2011-03-25, 18:40
Medlem
Hej skriver detta åt en bekant.
Det är så att hon fick TGL pga hennes man dog förra året och hon har varit hos kronofogden länge men man får ej utmäta dessa pengar. Men hon förde över en viss summa till ett plusgiro konto då hennes ena son har hennes kontonummer då han får aktivitets ersättning så brukar han överskrida sina summor (vet att låter dumt men sån är situationen) Så blev hon kontaktad av kronofogden och frågade om hennes ekonomi 3 månader senare och hon tänkte inte på hon hade fört över pengarna för hon hade ju läst att går ju inte utmäta dom så hon tänkte inte mer på saken (kronofogden borde väl sett att det är ju dessa pengar då dom ser plus/bank konton)

Nu har kronofogden dragit av jävla massa pengar från henne och hon har ju som sagt rätt i denna situation men då borde väl hon få tillbaks sina pengar? och hur funkar det när man får tillbaks pengar från kronofogden tar det fort eller kan det tar jävligt lång tid?

Tackar för svar!

Edit: kanske fel forum så kanske en moderator kan flytta till rätt bord?
Senast redigerad av kazzun 2011-03-25 kl. 18:47.
Citera
2011-03-25, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazzun
Hej skriver detta åt en bekant.
Det är så att hon fick TGL pga hennes man dog förra året och hon har varit hos kronofogden länge men man får ej utmäta dessa pengar. Men hon förde över en viss summa till ett plusgiro konto då hennes ena son har hennes kontonummer då han får aktivitets ersättning så brukar han överskrida sina summor (vet att låter dumt men sån är situationen) Så blev hon kontaktad av kronofogden och frågade om hennes ekonomi 3 månader senare och hon tänkte inte på hon hade fört över pengarna för hon hade ju läst att går ju inte utmäta dom så hon tänkte inte mer på saken (kronofogden borde väl sett att det är ju dessa pengar då dom ser plus/bank konton)

Nu har kronofogden dragit av jävla massa pengar från henne och hon har ju som sagt rätt i denna situation men då borde väl hon få tillbaks sina pengar? och hur funkar det när man får tillbaks pengar från kronofogden tar det fort eller kan det tar jävligt lång tid?

Tackar för svar!

Edit: kanske fel forum så kanske en moderator kan flytta till rätt bord?
Överklaga beslutet till närmaste/berörd Tingsrätt och hemställ samtidigt om inhibition i utmätningsdelen. Sammanställ vederbörandes beneficium (del att behålla för nödvändiga basala kostnader). Var inte rädd att bokföra så mycket kostnader som möjligt för drägligt levene. Till skillnad mot kommunala beräkningar för socialt bistånd så är kronofogdemyndigheten mer medgörligt. Läs på i Utsökningsbalken som reglerar kronofogdemyndigheten möjlighet till utmätning.
Citera
2011-03-25, 20:23
Medlem
Lagen är tydlig på denna punkt och jag säger som föregående inlägg att kronofogden är medgörliga. Pengarna tillhör dödsbot oavsett om dina bekanta varit korkade nog att flytta runt dom för egen konsumtion. Kronofogden har ingen rätt till dessa pengar och ett telefonsamtal kommer lösa alla problem.
Citera
2011-03-26, 17:48
Medlem
Jag måste förtyderliga en del i mitt förra inlägg, då jag helt frångick att dödsfallet skedde förra året. Självklart är det så att tillgångarna dödsbot i ska täcka begravningskostnader, kostnader direkt hänförliga till dödsfallet samt den dödes skulder i första hand.

Det som därefter blir över kan ligga kvar i dödsbot i åratal utan att något händer förräns någon flyttar över pengarna till sitt eller någon annans konto. Förutsatt att bouppteckning lämnats in till skatteverket vilket ska ske inom 3månader från dödsfallet.
Citera
2011-03-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag måste förtyderliga en del i mitt förra inlägg, då jag helt frångick att dödsfallet skedde förra året. Självklart är det så att tillgångarna dödsbot i ska täcka begravningskostnader, kostnader direkt hänförliga till dödsfallet samt den dödes skulder i första hand.

Det som därefter blir över kan ligga kvar i dödsbot i åratal utan att något händer förräns någon flyttar över pengarna till sitt eller någon annans konto. Förutsatt att bouppteckning lämnats in till skatteverket vilket ska ske inom 3månader från dödsfallet.

fast nu var det så att TGL pengarna som blev "stulna" så att säga, Dödsboet är ju en helt annan sak ju för det är ju den dödas personens pengar som går till skulder/begravning osv. Medans Tgl är ju en utbetalning som ska hjälpa dom personer som får pengarna ekonomisk bistånd.

Men tackar för alla bra svaren iaf hjälpte jätte mycket!
Citera
2011-03-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazzun
fast nu var det så att TGL pengarna som blev "stulna" så att säga, Dödsboet är ju en helt annan sak ju för det är ju den dödas personens pengar som går till skulder/begravning osv. Medans Tgl är ju en utbetalning som ska hjälpa dom personer som får pengarna ekonomisk bistånd.

Men tackar för alla bra svaren iaf hjälpte jätte mycket!

TGL består av begravningshjälp men kan även innefatta efterlevandeskydd... Begravningshjälpen betalas ut till dödsbot medans efterlevadeskyddet i regel betalas ut till förmånstagarna. Efterlevandeskyddet har kronofogden rätt att plocka pengar ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in