2011-04-03, 18:03
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ett tiotal personer?

Uri Geller knäckte Sveriges Radios växel!

7000 hann ringa in och berätta om böjda föremål, innan växeln brakade ihop...

http://www.youtube.com/watch?v=SgHITc1OL-c

Jag hittade faktiskt precis en nyckel som var böjd, och det trodde jag verkligen inte. Är det Uri som har böjt min, utan att jag har kollat på fenomen, eller har jag bara dålig koll på nycklar jag inte använder så ofta?

Jag ska nu trolla så att några par av dina strumpor plötsligt blir udda.... Samma tricks.
Citera
2011-04-03, 18:37
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ett tiotal personer?

Källa på det specifika fallet? Och fanns det någon kontroll av föremålen, eller är du och Geller så oärliga att om 7000 hade ringt in och sagt "Lennart Hyland är ett fyllo" så hade ni sett det som bevis för Gellers superkrafter?

Och punkt nytt stycke så var 70-talet likförbannat samhället där några tiotal samtal rubricerades som "tittarstorm". Geller hade knappast kunnat göra sig ett namn om YouTube hade funnits då där man kunde se honom göra bort sig hos Johnny Carson. (Ja, de två meningarna hör ihop.)
Senast redigerad av Herr Lindholm 2011-04-03 kl. 18:40.
Citera
2011-04-03, 18:54
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Källa på det specifika fallet? Och fanns det någon kontroll av föremålen, eller är du och Geller så oärliga att om 7000 hade ringt in och sagt "Lennart Hyland är ett fyllo" så hade ni sett det som bevis för Gellers superkrafter?

Och punkt nytt stycke så var 70-talet likförbannat samhället där några tiotal samtal rubricerades som "tittarstorm". Geller hade knappast kunnat göra sig ett namn om YouTube hade funnits då där man kunde se honom göra bort sig hos Johnny Carson. (Ja, de två meningarna hör ihop.)

Nu när första April är färskt i minnet så kan det vara värt att nämna de hundratals som ringde in till BBC2 1976 och bekräftade att de svävat runt i sina vardagsrum efter att ha hört astronomen Patrick Moores skönt ihopknåpade skämt om någon ovanlig astronomisk konjunktion som skulle försvaga jordens gravitation markant...

Att anekdotisk bevisföring är meningslös är känt sedan länge och just det där exemplet som DoÅ drog upp är verkligen bland de mindre genomtänkta. Inte nog med att det absolut inte är märkvärdigt att några tusen lyssnare är villiga att ljuga/skoja lite för att få lite airtime (häftigt ju), dessutom kan man ju tänka sig att en hel del folk begav sig till sina besticklådor och faktiskt upptäckte böjda skedar nu när de verkligen tittade efter dem. Oh my god!

Det säger alltså ingenting.
Senast redigerad av ceph 2011-04-03 kl. 18:59.
Citera
2011-04-03, 19:36
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Verkar lite som att du tror att testerna var riggade för att göra Geller till kändis? Har ingen koll på Stanford Research Institute så jag får väl tro dig när du säger att de saknar trovärdighet.

Tja du behöver inte ta mitt ord på det men det är den allmänna uppfattningen jag har fått, och sen med tanke på att det var på 70-talet under allmänna hippie-och-flum-tiden så, jaa, jag känner mig helt enkelt bara lite skeptisk till hela grejen. Jag hade bara gärna velat sett något LIIITE mer nutida än 40 år gamla videoband som sagt, det blir liksom för gammalt för att man ska kunna säga varken bu eller bä om det i efterhand.

Citat:
Han prickade helt rätt 8 gånger av 10!!!

Statistiskt 1 chans på 1 triljon, dvs 1/ 1 000 000 000 000 000 000

Du citerade mitt inlägg men som vanligt så sveper du bara in och skriver nåt ointelligent och provocerande med en massa smileys utan att läsa vad jag egentligen skrev antar jag? Jag har sett experimentet själv och som sagt, jag känner mig hyfsat övertygad om att Uri förmodligen har en liten magnet dold i handen t.ex mellan fingrarna, det finns som sagt väldigt många "trollkarlar" som klarar att göra såna där trick på helt vanlig fysisk väg. Allt som krävs är lite fingerfärdighet och en dos skådespeleri, och använder man t.ex magneter så är det inget märkvärdigt alls med 8 av 10.

