• 1
  • 2
2011-03-24, 03:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en brödbakmaskin som kommer laddas och sen stå några timmar innan den startar så jag får nygräddat färskt bröd på morgonen, problemet är att jäst inte funkar så bra när timern används utan då ska man använda bakpulver.

Går det i recept att byta ut jäst mot bakpulver på ett enkelt sätt?
Blir det nån skillnad på brödet när bakpulver används istället för jäst?
Spelar det nån roll om torrjäst eller färsk jäst används vid brödbakning?
Stämmer det att bakpulver inte behöver nån "viloperiod" som jäst behöver innan gräddning?
/Arne.Anka
Citera
2011-03-24, 08:15
Medlem
hängballens avatar
Bakpulver jäser ju inte, det expanderar väl bara i ugnen eller cyklar jag nu? Fd bagare som man är så tar jag på mig dumstruten
Citera
2011-03-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en brödbakmaskin som kommer laddas och sen stå några timmar innan den startar så jag får nygräddat färskt bröd på morgonen, problemet är att jäst inte funkar så bra när timern används utan då ska man använda bakpulver.

Stämmer det att bakpulver inte behöver nån "viloperiod" som jäst behöver innan gräddning?
/Arne.Anka
Visst går det att använda bakpulver i brödbak. Scones t.ex bakas ju på bakpulver.Degen behöver inte vila. Problemet är att brödet fort blir torrt, så om du sparar en bit till kvällen är det inte så gott.

Torrjäst kräver lite högre temperatur på degspadet än färsk jäst.
Citera
2011-03-24, 16:40
Medlem
TheSituations avatar
Citat:

/Arne.Anka

Du kan inte helt sonika byta ut jäst mot bakpulver. Antingen hittar du ett brödrecept på bakpulver (som scones) eller så använder du jäst. Färsk jäst är bättre om du jäser en längre tid. Varför kan du f.ö. inte använda jäst?
Citera
2011-03-24, 18:25
Medlem
Det blir en ordentlig försämring om du bakar med bakpulver,Brödet blir smuligt,torrt och liknar mandelkubb,och håller bara 1 dygn.
Färsk jäst är nog att föredra till din bakmaskin,den aktiveras inte förrän den skall,det är själva grejen med bakmaskin.Jag tror vilotiden är inställd på bakmaskinen,det är väl därför man laddar den kvällen innan...Och ett litet tips,använd gärna 1 tsk brödkrydda(finns i butikens kryddhylla).
Citera
2011-03-24, 22:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Varför kan du f.ö. inte använda jäst?
Läs att jäsningen startar för tidigt när timerfunktionen används.
Citera
2011-03-25, 09:03
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Läs att jäsningen startar för tidigt när timerfunktionen används.

Det gör inte degen annat än gott av att jäsa länge, använd en mindre mängd jäst.
Citera
2011-03-25, 12:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Laddar jag brödbakmaskinen på kvällen så tar det typ 5-6 timmar innan det blir någon deg.
Citera
2011-03-25, 16:59
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Laddar jag brödbakmaskinen på kvällen så tar det typ 5-6 timmar innan det blir någon deg.

Om jag förstår din maskin rätt så; (1) du häller ned ingredienserna; (2) den knådar ihop det; (3) den jäser; (4) den bakar.

Jag har aldrig haft men en sådan maskin att göra men ställer du timern för när den ska börja baka eller? I sådan fall bör det ju inte vara några problem att minska mängden jäst och jäsa den över natten så att den kan baka ut det till dig på morgonen. Är jag ute och cyklar?
Citera
2011-03-25, 22:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag har aldrig haft men en sådan maskin att göra men ställer du timern för när den ska börja baka eller?
Ja, alla ingredienserna ligger i en behållare tills timern "går ut" och då startar bakprogrammet, 3 timmar(standardprogram) senare är brödet färdiggräddat.
Citera
2011-03-27, 14:43
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ja, alla ingredienserna ligger i en behållare tills timern "går ut" och då startar bakprogrammet, 3 timmar(standardprogram) senare är brödet färdiggräddat.

Då minskar du mängden jäst och ökar jästiden, svårare än så är det ej.
Citera
2011-03-27, 19:06
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Jag tror att du missförstått något. Torrjästen håller sig rätt lugn så länge den inte kommer i kontakt med vatten, så det är bara att hälla i vattnet först och ha mjölet som en barriär mellan det och torrjästen tills maskinen börjar röra om. Bakpulverbröd är i min mening knappt värdigt att kallas bröd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in