2011-03-26, 17:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
För mig blir det bättre om jag låter brödet svalna innan jag skär upp det.
Tror väl fan inte jag har tid att vänta på sånt när jag var första gången brödbakmaskinen användes, utsvulten som en varg och brödet blivit färdigt strax innan jag gick ut ur duschen 2 dagar gammalt var de busenkelt att skära upp.
Citat:
Vidare så tycker jag att brödet blir lättare att skära om man använder både fil/yoghurt och vatten tillsammans med övriga ingredienser.
Hhhmm får titta på det där med yoghurt, lät inte helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Min brödsåg är så vass att den behöver en alldeles egen skärbräda. Blir djupa spår i skärbrädan och det är rätt onödigt att förstöra flera skärbrädor än en.
Där sa du nåt, min plastskärbräda är full med gammel motorolja så de måste jag köpa ny, sneglat lite på nån sexig historia i stavlimmad trä.
Citat:
Ursprungligen postat av daverr
haha fyfan va jag garvade när jag läste ditt inlägg TS
Att sprida glädje lever jag för

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ämnet är inte så enkelt som man skulle kunna tro.
Tyvärr så det ofta är
Citat:
Brödknivens effektivitet är helt beroende på utformningen av själva sågtandningen. Den vågiga dito är förmodligen den bästa kompromissen, beroende på att den är effektiv på alla typer av deg samt att den inte smular lika mycket som de mer aggressiva eggarna.
Är det nån praktisk skillnad på om vågorna är långa eller korta?

Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag har Victorinox brödkniv och kan inte klaga på något, det är den bästa jag någonsin har använt.
Shit den kosta mer än brödbakmaskinen men iofs, håller väl en livstid och lite till?
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
IKEA:s stora brödsåg har jag.
Brödsåg var ett nytt ord för mig, vad är det för speciellt med dom?
Citera
2011-03-26, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det nån praktisk skillnad på om vågorna är långa eller korta?
Läs mitt förra inlägg.

~Paul~
Citera
2011-03-26, 20:06
Medlem
StigAllans avatar
Om du köper en brödsåg så offra ingen dyr skärbräda för att skära brödet på.
Jag har den standard som sitter i vart lägenhetskök som brödbräda och den är totalt misshandlad.
Citera
2011-03-29, 16:29
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Shit den kosta mer än brödbakmaskinen men iofs, håller väl en livstid och lite till?
Jag köpte den på Clas Ohlsson för ett par år sedan och då kostade den inte så mycket tyckte jag, den var helt klart prisvärd med tanke på vad man får.

EDIT: Kollade nu priset och den har definitivt gått upp en del sedan jag köpte den, men jag tycker fortfarande att den är prisvärd.
Citera
2011-03-29, 22:15
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Brödsåg var ett nytt ord för mig, vad är det för speciellt med dom?

Jag har vid något tillfälle lärt mig att det heter brödsåg. Jag kan ha fått det om bakfoten men det blir vi nog snart varse om!
Citera
2011-03-30, 00:51
Medlem
krutkurts avatar
Farsan har en som ser precis ut som den första Paul länkade och den är ta mig fan helt otrolig. Mjuka frallor, limpor med hård skorpa, den klarar allt. Rekommenderar den verkligen.
Citera
2011-03-30, 00:57
Medlem
chaoswithins avatar
Själv kör jag på en skivmaskin, eller det kanske är det ni kallar brödsåg? (tvivlar på det då nån hade en i ett knivställ)

en sånhär: http://www.cookinstyle.co.uk/imageva...large/1069.jpg

skulle fan inte kunna leva utan den, perfekta skivor varje gång! Och den klarar inte bara bröd...
Citera
2011-03-30, 07:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
skulle fan inte kunna leva utan den, perfekta skivor varje gång! Och den klarar inte bara bröd...
Den tar fingrar också låter allt lite småkrångligt med en sån om jag ska va ärlig, rekommendation om vilken prisklass man bör lägga sig på om man är intresserad av en sån best?
Citera
2011-04-01, 11:06
Medlem
ddf66s avatar
www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=371
har haft i nästan 10 år, aldrig slipad men fortfarande mycket bättre än frugans plåtknivar.
Vågig är bättre än de som har tänder som en fogsvans
Citera
2011-04-01, 12:12
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Den tar fingrar också låter allt lite småkrångligt med en sån om jag ska va ärlig, rekommendation om vilken prisklass man bör lägga sig på om man är intresserad av en sån best?
Nej för fan, eller om du är snål kan den göra det, blir en kant på c:a 2cm kvar, och man har en plast/plåt (beroende på prisklass) som skyddar fingrarna (iaf på de tre modeller jag sett)

Mina har kostat 400:- (Skräp) och 499:- (Använt dagligen i tre år, som ny fortfarande)

Tyvär är den av något skumt tjing-tjong märke.
Citera
2011-04-01, 12:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddf66
www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=371
har haft i nästan 10 år, aldrig slipad men fortfarande mycket bättre än frugans plåtknivar.
Vågig är bättre än de som har tänder som en fogsvans
AP tillverkar mycket prisvärda produkter! Synd bara att kniven inte har ett vanligt handtag. Personligen är jag inte så förtjust i helmetallknivar .

~Paul~
Citera
2011-04-01, 15:35
Medlem
Slår också ett slag för Victorinox brödkniv, sedan den kom med ett gummigrepp är det en riktig fullpoängare.
Under 400kr för den är ett fynd; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276640

Sedan om man vill ha vettiga knivar till bra priser så kan jag rekommendera "Fiskars Functional Form" misshandlat mina i över fem år nu i diskmaskin etc. och nu börjar gummigreppet "lösas upp", bladet är perfekt och lätt att skärpa upp, så jag ska köpa likadana igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in