2011-03-24, 03:11
Medlem
--X--s avatar
Vill formatera min ena hårddisk, rakt av. Jag använder mig av den ena hårddisken och har windows installerat på den.. Men vill formatera den andra jag har inkopplad som också har windows installerat på sig..

Hur går jag till väga utan att riskera problem med den HD jag använder.. .Vill ha den andra bara för att fylla med mina saker.

Jag har testat högerklicka-> formatera... men får bara felmeddelande "Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder den. Och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll. Försök sedan igen"

Trots att jag inte har rutor öppna eller använder HDn på något sett som jag kan se... Antar att det spökar eftersom windows är instalerat på den också.. Vill blåsa ut den helt.
Senast redigerad av --X-- 2011-03-24 kl. 03:24.
Citera
2011-03-24, 03:23
Medlem
--X--s avatar
Kom på att jag kunde köra via administrationsverktyg-> diskhanterare... Och där går det och jag får upp rutan att jag kan framtvinga formatering men att något använder disken... Kan det förstöra för mig ??

Jag kör ju windows och allt från disk c:/ och det är disk d: / jag ska formatera.. Ingen partition utan alltså en helt annan hårddisk bara att den har windows installerat med.. Vill inte få problem men min vanliga disk eller att windows flippar ur om jag börjar formatera, men det ska väl inte påverka??? det är ju trots allt allt på disk D jag raderar.
Citera
2011-03-24, 03:37
Medlem
Har du windows installerat på C och det är den du använder så kan du formatera D hårddisken, det är fritt fram.
Se självklart till o spara filer du vill ha o så ^^
Citera
2011-03-24, 03:47
Medlem
--X--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eogar
Har du windows installerat på C och det är den du använder så kan du formatera D hårddisken, det är fritt fram.
Se självklart till o spara filer du vill ha o så ^^

Har redan kopierat över de få filer jag ville spara till C

Men även via diskhanteraren, gick det inte formatera nu för den säger med att disken används... Finns det något program jag kan göra det smärtfritt via??

Jag skulle kunna göra det via XP skivan men orkar inte koppla in en Dvd läsare i datorn just nu
Citera
2011-03-24, 06:32
Medlem
Du hade för många hårddiskar (partitioner) när du installerade Windows förut så att något hamnar på den andra hårddisken (partitionen) som den behöver för att starta. Händer något med den andra (Tex formateras, kraschar, tas bort, dör osv) så vägrar Windows att starta trots att C: är orörd.

1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) när du installerar Windows.
Resten väntar du med att koppla tills du är klar.
Senast redigerad av panpo98 2011-03-24 kl. 06:35.
Citera
2011-03-24, 17:38
Medlem
Al Swearengens avatar
Om du väljer "kör" skriver in MSconfig och tittar under fliken "systemstart" så ser du vilken disk som din aktuella installation kör. Står där C:\windows så är det troligtvis ingen fara att formatera din D:\ disk. I fall du kör dualboot och har ett annat operativsystem installerat på D:\ så kommer du att förlora den installationen. Du kan ju också kolla vilka systemfiler som finns på disken som är gömda av operativsystemet genom att klicka ordna --> mapp- och sökalternativ --> tabben visning --> och klicka ur "Dölj skyddade operativsystemsfiler (rekommenderas) så ser du om det finns några filer utöver dolda osv... Hoppas det hjälper!
Citera
2011-03-24, 19:23
Medlem
--X--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du hade för många hårddiskar (partitioner) när du installerade Windows förut så att något hamnar på den andra hårddisken (partitionen) som den behöver för att starta. Händer något med den andra (Tex formateras, kraschar, tas bort, dör osv) så vägrar Windows att starta trots att C: är orörd.

1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) när du installerar Windows.
Resten väntar du med att koppla tills du är klar.

Men grejen är att hårddisk D:/ den jag vill formatera alltså... Har jag aldrig haft inkopplad i mina datorer förut. Så dom har inget med varandra att göra på det sättet! Men jag förstår vad du menar...

Kan inte hitta något som min dator använder på den HDn..... Vad drygt sånt här är.
Citera
2011-03-24, 19:24
Medlem
--X--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al Swearengen
Om du väljer "kör" skriver in MSconfig och tittar under fliken "systemstart" så ser du vilken disk som din aktuella installation kör. Står där C:\windows så är det troligtvis ingen fara att formatera din D:\ disk. I fall du kör dualboot och har ett annat operativsystem installerat på D:\ så kommer du att förlora den installationen. Du kan ju också kolla vilka systemfiler som finns på disken som är gömda av operativsystemet genom att klicka ordna --> mapp- och sökalternativ --> tabben visning --> och klicka ur "Dölj skyddade operativsystemsfiler (rekommenderas) så ser du om det finns några filer utöver dolda osv... Hoppas det hjälper!

Tack för hjälpen, hittar nada som körs via hårddisk D... Men kan bero på att eftersom windows är installerat på den så spökar det, för om jag går in i Documents and settings -> mina bilder - > exempelbilder.. Så kommer mina exempelbilder från C:/ upp i den....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in