2011-03-25, 13:59
Medlem
Diablesss avatar
Ser det ordet dyka upp lite överallt på fb. Något slags syndrom som vissa tjejer tydligen har.Vad är det och hur vet man om en tjej lider(?) av det?
Citera
2011-03-25, 14:04
Medlem
kolits avatar
Definitionen av Daddy issues: http://en.wikipedia.org/wiki/Electra_complex
På sätt och vis en motsvarighet till det manliga oidipus-komplexet.

Men kort och gått så handlar det om att tjejen aldrig har fått sin faders erkännande utan därför tar män som liknar pappan (bad boys, självsäkra svin) för att de ska få någon form av placebo. Det är i grunden mer en speciell typ av sexuell frustration.
Citera
2011-03-25, 14:08
Medlem
FlyingWelshmans avatar
Det är ett ganska löst begrepp som används för att beskriva ett "onaturligt" förhållande mellan far och dotter som ofta senare speglas i dotterns val av partner. Det kan vara ett ovanligt nära förhållande precis som det kan gälla en far som lämnat familjen osv. På FB används det nog mest lite slentrianmässigt utan någon som helst innebörd.

Motsatsen finns självklart också och är kanske mest synbar i sydeuropeiska länder (Italien) där mor-och-sonförhållandet kan ses som aningen perverst, speciellt när det gäller oss svenskar då vi inte alls har samma kultur och närhet till våra föräldrar.

Det är väl en ganska tunn linje. På ena sidan har man ett barn som känner sig oälskat och på andra sidan har vi ungar som har sexuella fantasier om sina föräldrar. Båda buntas dock ihop under "daddy issues"/"mummy issues" vilket egentligen är lite missvisande.

Det är med andra ord ganska svårt att veta vad någon menar när de säger "daddy issues" men jag antar att man ofta syftar på just kvinnor som säker en partner som är så lik deras fader som möjligt för att på så vis fylla ett tomrum som blivit pga en far som aldrig var där, eventuellt en far som alltid var där som man nu, i vuxna år, tvingats släppa.
Citera
2011-03-25, 21:53
Medlem
Jag har absolut inte koll på det, men jag har för mig att det är när man "faller" för betydligt äldre män (jämfört med sin egen ålder då såklart), typ någon som skulle kunna vara ens egen pappa, därav namnet på "fenomenet".

Men som sagt är det bara min gissning.
Citera
2011-03-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolit
Definitionen av Daddy issues: http://en.wikipedia.org/wiki/Electra_complex
På sätt och vis en motsvarighet till det manliga oidipus-komplexet.

Men kort och gått så handlar det om att tjejen aldrig har fått sin faders erkännande utan därför tar män som liknar pappan (bad boys, självsäkra svin) för att de ska få någon form av placebo. Det är i grunden mer en speciell typ av sexuell frustration.

Precis, för att psykoanalysen har en vetenskaplig grund..
Citera
2011-03-26, 10:24
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyGlenny
Precis, för att psykoanalysen har en vetenskaplig grund..

Frågan var "vad är daddy issues", och kolit gav ett svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in