• 1
  • 2
2011-03-24, 21:25
Medlem
6ixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_lifer
Har gått de senaste månaderna och grubblat över det här. Ju mer man tänker på det ju sjukare blir det. Jag håller med er till 100%!

Förhoppningsvis är vi tillräckligt många för att kunna göra något åt det. Det gäller bara att ta steget och säga nej tack till att fortsätta så här. Kan tipsa om Zeitgeist (http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w), som tar upp en del av det här.
Citera
2011-03-24, 21:30
Medlem
6ixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativt.
Anledningen till att de makthavande inte "lyfter ett finger", är för att de lever på det. Det gäller bara att ändra tänkandet, få folket att ifrågasätta all information uppifrån, ty den information är förgiftad.

Jag har inte mycket till hopp kvar dock, jag förväntar mig att dö av egen gärning alternativt med en fjäderbatong genom öronen..

Men vem vet

Vad vi har att kämpa för är en medvetandeförändring, jämför det med vad de i Nordafrika lyckas besegra och uppnå, jag tror vi har goda chanser att klara det men vi behöver vara många.
Citera
2011-03-24, 22:06
Medlem
Själv ser jag på det lite mer optimistiskt. Jag kan hålla med om att konsumentsamhället vi lever i nu kanske inte är det bästa för oss människor. Kanske behöver vi ändra på något (kanske mycket). Jag tror dock inte att bakåtsträvan nödvändigtvis är bättre, utan att nu är vi i en dal på väg mot något bättre.

Med tiden kommer kanske vårt samhälle, med hjälp av mer teknologi och mer forskningsunderlag, kunna hitta en lösning som i slutändan är bättre än vad vi startade med. Det känns bara som att vi inte är riktigt mogna nu, vi har precis börjat upptäcka vad det innebär med ett konsumentsamhälle osv.

Argumentet kvarstår dock att våra kroppar är "biologiskt inställda" på att leva i ett primitivare samhälle. Frågan är hur lång tid det skulle ta för oss innan man (som samhälle) är mogen för steget att röra vårt DNA - om detta nu är någonting eftersträvansvärt, eller nödvändigt.
Senast redigerad av Embreus 2011-03-24 kl. 22:11.
Citera
2011-03-25, 10:43
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6ix
Maten skulle räcka bra mycket längre om vi slutade äta kött. Att vägra avstå sin så kallade välfärd för att man "inte vill" är väl ett praktexempel på den egoism vi pratar om. Och köttindustrin...det är väl produktion om något som dessutom kräver enorma resurser av vår jord som vi kunde göra annat vettigt av.
Då kallar jag mig med stolthet och glädje för egoist.

Okej då, lägg ned köttindustrin och ersätt den sortens produktion med soyabönor. Vill du hugga ned enorma skogsområden främst regnskogar för att vi kan "leva bättre" så kör på det.
Citera
2011-03-26, 11:55
Medlem
6ixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Då kallar jag mig med stolthet och glädje för egoist.

Okej då, lägg ned köttindustrin och ersätt den sortens produktion med soyabönor. Vill du hugga ned enorma skogsområden främst regnskogar för att vi kan "leva bättre" så kör på det.

Sojabönorna som odlas blir ju nästan uteslutande djurfoder. Det du beskriver är ju ett av köttindustrins absolut största problem, att enorma ytor regnskog skövlas för att frigöra betesmark och för att odla sojabönor på som sedan blir djurfoder.
Senast redigerad av 6ix 2011-03-26 kl. 11:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in