2004-09-16, 02:41
Medlem
Nu var det några månader sen jag frågade om bandbackup så det är dags igen. Blir sugen på att köpa nån slags DAT/DLT eller vad systemen nu heter, men vissa på IRC verkar avråda och menar att det är lika bra att skaffa en DVDbrännare i stället i dag.
Är det nån som brukar göra bandbackup här och vad tycker ni?

(Ni får försöka se mig som en snål gammal kuf som inte gillar att slänga ut alls mycket pengar på hårdvara, samt att jag gillar att kunna arkivera data löpande, till ett bra pris)
Citera
2004-09-16, 09:02
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
(Ni får försöka se mig som en snål gammal kuf som inte gillar att slänga ut alls mycket pengar på hårdvara, samt att jag gillar att kunna arkivera data löpande, till ett bra pris)
Jag är rätt säker på att som privatperson är det avsevärt mycket billigare med dvd-brännare och ta backup på det sättet istället.
DAT bandare finns knappt att få tag på längre och DLT är för dyrt skulle jag säga. Tex en extern Plextor dual DVD+-RW USB2.0/IEEE1394. Incl Nero går loss på ca 2700:- och sen dvd-rw skivor får du 5 för ca 100:-.
Kollar man DAT finns det för det första bara internal DAT's och den billigaste/sunkigaste går loss på ca 4800:-.
Den billigaste DLT jag hittade gick loss på ca 13300:- och 1 DLT IV band går loss på ca 400:- så nog är dvd att föredra om du är snål
Citera
2004-09-16, 18:35
Medlem
bandaren det gäller är en DDS-3 bandare av modernt snitt, som jag kan få för 500 spänn. Frågan är snarare om jag kommer att tycka att det är en allmänt krånglig lösning....
Jag gillar tanken på att fylla upp en hårddisk med 24 gb data, sen banda upp det, ställa bandet i bokhyllan o börja om med hårddisken. Ladda ner internet, typ.
Citera
2004-09-16, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
bandaren det gäller är en DDS-3 bandare av modernt snitt, som jag kan få för 500 spänn. Frågan är snarare om jag kommer att tycka att det är en allmänt krånglig lösning....
Jag gillar tanken på att fylla upp en hårddisk med 24 gb data, sen banda upp det, ställa bandet i bokhyllan o börja om med hårddisken. Ladda ner internet, typ.
Kolla att den fungerar innan du köper den, en gammal DAT som inte är rengjord regelbundet brukar inte gå så länge. Skall du köpa band så rekommenderar jag HP original eller SONY och köp ett rengöringsband också På ett DDS3 band brukar det max gå in 20GB men det räcker oftast. XP hittar DAT bandaren utan problem om du har SCSI och XP's inbyggda backup program fungerar bra du kan även spanna över flera band om det inte får plats på ett jag har kört 100GB som mest över 5 band. Tänk på att lagra banden någon annanstans än vid datorn då är risken mindre att dom och datorn stjäls eller fördärvas samtidigt om det t.ex. skulle börja brinna.
DAT är en bra lösning för backup för hemmabruk och för mindre företag, DVD är omständigt vid större datamängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in