• 1
  • 2
2011-03-25, 20:06
Medlem
incarnateds avatar
Jag är 18 år gammal och har ingen direkt inkomst annat än CSN, förutom det som betalas till min lägenhet, min mat, etc, men det är inte jag som betalar det personligen, även om jag troligen lär börja göra det snart.

I vilket fall så skulle jag vilja låna 10'000SEK. SMS-lån osv är ingenting jag vill beblanda mig med. Jag tänker mer ett lån där man betalar av en 300SEK i månaden. Med andra ord en summa per månad som inte ens den mest misslyckade människan i världen har en svårighet med att betala (jag är dock varken misslyckad eller någonting liknande). Jag vill även så klart ha möjligheten att betala tillbaka pengarna rakt av ifall jag skulle ha den möjligheten.

Finns det något sådant här lån? Eller måste jag vänta tills jag är 20 för att ta CSN-lån? Jag vet att brorsan tog ett CSN-lån på ~75'000SEK när han fyllde 20 och köpte bil, bl.a. Det är dock en för stor summa för mig, men 10'000SEK behöver jag, och en 12 års ränteplan vore väl att föredra, så att jag betalar så lite per månad som möjligt.

All hjälp mottages med tacksamhet.

EDIT: Jag bör väl lägga till att jag tänkte fel. Självklart så betalar jag inte av ett 10'000SEK lån på tolv år. Tänkte mer fyra- fem år med räntan. Jag fick 12 år från den grejen jag tittade in på Swedbank som verkar vara 30'000SEK, precis som någon i tråden sade vara det lägsta lånet på Swedbank.
Senast redigerad av incarnated 2011-03-25 kl. 20:41.
Citera
2011-03-25, 20:09
Medlem
GodModes avatar
borgenär?
Citera
2011-03-25, 20:12
Medlem
Banken har inget som helst intresse i att låna ut till dig. Dels så tjänar de knappt något på ett så litet lån, och dels så ses man som en högrisk-kund om man inte ens kan spara ihop till 10k.
Citera
2011-03-25, 20:14
Medlem
incarnateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
borgenär?
Är det om någon går i borgen för mig och säger: "ja, fan, jag känner incarnated som fan, vettu, och den jäveln kan garanterat betala tillbaka dessa lån - nemas problemas!"

I så fall så kan jag inte riktigt komma på någon i min närhet som någonsin skulle hjälpa mig ta ett lån. Inte för att jag inte kan hantera pengar eller liknande, utan det är väl bara en principsak. Man kan väl jämföra det med den gången då storebrorsan jagade mig runt en fotbollsplan för att jag rökte som tolvåring. Det ironiska i det hela är att han rökte som dåvarande sjuttonåring.
Citera
2011-03-25, 20:15
Medlem
incarnateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Banken har inget som helst intresse i att låna ut till dig. Dels så tjänar de knappt något på ett så litet lån, och dels så ses man som en högrisk-kund om man inte ens kan spara ihop till 10k.
Men det där låter väldigt negativt. Det finns således inget sätt att komma runt det här? Kan man ta lån hos någon annan, då? Självklart inte hos maffiasnubbar alá sms-lån med en ränta bortom denna verklighet.
Citera
2011-03-25, 20:17
Medlem
Flashbackhorans avatar
Som en skrev så ger de inte lån på så små summor längre, helt jäkla sjukt.
Har en vän som skulle laga sina tänder och var tvungen att få ett lån men de sa till henne att hon fick ta det på sina kreditkort.
Du kan inte skaffa ett sånt då, där är det mycket bättre ränta än på tex sms-lån.
Citera
2011-03-25, 20:20
Medlem
RedXs avatar
Tror att storbankerna brukar ha minimibelopp på 30 tkr för sina lån. Alternativet är att ta deras betalkort (vilket blir betydligt dyrare för dig). Vet dock ej om det med säkerhet är så just på Swedbank.

Men oavsett vilket så tror jag inte att du är särskilt intressant som kund för något annat låneinstitut än SMS-lånefabrikerna. Då du inte ens har någon inkomst bedömer jag sannolikheten att ett lån beviljas i ditt namn som marginellt högre än obefintliga.
Citera
2011-03-25, 20:21
Medlem
incarnateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran
Har en vän som skulle laga sina tänder och var tvungen att få ett lån men de sa till henne att hon fick ta det på sina kreditkort.
Du kan inte skaffa ett sånt då, där är det mycket bättre ränta än på tex sms-lån.
Kan jag skaffa kreditkort med min nuvarande inkomst? I sommar så lär jag flytta ut från denna träningslägenhet till en "riktig" sådan, och därefter lär jag väl få existensminimum av soc medan jag pluggar.

Vad är det för ränta på kreditkort och hur betalas den?

EDIT: Jag lärde mig att googla och fann följande:

Pris

195 kr per år, extrakort 0 kr per år.
0 kr per år för student över 18 år på eftergymnasial utbildning med CSN-insättning i Swedbank.
Läs mer på www.swedbank.se/student
Nyprägling av kort 75 kr.

Räntan är för närvarande 11,95 % (2011-02-05) vilket ger en månadsränta på 1,00%. Vid en utnyttjad kredit på 10 000 kronor blir den effektiva räntan 14,98%.

Kontantuttag i Sverige och utomlands kostar 3% av uttaget belopp, dock lägst 35 kr per uttag.

Något mattesnille som kan säga vad jag betalar och hur länge jag betalar det, om jag kör 10'000SEK på ett sådant kort?
Senast redigerad av incarnated 2011-03-25 kl. 20:26.
Citera
2011-03-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incarnated
Men det där låter väldigt negativt. Det finns således inget sätt att komma runt det här? Kan man ta lån hos någon annan, då? Självklart inte hos maffiasnubbar alá sms-lån med en ränta bortom denna verklighet.

Sättet att komma runt det är att betala en högre ränta. Det finns väl lån som heter något i stil med "enkla lånet", du kan ju alltid kolla om du kan få ett sånt.
Citera
2011-03-25, 20:26
Medlem
Tenshiis avatar
Ta ett CSN-lång på 75k för att köpa en bil? Vad yrar du om nu? CSN betalar aldrig ut en klumpsumma på det sättet. Du får ett bidrag och lånar en viss del varje månad för att kunna studera. Att betala av 10k på 12 år känns väl som ett lite väl stort önsketänkande det med?

Varför inte skaffa ett jobb? Hela situationen verkar lite underlig, vad är det du ska låna till egentligen?
Citera
2011-03-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran

Bankerna bedriver inte någon välgörenhetsverksamhet, det handlar om att tjäna pengar. Generellt så är det en dålig ide att låna ut pengar till någon som inte ens har en buffert på 10k.
Citera
2011-03-25, 20:28
Medlem
incarnateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Ta ett CSN-lång på 75k för att köpa en bil? Vad yrar du om nu? CSN betalar aldrig ut en klumpsumma på det sättet. Du får ett bidrag och lånar en viss del varje månad för att kunna studera. Att betala av 10k på 12 år känns väl som ett lite väl stort önsketänkande det med?

Varför inte skaffa ett jobb?
Han fick det per månad. Ja. Han köpte en bil, bland annat, som jag skrev. Inte en bil för 75'000SEK.

Därför att jag studerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in