• 1
  • 2
2011-04-01, 17:37
Medlem
Mystiqes avatar
Antagligen individuellt att just dessa två är tystlåtna eller så känner dig och osäker hur de ska bemöta dig m.a.o. inte råka bli någon pinsamhet av missförstått skämt eller dylikt.

Annars är just folk från mellanöstern (oavsett om de är ateister, muslimer,kristna) riktigt pratglada och sociala av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Akasha
Dom vill inte prata med tjejer eftersom tjejer enligt dom är mindre värda. Du skulle lika gärna kunnat bli våldtagen av turkarna men du hade väl tur. Får jag fråga varför du så gärna vill prata med dom?

Citera
2011-04-02, 20:58
Medlem
Zenple199s avatar
Enligt mina nära nog 40 års studier av människor, har jag kommit fram till att turkar är tystlåtna. Särskilt när de sover, har mat i munnen eller lyssnar på folk som pratar!
Citera
2011-04-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grajsan
Hej! På mitt jobb jobbar två turkiska killar. Jag (tjej) är nyanställd så jag känner inte alla så väl än. En del har jag fått bättre kontakt med än andra och de flesta pratar på med mig. Dock är just dessa två turkar väldigt allvarliga hela tiden. Trevliga, men allvarliga och de verkar inte snacka strunt i onödan.

De har båda erbjudit mig skjuts en bit hem och jag har tackat och tagit emot. I bilen snackas det inte heller mycket och efter några försök till konversation har jag lagt ner och låtit dem hålla låda om de plötsligt skulle bli sugna. Den andra har jag bara träffat en gång och han sa knappt ett ord till mig innan vi skulle hem och han erbjöd sig att skjutsa mig en bra bit hem. Han var lite mer talför och kändes något vänligare än den andra killen men fortfarande ganska tyst. De verkar inte använda mycket humor med folk de inte riktigt känner.

Frågan är om det ligger i den turkiska kulturen att inte prata i onödan eller att man måste "förtjäna" respekten innan man kan vara skämtsam och pratglad. Eller är det helt enkelt så att det bara råkar finnas två väldigt likasinnade turkar på mitt jobb?

Jag tror inte det har med den muslimska kulturen att göra för jag känner många muslimer från lite olika ställen och jag kan inte säga att jag upplevt det på samma sätt med någon annan, så min teori är att det är just den turkiska kulturen. Någon som har koll på detta?

Jag antar att du är helsvensk?
Om man hjälper svensken så känner hon/han sig förnedrad och inte är nöjd! Hjälper du inte svensken så kommer denne att hämnas så fort han/hon får tillfälle!

Otacksamma människor! Knip käft o åk med istället för att snacka goja
Citera
2011-04-10, 16:59
Medlem
grajsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luciferre
Jag antar att du är helsvensk?
Om man hjälper svensken så känner hon/han sig förnedrad och inte är nöjd! Hjälper du inte svensken så kommer denne att hämnas så fort han/hon får tillfälle!

Otacksamma människor! Knip käft o åk med istället för att snacka goja
Jag är helsvensk ja. Och kniper käft och åker med är ju precis vad jag gör. Har inget större problem med det heller och tycker det är asskönt att få skjuts oavsett om vi pratar eller inte. Jag är alltså väldigt tacksam för det, men skulle inte ha något emot att lära känna de jag jobbar med heller.
Citera
2011-04-10, 17:37
Bannlyst
Dom tyska turkarna ar inte sardeles tystlatna: nar det ar dags att para sig sitter dom i parkerna och kuttrar efter ett tag borjar dom slass sinsemellan, man och kvinna. Detta aterupprepas i all oandlighet. Hor man nagon skrika i en park kan man ge sig fan pa att det ar turkar: normalt folk, d v s tyskar beteer sig ALDRIG pa det sattet.

