2009-05-31, 10:30
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mällz
MondoBizarro, tack så mycket för svaret. Men ska det vara "säkert" att använda det nu då?

Ja, idag tror jag inte den är värre än någon annan.
Att den sen känns som en nedbantad version av en bra webläsare och vars enda säljargument är att den är snabb, det är en annan femma.
2009-05-31, 11:39
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Hur e Google Chrome i förhållande till Firefox? Bättre/Sämre?
2009-05-31, 20:39
Medlem
Struttens avatar
Jag har idag slutgiltigt (trodde jag) bytt till chrome från ff då ff på sistonde spelat mig en hel del spratt; ff segade periodvis ner som tusan, vilket gjorde att jag felsökte både router och nätverkskort innan jag insåg att när ff inte hade kontakt med nätet hade ie det. Alltså byta, och då bytte jag till chrome.

Helnöjd på alla sätt och vis förutom några saker:

1) När jag ska öppna pdf:er i chrome får jag detta meddelande: http://img269.imageshack.us/img269/7498/skrmdump.png och får därför lov att först ladda ned pdf:en för att sedan läsa den. Sjukt irriterande.

2) Ibland låser sig chrome fullständigt. Det varar i kanske tio sekunder, under vilken tid jag inte kan göra någonting, men när låset släpper händer allt jag försökt göra, vilket är mycket irriterande.

3) Hur kan google låta ff ha bättre gmailintegration än chrome?? Eller har jag missat något?

4) Som många sagt före mig: vad hände med menyraden i fb?

Någon som kan hjälpa mig med ovan nämnda spörsmål?
2009-05-31, 20:54
Medlem
Pinkkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag har idag slutgiltigt (trodde jag) bytt till chrome från ff då ff på sistonde spelat mig en hel del spratt; ff segade periodvis ner som tusan, vilket gjorde att jag felsökte både router och nätverkskort innan jag insåg att när ff inte hade kontakt med nätet hade ie det. Alltså byta, och då bytte jag till chrome.

Helnöjd på alla sätt och vis förutom några saker:

1) När jag ska öppna pdf:er i chrome får jag detta meddelande: http://img269.imageshack.us/img269/7498/skrmdump.png och får därför lov att först ladda ned pdf:en för att sedan läsa den. Sjukt irriterande.

2) Ibland låser sig chrome fullständigt. Det varar i kanske tio sekunder, under vilken tid jag inte kan göra någonting, men när låset släpper händer allt jag försökt göra, vilket är mycket irriterande.

3) Hur kan google låta ff ha bättre gmailintegration än chrome?? Eller har jag missat något?

Någon som kan hjälpa mig med ovan nämnda spörsmål?

Vad har du för version osv?

Sen vad händer med menyraden? Jag märker ingen skillnad, kan du visa?
2009-05-31, 23:15
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkking
Vad har du för version osv?

Sen vad händer med menyraden? Jag märker ingen skillnad, kan du visa?

Jag har version: 2.0.172.28

Menyraden: Med firefox har jag bland annat snabblänkar, vilka jag tycker om (jag kan också passa på att fråga om det finns något annat sätt att smidigt se de inlägg man själv lagt?) http://img195.imageshack.us/img195/741/72770504.png

Med Chrome ser det annorlunda ut, och Sök o dyl blir inte popups (popdowns?) som i ff, utan man kommer till en ny sida när man ska skriva in sökinformationen. http://img195.imageshack.us/img195/7976/chrome.png

Jag kan även lägga till att när chrome fryser så är det sidorna som fryser helt. Jag kan däremot bläddra runt bland tabbarna, men inte göra någonting med sidorna tabarna visar.

EDIT: Jag kan också tillägga att jag sitter på vista 32 med maximalt ram och gott om hårddiskutrymme över.
2009-06-01, 01:26
Medlem
KnifeCatchers avatar
Citat:
Vad menar du med "gmailintegration"? FF har ingen inbyggd gmail integration, men det kanske är någon extension du syftar på?

Citat:
Det där är ett problem med Flashback. FB skickar olika data beroende på viken browser man använder, och med Chrome så skickas felaktig data.

Du kan testa detta genom att låta Chrome låtsas vara Firefox. Lägg till följande till din Chrome shortcut:
Citat:
-user-agent="Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US; rv:1.9.0.10) Gecko/2009042316 Firefox/3.0.10"
Snabblänkarna är tillbaka. Se det som ett test bara. Jag kan inte rekommendera att alltid köra med fel user agent, eftersom det kan skapa problem på andra siter.
2009-06-01, 20:52
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnifeCatcher
Vad menar du med "gmailintegration"? FF har ingen inbyggd gmail integration, men det kanske är någon extension du syftar på?

Exakt! Det är en extension som är väldigt gammal i gamet, och jag skulle påstå att den används av extremt många människor. Därav kan den inte vara helt okänd för de goda programutvecklarna på google. Det jag inte kan förstå är hur de inte kan ha något liknande själva.

Citat:
Ursprungligen postat av KnifeCatcher

Du kan testa detta genom att låta Chrome låtsas vara Firefox.

Tack! Jag ska pröva.

Ingen som har några tips om låsningarna?
2009-06-02, 02:36
Medlem
Struttens avatar
Jag kan lägga till att jag nu laddat hem safari för att testa det, men när jag kör chrome, och den låser sig är också safari låst. Jag kan, via resursövervakaren, se att när problemet uppstår så tickar avguard (Avira, antar jag?) på med riktigt bra fart, vad gäller så kallade hårda fel. Någon som vet vad detta betyder? Och om det kan ha att göra med mina problem, eller om mina problem orsakar dem?

Tack!
2009-06-02, 19:52
Medlem
Struttens avatar
Efter en heldag med google har jag nu nog lyckats få ordning på det. Det är en inställning i nätverkskortet som godkänner att windows får stänga av nätverkskoret vid viloläge. Denna funktion kan tydligen balla ur, och det var bara att kryssa ur! Det har visserligen bara fungerat någon timme, men jag är hoppfull.
2009-06-02, 19:53
Medlem
Struttens avatar
Dags för nästa fråga!

Finns det något sätt att ändra ikonerna för bokmärkena i bokmärksfältet? Det är ju samma funktion i ff, men jag vet inte hur man ändrar där heller. Förstår ni frågan, eller ska jag ludda till det lite mer?
2009-06-04, 19:39
Medlem
svulles avatar
Jag tycker Chrome är finfin!
Dock har jag några funderingar:

1) Det har ju varit mycket snack att Google loggar/scannar/kartlägger allt man gör på nätet, genom deras tjänster (Gmail, gTalk, sökmotorn ectect.)
Loggar Chrome information om en privatpersons surfande och skickar in till Google? Kanske dum fråga.. Om så, är det lagligt?

2) Gillar AdBlock Plus starkt, går det tillägget att få till Chrome?
2009-06-04, 19:52
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Jag tycker Chrome är finfin!
Dock har jag några funderingar:

1) Det har ju varit mycket snack att Google loggar/scannar/kartlägger allt man gör på nätet, genom deras tjänster (Gmail, gTalk, sökmotorn ectect.)
Loggar Chrome information om en privatpersons surfande och skickar in till Google? Kanske dum fråga.. Om så, är det lagligt?

Det beror väl lite på exakt vad som skulle loggas. Jämför tex med olika matvarukedjors bonuskort där dina inköp registreras och används till att kunna skicka direktriktad reklam till dig. Gissar på att det är liknande här, de loggar knappast lösenord och dylikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in