2011-03-20, 21:54
Medlem
Capones avatar
Replay Music marknadsförs med kommentarer som att " Other recording programs may chop off the start or end of the song, or add unwanted noise. Replay Music's songs are always perfect."

Men när jag spelar in musik från Spotify blir den brusig. Inte jättemycket, men tillräckligt för att man ska höra det om man lyssnar riktigt noga. Och det verkar variera mellan olika låtar, i vissa låtar hör jag inget brus alls medan andra blir extremt brusiga, och det blir exakt likadant även om jag spelar in samma låt flera gånger.

Jag använder max bitrate och "Audio driver" som source i Replay Music, och jag kör "Enable high bitrate" i Spotify. Har testat med Harware acceleration av och på, det blir ingen skillnad alls.

Ska tillägga att när jag lyssnar på musiken direkt genom Spotify så hörs inget brus, det är enbart de inspelade låtarna som brusar. Och de brusar oavsett hur jag spelar upp dem: Winamp, VLC, Spotify library, extern mediaspelare etc.

Den låt som brusar allra mest är Inquisition - "Across the Abyss Ancient Horns Bray", direkt från början hörs ett tydligt brus som ingen kan missa. Någon kanske orkar spela in den och testa om resultatet blir likadant?
Citera
2011-03-20, 22:02
Medlem
bananabears avatar
gud vilken hemsk musik..

OnT: Inget brus här inte
Citera
2011-03-20, 23:32
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananabear
gud vilken hemsk musik..

Det är en s.k. "aquired taste"...

Citat:
Ursprungligen postat av bananabear
OnT: Inget brus här inte

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att testa! Det gjorde mig kanske inte så mycket klokare, men då vet jag åtminstone att problemet går att lösa.
Citera
2011-03-21, 00:06
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det är en s.k. "aquired taste"...

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att testa! Det gjorde mig kanske inte så mycket klokare, men då vet jag åtminstone att problemet går att lösa.
Testa en nyare/annan drivrutin till ljudkortet. Ingen aning om det skulle kunna vara det men kan vara värt att prova iaf.
Citera
2011-03-21, 06:56
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Testa en nyare/annan drivrutin till ljudkortet. Ingen aning om det skulle kunna vara det men kan vara värt att prova iaf.

Ska prova det när jag hinner. Men det konstiga är att det låter bra när jag lyssnar i Spotify, det är först när jag spelat in musiken i RM som det låter illa...
Citera
2011-04-14, 18:02
Medlem
Capones avatar
Nu är tråden äntligen återställd efter att ett klåfingrigt ärkestolpskott gjort sitt bästa för att sabotera den.

Status:
Jag har försökt uppdatera drivrutinen, men har tydligen redan den senaste. Avinstallerade och installerade den igen, ingen skillnad. Letade efter alternativa drivrutiner utan resultat.

Ska tillägga att jag använder en typ av USB-ljudkort, med trådlös sändare (Audio Pro WF-100). Har inte lyckats hitta några drivrutiner som ska passa till dessa. Den drivrutin jag använder nu är den som ingår i Windows 7 och som installeras automatiskt när jag pluggar in USB-sändaren.

Har testat att spela in på exakt samma sätt med en annan dator, och då slapp jag bruset. Det märkliga är ju att det enbart är musik som jag spelat in med Replay Music som brusar, annars hörs inga som helst störningar när jag spelar upp musik.
Citera
2011-04-14, 21:34
Medlem
Prova att stänga alla andra program så att du inte har massa grejer som ligger i bakgrunden och stör. Eventuellt prova att boota datorn och stäng alla aktiviteter du kan tänka dig, och starta sen inspelningen. Kan tänka mig det blir störningar (brus) när programmet ska skriva till disk om det inte finns tillräckligt med minne.
Citera
2011-04-15, 10:01
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frustrated
Prova att stänga alla andra program så att du inte har massa grejer som ligger i bakgrunden och stör. Eventuellt prova att boota datorn och stäng alla aktiviteter du kan tänka dig, och starta sen inspelningen. Kan tänka mig det blir störningar (brus) när programmet ska skriva till disk om det inte finns tillräckligt med minne.

Hjälper ej. Dessutom funkar det kanonfint på en gammal laptop med allmänt kass prestanda. Men på min snabba stationära brusar det. Men som sagt, på vissa låtar hörs det i princip inte alls, medan några blir väldigt brusiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in