2011-03-25, 17:15
Medlem
Saken är att jag har två datorer här hemma, aldrig lyckas jag få fildelning genom nätverket att fungera, har försökt ett antal gånger, varit inne och ändrat i ändrat i inställningarna på båda datorerna men lyckas ändå inte. Jag hittar datorn i nätverket, ser alla mappar som är utdelade men när jag försöker gå in i mappen så får jag upp att "Det går inte komma åt \\Dator\Mapp". Så nu är jag trött på det här.

Finns det något bra program så man kan lätt dela ut mediafiler i nätverket för att sedan komma åt från den andra datorn? Hittade ett skönt program precis till Iphonen (Air Video), fast jag kan bara komma åt min dator från iphonen och streama filmerna direkt från datorn, så jag undrar om det finns något motsvarande program så att jag kan streama direkt från ena datorn till andra?

För övrigt, om det är någon som har en susning om vad det kan vara för problem med nätverket så är jag oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med det problemet också.

Ena datorn kör Windows 7, den andra kör Windows Vista.
F.ö. är jag osäker på om den här tråden ska ligga i Datoranvändning - Windows eller i Nätverksdelen av forumet, (en mod får gärna flytta ifall ni anser att den ligger fel)
Citera
2011-03-25, 17:23
Medlem
Phews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasRR
Saken är att jag har två datorer här hemma, aldrig lyckas jag få fildelning genom nätverket att fungera, har försökt ett antal gånger, varit inne och ändrat i ändrat i inställningarna på båda datorerna men lyckas ändå inte. Jag hittar datorn i nätverket, ser alla mappar som är utdelade men när jag försöker gå in i mappen så får jag upp att "Det går inte komma åt \\Dator\Mapp". Så nu är jag trött på det här.

Finns det något bra program så man kan lätt dela ut mediafiler i nätverket för att sedan komma åt från den andra datorn? Hittade ett skönt program precis till Iphonen (Air Video), fast jag kan bara komma åt min dator från iphonen och streama filmerna direkt från datorn, så jag undrar om det finns något motsvarande program så att jag kan streama direkt från ena datorn till andra?

För övrigt, om det är någon som har en susning om vad det kan vara för problem med nätverket så är jag oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med det problemet också.

F.ö. är jag osäker på om den här tråden ska ligga i Datoranvändning - Windows eller i Nätverksdelen av forumet, (en mod får gärna flytta ifall ni anser att den ligger fel)

Testa Dropbox. Fungerar även för Iphone och det är ett underbart program!
http://www.dropbox.com/
Dock kan du inte "streama" med det, men kan lätt skicka filer mellan Dator->Dator, Mobil->Dator och Dator->Mobil
Citera
2011-03-25, 17:31
Medlem
Ska ta och kika på det! tack så mycket
Citera
2011-03-25, 17:47
Medlem
Dropbox skulle väl ta för jävla lång tid att ladda upp, och sedan ladda ner en film med?
Då är det lika bra att använda ett usb-minne..
Citera
2011-03-25, 17:49
Medlem
Ja, tanken slog mig med, skulle vara lättare och snabbare om man bara kunde kolla direkt från andra datorn.
Citera
2011-03-26, 12:56
Medlem
I Dropbox finns det en funktion som heter "Enable LAN sync". Har inte själv testat den, men man hittar den genom att högerklicka på Dropboxikonen i verktygsfältet och välja "Preferences...", sedan Enable LAN sync.
Citera
2011-03-30, 15:30
Medlem
tog ändå sin lilla tid, hade LAN Sync aktiverat på båda datorer (givetvis i samma nätverk), 1mb/s
Citera
2011-03-30, 15:35
Medlem
evelyn.ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasRR

det här kan lösa ditt problem http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx
Citera
2011-03-30, 15:49
Bannlyst
Ja teamviewer borde funka, men blir nog inte världens bästa kvalitet för han som kollar på streamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in