Dom gar ocksa omkring och spottar hela tiden och ser allmant lojliga ut i en viss alder: lite feminima, lite som svenskar faktiskt, forutom att dom maste vara sa macho hela tiden.
Senast redigerad av Tinman 2011-04-10 kl. 17:39.
Citera
2011-04-10, 18:36
Medlem
grajsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Dom tyska turkarna ar inte sardeles tystlatna: nar det ar dags att para sig sitter dom i parkerna och kuttrar efter ett tag borjar dom slass sinsemellan, man och kvinna. Detta aterupprepas i all oandlighet. Hor man nagon skrika i en park kan man ge sig fan pa att det ar turkar: normalt folk, d v s tyskar beteer sig ALDRIG pa det sattet.

Dom gar ocksa omkring och spottar hela tiden och ser allmant lojliga ut i en viss alder: lite feminima, lite som svenskar faktiskt, forutom att dom maste vara sa macho hela tiden.
Jag fattar vinken men min fråga var bara en allmän om kultur, liksom italienare sägs ha hett temperament eller norrlänningar är just tystlåtna, att ryssar gillar vodka och amerikanare hysteriska o.s.v. Självklart gäller det inte alla men som en generell uppfattning av en viss nationalitet. Undrade helt enkelt om det var lite typiskt för turkar att vara tystlåtna men uppenbarligen var det ju bara en tillfällighet.
Citera
2011-04-10, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman

Verkar som alla har fått i sig att det är bara turkar som bor i Tyskland. Visst turkar är en stor minoritet men inte för det ska man tro att varenda invandrare man ser på gatorna i Tyskland är turkar, det finns även andra minoriteter från Turkiet som bor i Tyskland. Sen kan jag hålla med dig om att turkarna i Tyskland tillskillnad från turkarna i Turkiet skiljer sig markant. Det beror så klart på att de turkarna som immigrerade sig var oftast lågklass människor från olika byar och fattiga områden i Turkiet. De medelklass och högklass turkarna och assimilerade kurderna i Turkiet har inte haft någon anledning att fly från Turkiet.
Senast redigerad av mentos-fruit 2011-04-10 kl. 20:27.
Citera
2011-04-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Jag fattar vinken men min fråga var bara en allmän om kultur, liksom italienare sägs ha hett temperament eller norrlänningar är just tystlåtna, att ryssar gillar vodka och amerikanare hysteriska o.s.v. Självklart gäller det inte alla men som en generell uppfattning av en viss nationalitet. Undrade helt enkelt om det var lite typiskt för turkar att vara tystlåtna men uppenbarligen var det ju bara en tillfällighet.

De kanske är den typen av personen som är tystlåtna för de inte känner dig eller inte öppnar sig för vem som helst. Eller så är dem så personligen vilket beror det på den miljön/familjen dem är uppväxta i.
Citera
2011-04-22, 15:31
Medlem
Citat:
Jag är helsvensk ja. Och kniper käft och åker med är ju precis vad jag gör. Har inget större problem med det heller och tycker det är asskönt att få skjuts oavsett om vi pratar eller inte. Jag är alltså väldigt tacksam för det, men skulle inte ha något emot att lära känna de jag jobbar med heller.

Men då kanske dom inte kan så mycket svenska?
Oftast så brukar turkar försöka att få lite mer kontakt!

Eller så är dom tråkiga och inte orkar prata med just dig!
Citera
2011-04-22, 16:56
Medlem
grajsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luciferre
Men då kanske dom inte kan så mycket svenska?
Oftast så brukar turkar försöka att få lite mer kontakt!

Eller så är dom tråkiga och inte orkar prata med just dig!
De båda pratar ren svenska (den ena har bara bott här i fem år men snackar svenska utan att ens bryta lite). En av dem visade faktiskt ganska stort intresse av mig senast vi jobbade tillsammans så jag får väl anta att han var blyg eller bitter över sitt slitsamma jobb...
Citera
2011-05-01, 15:42
Medlem
kilonars avatar
nej de är inte tystlåtna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto