2011-03-25, 17:14
Medlem
Hej jag tänker söka bostadsbidrag. Jag har en bostadsrätt på 70 kvadrat och 2100kr i hyra. Min bror är skriven hos mig och bor här periodvis.

För max bidrag eller störst chans till öht, borde jag ange att jag bor själv eller med han?
Borde jag nämna att jag även har lånkostnader på några tusen i månaden?
Jag är student och har fullt bidrag och lån.

Tack
Citera
2011-03-25, 17:16
Medlem
Du skall berätta sanningen annars så riskerar du att åka dit senare (och kan bli skyldig till återbetalning).

Annars verkar det funka att vara från nordafrika och ha många barn. Prova det?
Citera
2011-03-25, 17:17
Medlem
Hur tror du att du ska få bidrag med en så extremt låg hyra samt fullt lån och bidrag? Du lär nog få dra en jävla vals och hoppas på en riktigt korkad person som handlägger.
Citera
2011-03-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
Du skall berätta sanningen annars så riskerar du att åka dit senare (och kan bli skyldig till återbetalning).

Annars verkar det funka att vara från nordafrika och ha många barn. Prova det?

Det handlar knappast om en scam.. Jag bor ensam, eller ihop, beroende på hur man ser det. Enligt mig är det fair att ange ett av dom. Moralsnack behöver jag inte i vilket fall
Citera
2011-03-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espelastisk
Hur tror du att du ska få bidrag med en så extremt låg hyra samt fullt lån och bidrag? Du lär nog få dra en jävla vals och hoppas på en riktigt korkad person som handlägger.

Well, lägg på lån och ström och det rör sig snarare om 5,000 i månaden
Citera
2011-03-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUnderbarDag
Det handlar knappast om en scam.. Jag bor ensam, eller ihop, beroende på hur man ser det. Enligt mig är det fair att ange ett av dom. Moralsnack behöver jag inte i vilket fall

Det va inte menat som moralsnack. Bara en varning att du kanske blir återbetalningsskyldig om du inte ger rätta uppgifter.
Citera
2011-03-25, 17:39
Medlem
Jucieboxs avatar
Testa dig fram. http://pbb.forsakringskassan.se/bob/...terIn.do#start Lönar sig att vara ärlig.
Citera
2011-03-26, 15:27
Medlem
Draken22s avatar
Jag fick inte ett rött öre i bostadsbidrag när jag bodde i ungefär samma storlek på lägenhet och hade 3.300 kr i hyra och 0 kr i inkomst. FS motiverade detta med att lägenheten ansågs vara för stor för en person och dom räknade därmed ut ett kvm pris gånger den kvm dom tyckte var rimligt. Och det här var 15 år sedan så kronan lär väl ha blivit lite förändrad sedan dess. Så jag tror inte att får många kronor vare sig du anger att du bor själv eller har en inneboende.

För ditt egen samvetes skull (och eventuella påföljder) bör du nog berätta hela sanningen om boendesituationen.
Citera
2011-03-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUnderbarDag
70 kvadrat och 2100kr i hyra jag även har lånkostnader på några tusen i månaden?
Jag är student och har fullt bidrag och lån.
Jupp bostadsrättsavgiften + bolånet = boendekostnaden. Så säg att brfavgiften är 3000 och räntan är 3000 i månaden så har du boendekostanader på 6000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in