2011-03-25, 02:01
Medlem
Taklamakans avatar
Jag undrar lite hur arbetsmarknaden kan se ut för en person med en kandidat- respektive masterexamen i fysik från en naturvetenskaplig fakultet. Man säger ofta att de som läst civilingenjör i teknisk fysik kan jobba med vad som helst och även att det är liten skillnad mellan en kandidat + master i fysik och en civilingenjörsexamen i teknisk fysik. Saken är den att jag fått intrycket av att de naturvetenskapliga fysikutbildningarna är lite till civilingenjörsutbildningarna som nationalekonomerna är till företagsekonomerna - de har ett intresse för vad de läser och är duktiga på det, men har kanske inte plättlätt att hitta jobb.

Så om jag skulle vilja läsa en kandidat i fysik, hur skulle arbetsmarknaden se ut för mig i stora drag?
Skulle den så mycket annorlunda ut om jag även hade en master?

Självklart förstår jag att personliga egenskaper spelar stor roll, men låt oss anta att det handlar om en 25-årig man som är socialt kompetent.
Citera
2011-03-25, 02:17
Medlem
bluecafes avatar
Om du nu tror att det är så, varför läser du inte bara en civilingenjör istället?
Citera
2011-03-25, 02:20
Medlem
Resolutios avatar
Jag har alltid haft en uppfattning att nästan alla som studerar naturvetenskap på universitet nästan bara har forskarstudier eller läraryrke som vidare val.

Men kolla igenom programmet o se vad man får, jag har för mig att man får en viss programmerings utbildning också som man kanske kan söka vidare med.
Citera
2011-03-25, 02:26
Medlem
Taklamakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluecafe
Om du nu tror att det är så, varför läser du inte bara en civilingenjör istället?

Det jag vill studera är fysik och även om teknisk fysik nog till stor del är jämförbar med den utbildning som ges på naturvetenskapliga fakulteter så är det t.ex. inte säkert att jag kommer in på teknisk fysik med mitt högskoleprov. Dessutom verkar stämningen och "approachen" på kandidatprogrammen passa mig bättre, men det är redan behandlat i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Resolutio
Jag har alltid haft en uppfattning att nästan alla som studerar naturvetenskap på universitet nästan bara har forskarstudier eller läraryrke som vidare val.

Men kolla igenom programmet o se vad man får, jag har för mig att man får en viss programmerings utbildning också som man kanske kan söka vidare med.

Inget ont om lärare, men att hamnar som gymnasielärare i fysik är kanske inte det sista jag vill men inte heller långt därifrån. Forskning kan absolut vara intressant, men jag vet inte om jag har vad som krävs för det.
Citera
2011-03-25, 03:11
Medlem
Resolutios avatar
asså vad inom fysiken är du intresserad av? det finns en hel del områden. Elektroteknikprogrammet är ju fysik det ocskå fast det inriktar sig på electo och magnetism (mycket överlappar varandra) sen finns det ju astronomi, mekanik etc...
Citera
2011-03-25, 10:24
Medlem
evolutes avatar
Du kan exempelvis jobba inom forskning- och utveckling inom teknikintensiva företag men då har du givetvis en fördel om du inriktar dig mot något experimentellt/tillämpat och då kan man förstås fråga sig om inte en civilingenjörsutbildning är att föredra. Annars utbildas sjukhusfysiker på ex. Stockholms universitet och man samläser då med de som läser kandidatutbildningen i fysik under de två första åren. Då jobbar du på sjukhus med ex. strålningsbehandling. Meteorologi är också en fysikspecialitet där man samläser med kandidatprogrammet i fysik, även om det är en egen utbildning, och då kan du ex. jobba på SMHI eller inom försvaret. På statliga myndigheter finns säkert platser för fysiker med lämplig specialitet, exempelvis strålskyddsmyndigheten.

Annars är som sagt forskning och utbildning givna arbetsområden.

Här är en graf som visar vad tidigare fysikstudenter vid SU jobbar med.

http://www.fysik.su.se/bildarkiv/arb...gifter-565.gif
Citera
2011-03-26, 11:53
Medlem
Taklamakans avatar
Hur ligger det till med kärnkraft? Är det aktuellt att jobba inom t.ex. drift eller utveckling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in