2011-03-23, 23:04
Medlem
Hej, mitt första inlägg på fb kommer här o hoppas på hjälp :/
Fick min deklaration idag, arbetade lite förra året då jag mestadels var mammaledig-
började arbeta så fort mitt barn fick dagisplats vid ca 1 år, brukar få ut ca 4000 tillbaka men denna gång skyldig att betala tillbaks en hundring. Besviken förstås. Är helt kass på sådant, enligt min deklaration ser det ut såhär: Inkomst av tjänst: 87 512 - grundavdrag 27100 , beskattningsbar förvärvsinkomst blir då: 60400
Slutlig skatt är:18100 o den avdragna är 17987 därav ska jag betala 113 tillbaka.
skattetabellen är 29,58 %
Den största delen av min inkomst är från fk=82978 (föräldrapenning "dagsersättning"), endast 3886 + 650 är från min/a arbetsgivare
underlaget för skattereduktion står det är 4500, pengar från fk'skan ej räknas in tydligen.
Men har jag inte redan skattat på fk's föräldrapenning??
O när jag tjänat (lön) så lite borde inte det vara en mkt låg skatt jag då ska betala?
Har haft ett antal smslån tidigare som jag fått uppgifter om iom deklarationen så att säga, var ska jag skriva in dessa, kan det påverka? Ett avdrag som står med är 707 kr (pantbanken)
Jag är ensamstående o studerar sedan jan. utan csn, dock får jag det om någon månad igen... Vill gärna ha tips på om jag kan göra något för att kanske ha chansen att få tillbaka nåt? Är så dålig på detta... bor i br som jag äger 10% av men det kanske bara "göra det värre" , ngt annat i tillgångar har jag ej, eller värdepapper, sparande osv dock utgifter i form av tillbaka betalning av studielån och andra lån som jag får skylla mig själv över, +såklart hyra o normala utgifter för mitt barn o mig
men är säkerligen helt puckad som tycker att detta känns fel o allt är kanske i sin ordning, men tips på om d är möjligt att göra nåt för att förbättra situationen emottages tacksamt!
Citera
2011-03-26, 20:08
Medlem
Det känns som att allt är i sin ordning... Målet måste ju vara att få tillbaka 0kr och slippa betala 0kr. Nån hundralapp hit eller dit spelar i min värld ingen roll. Mer synd tycker jag om mig själv som får tillbaks drygt 15.000kr, pengar jag hade kunnat placera bra mycket bättre än på skattekontot.
Citera
2011-03-27, 18:37
Medlem
Phalanxs avatar
Lön och föräldrapenning räknas som Inkomst av tjänst och ska betalas skatt på. Det försäkringskassan dragit av kallas för preliminärskatt och är just som den heter just preliminär.

Underlag för skattereduktion 4500 kr är nog för jobbskatteavdraget skulle jag gissa.

Lånebeloppet ska du inte fylla i någonstans. Förmögenhetsskatten är borta sedan 2007. Däremot kan du fylla i ränteutgifter i ruta 53 om du har haft några (700 kr verkar ju redan vara förtryckta).

Allt verkar som sagt vara i ordning. (mest förundrad hur man klarar sig på 87 512 kr per år?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in