Citat:
Ursprungligen postat av trocadero2k
Ska på en intervju imorgon och vet efter telefonkontakt med berörd människor att jag ligger ganska bra till, har dock ingen aning om vad man kan tänkas begära för lön.
Företaget har runt 70 anställda och omsätter 55 miljoner kronor
Ligger på en liten ort i Dalarna.
Jag har en 2 årig YH-utbildning, tog examen vid årsskiftet men har ingen tidigare arbetslivserfarenhet från denna bransch. Arbetsuppgifterna kommer att röra inköp och anknytande planering kring detta.
Vad tror ni att jag kan då?
Antar att det här handlar om operativt inköp?
Jag har också läst en liknande utbildning och flyttade till Stockholm för att få jobb. Kom in genom ett bemanningsföretag och fick då 23 000:- i månaden.
Hade även en kompis som sökte till Stockholm, och han fick då veta att andra personer som läst liknande utbildningar i Stockholm krävde 27 000:- i ingångslön för ett liknande jobb, och hon sa då att hon förstod ifall han skulle vara missnöjd med lönen, han fick 21 500:- i månaden.
Har en annan som jobbar i en mindre ort som operativ inköpare och han samlar ihop 19 000:- i månaden. Tror det är rätt så vanligt mellan 17 000 - 22 000:- på mindre orter, efter erfarenheten jag fått av alla klasskamrater som fått arbete.
Men ärligt talat, lönen spelar absolut inte så stor roll om det är dit första jobb, erfarenheten är värd mycket mer och du kommer garanterat öka dina möjligheter till bättre lön i framtiden när du jobbat i minst 6 månader och har lite arbetslivserfarenhet. LIA/Praktik räknas inte överhuvudtaget, det är helt galet vad mycket man lär sig när man väl börjar att arbeta på riktigt.
De jag jobbar hos nu är väldigt nöjda med arbetet jag gör, och jag arbetar mycket operativt men även lite taktiskt och kommer försöka att utvecklas mot taktiskt inköp ju längre in jag kommer. Är även väldigt nära fast anställning och chefen ger en del beröm, så bara där tror jag att det går att höja lönen med ett par tusenlappar så fort man får fast anställning.
Arbetar iofs själv med allt ifrån innesälj till ekonomi och fakturahantering. Planerar inköpsprojekt som kommer pågå en längre tid och samarbetar med leverantörerna för att säkerställa ledtider. Planerar även lager och logistik och har hand och bokar transporter, etc, när det krävs. De operativa inköpen, och ordrarna jag lägger har ett värde mellan 1000 - 5 000 000 per order beroende på om det är projektinköp eller mindre sälj till kunder. Tycker det är riktigt intressant arbete även om jag inte förväntade mig så mycket ansvar när jag väl började, men det har bara blivit mer och mer eftersom jag arbetat.
Lycka till med jobbet, det kommer bli grymt kul att arbeta på riktigt nu efter utbildningen!