Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Tror det är kommunen som äger gården nu.
*massa bilder*
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Intressant att se bilderna, tack! Men huset står ju och förfaller. Så sorgligt.
Vem är egentligen den verkliga ägaren nu?
Jag minns också filmen om greve Stenbock som visades på TV. Har dock för mig att där fanns en entré i marknivå med gårdsplan framför men den ser jag inte på fotona - eller minns jag fel?
Nej det är ej kommunen - Magnus Stenbock var den siste Stenbocken i Sverige men ätten lever kvar i Finland och det är där arvtagaren, Jarl Stenbock, bor. Vet ej på vilket vis de är släkt, men inte jättenära förmodar jag. Han har hur som helst sålt av diverse inventarier från slottet som jag förstått det och fått ganska skarp kritik för det. Med all rätt.
Tack för bilderna (finns inte så många bra på nätet vad jag sett)! Dock sorgligt att se hur förfallet det är, minst två glasrutor trasiga såg jag. Hemskt. Herrborum är sannerligen något man bör förvalta med kärlek, det är skört.
Ang. det där sista du skrev med gårdsplan - vet ej om jag förstår dig rätt men det är möjligt att ett tidigare gårdsplan vuxit igen av träd och ogräs med mer. Greven lät ju nämligen ALLT växa fritt, aldrig nypa av så mycket som en kvist, på grund av sin filosofiska tro.