• 1
  • 2
2011-03-25, 11:52
Medlem
Behöver hjälp och feedback av er som redan har en portabel AC hemma (ej två-delad) att välja vilken som kyler bäst (ca 40 m2), krånglar minst och låter minst.

Vad fick ni med för tillbehör till apparaten (fönsterkit?)

Dessa modeller är dom vi väljer mellan.

Svalan RCS-M2000URA här
HACE CB-35 12000BTU här
HACE TC-8041 här
Whirlpool AMC 995 här
Coolman 28S (ny 2011) här
WILFA WAC 12000 här

Vilken skulle ni välja och varför?
Citera
2011-03-25, 12:06
Medlem
Jag hade gått till några fysiska butiker och frågar vilken av deras produkter som kyler bäst. Det var lite dålig info om endel men jag hade satsat på WILFA WAC 12000 eftersom det står att den klarar att kyla 40-45 m2. Fast den tyvärr endast kan kyla ner till 18c.
Citera
2011-03-29, 17:59
Medlem
woofers avatar
40m2 är ganska stor yta och det är nog nästan frågan om det finns någon singelenhet som klarar det bra. Jag har haft singelenheter från både bosch och Delongi tidigare. Boschen lät något så vansinnigt så den användes endast när det var olidligt varmt. Delongin var betydligt tystare men fortfarande ganska högljud, det är inte någon man har på medans man sover direkt. Ingen av dom klarade mer än ett rum på 20 m2.

Jag skulle råda till att provlyssna på lite olika maskiner innan du köper, helst bör man ju då provköra AC i ett rum av samma storlek som man tänkt använda den i. Att testköra i en stor affärslokal säger inte så mycket alls om ljudnivån och resonansefekter i ett litet rum.

Ska man hårdra det avråder jag eg helt och hållet från att skaffa en singeenhets AC. Dom är högljuda och effekten är inte jättebra. Ibland finns det naturligtvis inget alternativ men om du har tex en balkong eller möjlighet att placera en utomhusenhet på ett annat bra ställe så är det långt mycket bättre.

Har själv satt in en värmepump i min lägenhet där utomhusdelen står på balkongen, ljudmässigt hörs den inte alls och den klarar att kyla ca 40-50 m2 utan problem.
Citera
2011-03-29, 21:27
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
40m2 är ganska stor yta och det är nog nästan frågan om det finns någon singelenhet som klarar det bra. Jag har haft singelenheter från både bosch och Delongi tidigare. Boschen lät något så vansinnigt så den användes endast när det var olidligt varmt. Delongin var betydligt tystare men fortfarande ganska högljud, det är inte någon man har på medans man sover direkt. Ingen av dom klarade mer än ett rum på 20 m2.

Jag skulle råda till att provlyssna på lite olika maskiner innan du köper, helst bör man ju då provköra AC i ett rum av samma storlek som man tänkt använda den i. Att testköra i en stor affärslokal säger inte så mycket alls om ljudnivån och resonansefekter i ett litet rum.

Ska man hårdra det avråder jag eg helt och hållet från att skaffa en singeenhets AC. Dom är högljuda och effekten är inte jättebra. Ibland finns det naturligtvis inget alternativ men om du har tex en balkong eller möjlighet att placera en utomhusenhet på ett annat bra ställe så är det långt mycket bättre.

Har själv satt in en värmepump i min lägenhet där utomhusdelen står på balkongen, ljudmässigt hörs den inte alls och den klarar att kyla ca 40-50 m2 utan problem.

Hur har du tagit hål genom väggen/genom fönstret?
Citera
2011-03-30, 12:13
Medlem
woofers avatar
Jag har tagit upp ett litet hål i väggen, ca 5-6 cm i diameter, räckte utmärkt. Inga större svårigheter heller.
Citera
2011-03-30, 19:11
Medlem
Den ultimata lösningen är så klart att ha en 2-delad apparat och hål i väggen.
Det vet jag.
Men som jag skrev i mitt första inlägg så gäller frågan bara portabla AC eftersom någon annan lösning inte är möjlig där vi bor.
Kvarstående alternativ ; ingen AC alls eller en portabel AC.
Citera
2011-03-30, 20:11
Medlem
DennisOlofs avatar
Ett problem är just ljudnivån, så fort man har kompressorn inomhus så låter det. Går inte att komma undan det egentligen. En tvådelad enhet har bättre effekt men ljudmässigt är dom inte så mycket bättre. Det låter ganska mycket från dessa typer av AC. Bäst är enheterna där kompressorn sitter på utsidan av huset men dom kostar dock en del.

Jag har själv letat efter en form av AC enhet där man istället för GAS, har en enhet som kyler vatten istället (ute vid själva kompressorn) och sedan då pumpar in det kalla vattnet in i rummet och på så vis kyla ner rummet. Då skulle man slippa dessa permanent installationer som kylenheter (värmepumpar) kräver.

Och kunna använda dem mest sommartid, montera upp prylarna och bara fylla på vatten i systemet, koppla ihop allt och köra. Fördelen är att det blir bra mycket tystare är dagens billigare portabla enheter som finns.

Någon som har kört med en dörr eller fönster enhet ? dom där typiska amerikanska boxliknande varianterna, är dom bra och hur mycket låter dom ?
Citera
2011-03-30, 21:24
Medlem
woofers avatar
Min AC är ju eg tänkt som värmepump men den fungerar naturligtvis lika bra som AC. Hittade den begangnad för typ 500:- Mer eller mindre i nyskick. Kostade väl typ 500:- till att köpa lite köldmedierör och annat smått och gott.

Men tillbaka till singeenhet AC. Jag skulle nog faktiskt rekommendera att mest gå på priset. Alla modeller jag hört lever om ganska mycket och min åsikt är att det är inte värt att lägga en massa extra pengar på en modell som bara är något tystare. Vill du ha en modell som klarar 40 m2 bör du kolla på någon med en ingående eleffekt på runt 1500w och uppått, modeller som drar mindre än så och påstår sig klara 40m2 känns inte rimligt. Det krävs rätt rejäla fläktar för att konternueligt ventilera ut all den värmen som dels bildas av själva kompressorn men även värmen från kondesorn vilket gör att dom lever om nått så vansinnigt.

Ett bra första steg kan vara att skaffa en takfläkt, finns ganska snygga och schysst modeller numera och luft i rörelse ger faktiskt en viss kyleffekt.

Bor man i hyreslägenhet och har fri tillgång till vatten så kan en vattenkyld AC vara ett alternativ, vet inte om dessa finns att köpa färdiga men till min förra lägenhet byggde jag en själv utav en kylare från en bil. Är man händig så går det att bygga något som ser helt ok ut och som inte kostar mycket att driva för en själv och dom blir dessutom väldigt tysta. Dock kan hyresvärden bli småsur om det upptäcks, det går ju åt en del kallvatten...
Citera
2011-03-31, 21:16
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Tänkte bara passa på att tipsa om att på Jula så har dom en portabel luftkonditionering för 2495 kr. Vet dock ej hur bra den är men priset lär ju vara svårslageet.

http://www.jula.se/mobil-luftkonditi...-1230-w-128079
Citera
2011-03-31, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greve.Moltke
Tänkte bara passa på att tipsa om att på Jula så har dom en portabel luftkonditionering för 2495 kr. Vet dock ej hur bra den är men priset lär ju vara svårslageet.

http://www.jula.se/mobil-luftkonditi...-1230-w-128079
men va fan, gå in och kolla på sidan! Den är fan slut!!!!!
Citera
2011-03-31, 22:26
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Finns kvar i vissa butiker, dock ej på nätet.
Citera
2018-05-06, 21:09
Medlem
Isnatts avatar
Min lägenhet blir hemskt varm på sommaren. Är varmt dagtid redan nu.
Behöver en ac att ställa i köket som är mittenrummet i lägenheten och hoppas att den även kyler resten av lägenheten? Det är en tvåa på 60-70 kvm.

Jag läste manualen för en electrolux och dom la stor vikt vid hur man monterade utslangen i fönstret. Måste det vara tätt eller? Kan inte fönstret bara stå på glänt och röret slangen hänga ut där?
Tycker det är lite svagt av i princip alla tillverkare att inte tydligt ha med slangen så folk förstår att varmluften måste ut, att ac och fläkt inte är samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in