledningen till att jag frågar detta är att jag hade planer om att förvara min dator i förrådet (som befinner sig utomhus) tillfälligt och ville ta reda på om den tar skada av detta.
Citera
2011-03-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenenbert
Tja!

Ni må tycka att min fråga är udda, men jag ställer den ändå.
Hur kalla temperaturer klarar en "vanlig" acer dator? Med klarar så menar jag att datorn inte får några noterbara förändringar.

Anledningen till att jag frågar detta är att jag hade planer om att förvara min dator i förrådet (som befinner sig utomhus) tillfälligt och ville ta reda på om den tar skada av detta.

Lite oväntat att jag gick in på den här tråden, men jag har en Acer-dator. Min modell klarar åtminstone -14°C i nästan 3 timmar utan några märkbara fel.
Citera
2011-03-25, 20:55
Medlem
RandomAccs avatar
Allt över plus borde den klara, att utsättas för några minus en kortvarig perios borde inte vara något problem, men vänta på att någon bekräftar detta innan du blint slänger in datan i förrådet
Citera
2011-03-25, 20:59
Medlem
tokens avatar
Jag hade en dator som server i ett svagt tempererat förråd när jag vad yngre. Tror att temperaturen låg runt 5-10C året om.

Den klarade sig finfint, minns att jag tävlade med polaren om bästa uptime. Klarade runt 250 dagar innan det blev strömavbrott.
Citera
2011-03-25, 20:59
Bannlyst
Grafikkort bland annat är konstruerade så att de kan tåla "extrema temperaturer" uppemot 100c och -10. Samma med processor som kan klara -25c. Men det variera också väldigt mycket från dator till dator.
Senast redigerad av PedagoGeeek 2011-03-25 kl. 21:02.
Citera
2011-03-25, 21:00
Medlem
brianmolkos avatar
nu är ju våren och sommaren påväg så det klarar den sig nog den tiden..
Citera
2011-03-25, 21:08
Medlem
stenenberts avatar
Då antar jag att det går bra att förvara datorn i förrådet. Det är ändå bara i en kort period (ca 1 vecka) och utetemperaturen är väl ungefär 0C som kallast här i göteborg.

Tack för svar!
Citera
2011-03-25, 21:43
Medlem
Lifeafterthisones avatar
allså det handlar om en laptop inte en stationär dator?
en stationär klarar mycket mer än en laptop.

Skärmen är nog det största bekymret, har förr mig att LED och LCD skärmar kan frysa sönder och bilden blir pixlig och ''seg'' eller hur man ska säga.

Men som Cpu, Gpu och allt det andra är inga bekymmer.
Citera
2011-03-25, 21:58
Medlem
stenenberts avatar
Citat:
allså det handlar om en laptop inte en stationär dator?
en stationär klarar mycket mer än en laptop.

Skärmen är nog det största bekymret, har förr mig att LED och LCD skärmar kan frysa sönder och bilden blir pixlig och ''seg'' eller hur man ska säga.

Men som Cpu, Gpu och allt det andra är inga bekymmer.
Det är en stationär dator.
Citera
2011-03-25, 22:04
Medlem
Nate Blacks avatar
Kyla? Förhelvete, om du kan kyla en helt vanlig dator med flytande helium (-235C) så ska din vanliga stationära klara av att stå utomhus ett tag.

Fukt är det enda du behöver tänka på.

Lägg in den i en sopsäck eller liknande och stäng till. Ska klara sig fint.
Citera
2011-03-25, 22:15
Medlem
stenenberts avatar
Citat:
Kyla? Förhelvete, om du kan kyla en helt vanlig dator med flytande helium (-235C) så ska din vanliga stationära klara av att stå utomhus ett tag.
Det har jag väl inte sagt att jag kan?

Citat:
Lägg in den i en sopsäck eller liknande och stäng till. Ska klara sig fint.
Ska göra detta.
Citera
2011-03-25, 22:29
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Det har jag väl inte sagt att jag kan?

Uttryckte mig lite dumt där.

Jag menar att du generellt kan göra det, finns inget fysiskt hinder. Datorkretsar tåler mycket låga temperaturer. Hur det är med skärmar är jag dock inte lika säker på. Men om utomhustemperaturen inte kryper alltför långt under nollan ska de nog också klara det.

Citat:
Ska göra detta.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem