• 1
  • 2
2011-03-24, 22:29
Medlem
Tja! Har en hund som spyr upp all mat den fr och har gjort detta i nrmare tre veckor nu. Vi har sjlvklart varit hos en lokal veterinr med jycken dr jycken rntgades men inget hittades. Veterinren har inte en aning vad det kan vara men skrev ut ngot medel som heter andapsin.
"boston" har ingen aptit och r extremt smal. Hans personlighet har inte frndrats, han r lekfull och livlig. Ngra tipps? Vi har testat ris dieten etc.
Han r ej frskrad s ngon visit till djursjukhus finns inte i ekonomin.
Ras: Bostonterrier
lder: 11 r
Citera
2011-03-24, 22:41
Medlem
LittlePerverts avatar
Har ni skaffat hund s fr ni bita i det sura pplet och ka till klinik. Alternativet r att sakta men skert se er hund svlta och d. r det tacken fr 11 r?

Under tiden ni skrapar ihop pengar/fixar ln kan ni testa med fljande:
r han avmaskad? Finns mask i avfring och/eller spyor?
Hur r magen i vrigt?
Testa ge honom lite i taget. Min hund ter fr fort ibland och spyr upp allt. D ger jag honom en nve t gngen, vntar en stund, ger en nve till osv. Skillnaden r att min hund bara gr det ngon enstaka gng.
Se till att hunden dricker massa vska. Koka grna buljong och ge honom.
Kan han ha tandproblem s han helsvljer maten och drfr krks? Kollat munnen p honom? Luktar smre n vanligt? Prova ge honom bltlagd mat s han slipper tugga?

Men fortstter det s r klinik det enda. Att ni inte har rd kvittar. Tar ni hunden inte till veterinr gr ni er skyldiga till djurplgeri. Det r ju inte hundens fel att den hamnat hos tattare som inte tagit frskring p den. S skrapa ihop pengar eller fixa ln nu.
Citera
2011-03-24, 22:45
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttzor
Tja! Har en hund som spyr upp all mat den fr och har gjort detta i nrmare tre veckor nu. Vi har sjlvklart varit hos en lokal veterinr med jycken dr jycken rntgades men inget hittades. Veterinren har inte en aning vad det kan vara men skrev ut ngot medel som heter andapsin.
"boston" har ingen aptit och r extremt smal. Hans personlighet har inte frndrats, han r lekfull och livlig. Ngra tipps? Vi har testat ris dieten etc.
Han r ej frskrad s ngon visit till djursjukhus finns inte i ekonomin.
Ras: Bostonterrier
lder: 11 r

Det finns tusen orsaker till att hunden krks! Antar att ni svlt och "bootat" om? Krks han verkligen upp allt? Vad ter han nu? Hjlper andapsinet?

Andapsin innehller sukralfat som lgger sig som en skyddande hinna ver magscksslemhinnan, ffa ver skadade omrden och skyddar den mot magsaftens lga pH (saltsyran), dvs ett magsr fr lite utrymme att lka. r fr vrigt ett humanpreparat.
Citera
2011-03-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
Har ni skaffat hund s fr ni bita i det sura pplet och ka till klinik. Alternativet r att sakta men skert se er hund svlta och d. r det tacken fr 11 r?

Under tiden ni skrapar ihop pengar/fixar ln kan ni testa med fljande:
r han avmaskad? Finns mask i avfring och/eller spyor?
Hur r magen i vrigt?
Testa ge honom lite i taget. Min hund ter fr fort ibland och spyr upp allt. D ger jag honom en nve t gngen, vntar en stund, ger en nve till osv. Skillnaden r att min hund bara gr det ngon enstaka gng.
Se till att hunden dricker massa vska. Koka grna buljong och ge honom.
Kan han ha tandproblem s han helsvljer maten och drfr krks? Kollat munnen p honom? Luktar smre n vanligt? Prova ge honom bltlagd mat s han slipper tugga?

Men fortstter det s r klinik det enda. Att ni inte har rd kvittar. Tar ni hunden inte till veterinr gr ni er skyldiga till djurplgeri. Det r ju inte hundens fel att den hamnat hos tattare som inte tagit frskring p den. S skrapa ihop pengar eller fixa ln nu.

Okej djurplgare r vi sjlvklart inte och att g till angrepp o sga tattare r elakt. Vi hade tv hundar men d mina frldrar skillde sig separerade vi hundarna ocks. Min mor o far hittade tillbaka till varandra och vi frskte f ihop hundarna ocks men det gick bara inte (brk) Vi gick till trnare etc ocks. Morsan som fick "boston" gav d bort honom till ett par bekanta. Vi har ringt klinik och de sger att summan r runt 30000 utan operation. Fr en elva rig hund hade nog vem som helst kunnat tveka. Vi matar den sjlvklart lite i taget och vi fr i den lite ris etc. Men krkningarna upphr ej. Djurplgeri sger du. Vi ger den s mycket vi kan fr tillfllet. Sjlvklart tnker vi inte svlta den till dds.
Han har cklig andedrkt. Han tuggar fin fint och som sagt s ger vi honom bara lite i taget. D jag inte bor hemma s vet jag ej exakt vad han har ftt fr mat. Farsan sger att spyan r gul. vi anvnder en spruta och sprutar in vtska i munnen p honom fr att f i honom . avmaskning vet vi ej men borde inte veterinr ha tnkt p det?
Senast redigerad av guttzor 2011-03-24 kl. 23:01.
Citera
2011-03-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Det finns tusen orsaker till att hunden krks! Antar att ni svlt och "bootat" om? Krks han verkligen upp allt? Vad ter han nu? Hjlper andapsinet?

Andapsin innehller sukralfat som lgger sig som en skyddande hinna ver magscksslemhinnan, ffa ver skadade omrden och skyddar den mot magsaftens lga pH (saltsyran), dvs ett magsr fr lite utrymme att lka. r fr vrigt ett humanpreparat.

"ngot bttre" fr du som svar. Nr jag var hemma i sndags s fick han ris och lite fisk. Nej han krks inte upp allt.
Citera
2011-03-24, 23:26
Medlem
LittlePerverts avatar
hur kan en klinik ge en summa p 30 000 utan att ha trffat hunden? Det dr lter som en ren lgn. Vad vet de, han kanske bara behver ngra piller s blir han bra.

Gul spya= galla. Det brukar hundar krkas nr de r tomma i magen.
Mask kan ni titta efter som sagt, det syns i avfring, kan ibland synas i spyan eller i plsen runt rumpan.
Men r hunden bra i magen i vrigt? Inga diarer?
Det finns specialfoder att kpa, torrfoder d, fr att periodvis ge hunden som r snllt fr magen. Brukar finnas hos veterinr.

Hur lnge har hunden tit medicin nu och nr sa veterinren att det skulle mrkas skillnad? Om den tiden gtt ut tycker jag ni ska ringa tillbaka till veterinren, alternativt ka till en annan privatpraktiserande veterinr. De brukar remittera till klinik om det behvs och d fr ni ta beslutet d. Att operera en s gammal hund r ju en fara i sig. Men den kan ju inte behva tyna bort heller.
Citera
2011-03-24, 23:33
Medlem
TebbTubbys avatar
hur vet du att den spyr upp all mat, har du frgat den? HHAHAHAHAHAH
Citera
2011-03-25, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TebbTubby
hur vet du att den spyr upp all mat, har du frgat den? HHAHAHAHAHAH

exempel. Ger du den en kttbulle och en kttbulle spys upp d har den spytt upp allt....
Citera
2011-03-25, 00:32
Medlem
snuptiks avatar
Provat att ge krabaten koltabletter? Vet inte hur bra det funkar egentligen men jag inbillar mig att det balanserar min hunds mage ratt bra nar hon rakat ata oidentifierbara smaskigheter som under vintern fermenterats under snon, vilka kan fa henne att spruta ut imponerande mangder mat och fekalier lite fran alla hall och kanter om det vill sig illa.

Koltabletter bor dock inte ges tillsammans med andra mediciner eftersom aktivt kol kan motverka dessa.
Senast redigerad av snuptik 2011-03-25 kl. 00:34.
Citera
2011-03-25, 11:36
Medlem
Myrtens avatar
Jag tycker ni ska g tillbaka med Boston till den veterinren som skrev ut andapsinet. H*n har pbrjat behandlingen och har troligtvis en plan fr att hur g vidare om hunden inte har blivit tillrckligt mycket bttre. (Om h*n inte har det s vnd er till en annan veterinr, det finns mer saker man kan gra utan att det kostar 30000). Har det tagits ngra blodprov (lever, njure mm)? Vad sa dom i s fall?
Citera
2011-03-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Jag tycker ni ska g tillbaka med Boston till den veterinren som skrev ut andapsinet. H*n har pbrjat behandlingen och har troligtvis en plan fr att hur g vidare om hunden inte har blivit tillrckligt mycket bttre. (Om h*n inte har det s vnd er till en annan veterinr, det finns mer saker man kan gra utan att det kostar 30000). Har det tagits ngra blodprov (lever, njure mm)? Vad sa dom i s fall?

Blod normalt:S
Citera
2011-03-26, 17:39
Medlem
Frsta frgan blir krks hunden upp allt el inte ( du skiftar mellan svaren i dina inlgg) ? HUr ser en normal dag ut rent matmssigt nu under dessa veckor som varit, hur har de sett ut de senaste dagarna? Hur r avfringen, r den normal?

Att hunden krks gult (Galla) beror troligen p, precis som ngon tidigare skrev, att hunden r tom i magen. Men att krkaa under 3 veckors tid r lngt ifrn normalt och hunden behver definitivt utredas vidare. Det kan vara ngot som fastnat i magen / tarmarna och som hunden inte klarar av att bryta ner. Du nmner ifs rntgen i ditt frsta inlgg men att inget hittades. Jag skulle inte njt mig med det.

Sedan, som ocks nmnts, s r det din skyldighet att se till att hunden fr veterinrvrd. I annat fall bryter du mot djurskyddslagen. Att du inte har frskring p hunden hjlps inte, du fr vackert hitta ngot stt att betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in