Uri är dessutom som nämnts en mycket intelligent man och sannolikt så fejkade/avstod han de sista 2 med flit för att öka trovärdigheten i samband med alla andra tillfällen han "utmanas" av någon och totalt misslyckas med att prestera någon förmåga.

Men du är ju inte alls intresserad av att debattera eller ta till dig någon kunskap, du vill ju bara predika det du själv bergfast tror på utan att själv acceptera något av de sakliga rationella argument du får tillbaka. Så du kan ju ställa frågan till dig själv angående paranormalitet: Varför måste det tamejfan ALLTID vara nåt paranormalt så fort du går in och pratar i ett ämne? KAN inte en liten knakning nån gång då och då bara få bero på en oskyldig bräda som spänner mot en annan när den klivs på eller när den blåser? osv
Citera
2011-04-03, 20:33
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Nu när första April är färskt i minnet så kan det vara värt att nämna de hundratals som ringde in till BBC2 1976 och bekräftade att de svävat runt i sina vardagsrum efter att ha hört astronomen Patrick Moores skönt ihopknåpade skämt om någon ovanlig astronomisk konjunktion som skulle försvaga jordens gravitation markant...

Att anekdotisk bevisföring är meningslös är känt sedan länge och just det där exemplet som DoÅ drog upp är verkligen bland de mindre genomtänkta. Inte nog med att det absolut inte är märkvärdigt att några tusen lyssnare är villiga att ljuga/skoja lite för att få lite airtime (häftigt ju), dessutom kan man ju tänka sig att en hel del folk begav sig till sina besticklådor och faktiskt upptäckte böjda skedar nu när de verkligen tittade efter dem. Oh my god!

Det säger alltså ingenting.
Ja, för förr i tiden var man tvungen att faktiskt ta sin lilla tvållåda och ställa sig i ett gatuhörn för att få uppmärksamhet. Nu kan man få det via DuTuben. Återigen, 70-talets ogliopolartade massmedia.
Citera
2011-04-03, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ett tiotal personer?

Jag ringde in och berättade om min böjda penis. Jag antar att alla andra samtal var minst lika seriösa.
Citera
2011-04-03, 21:27
Medlem
En bekants trasiga mobiltelefon började fungera förra veckan...

Ha ha..
Jag la en sked uppe på TV och höll en i handen, hände inte ett skit... Blää... Kör de samma tid varje gång, orkar inte kolla på programmet med äckliga fakirtrix... Min dotter ringde nu och sa att han skulle köra skedtricket..
Citera
2011-04-03, 22:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Varsågod:

http://www.skanskan.se/article/20110...ade-uri-geller

http://www.leopoldreport.com/Webbor/Geller.html

"TV:s och dagstidningarnas växlar bröt ihop när folk ringde och berättade om vad som hänt dem under sändningens gång."
Citera
2011-04-03, 22:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Varsågod:

http://www.skanskan.se/article/20110...ade-uri-geller

http://www.leopoldreport.com/Webbor/Geller.html

"TV:s och dagstidningarnas växlar bröt ihop när folk ringde och berättade om vad som hänt dem under sändningens gång."
Tack-tack! Men din anekdotiska bevisföring är liksom några timmar sen till balen.

"I samband med det svenska programmet ska han också få 10 000 personer att sluta röka."

Mer som 10 000 kärringar av båda könen påstår att det var tack vare Geller som nikotinplåstren fungerade.

"– Det var skeptikerna som skapade Uri Geller. Debatterna och bråket skapade legenden, säger han."

Ja, med samma logik kan man säga att det var journalisterna som skapade Norrmalmstorgsdramat. Rånarna ville bara ta gisslan i fred.

Och om nu Geller har rätt och har sådana superkrafter? Hur kommer det sig att han försökte stämma Randi och misslyckades kapitalt?
Senast redigerad av Herr Lindholm 2011-04-03 kl. 22:43.
Citera
2011-04-04, 00:41
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Tack-tack! Men din anekdotiska bevisföring är liksom några timmar sen till balen.

"I samband med det svenska programmet ska han också få 10 000 personer att sluta röka."

Mer som 10 000 kärringar av båda könen påstår att det var tack vare Geller som nikotinplåstren fungerade.

"– Det var skeptikerna som skapade Uri Geller. Debatterna och bråket skapade legenden, säger han."

Ja, med samma logik kan man säga att det var journalisterna som skapade Norrmalmstorgsdramat. Rånarna ville bara ta gisslan i fred.

Och om nu Geller har rätt och har sådana superkrafter? Hur kommer det sig att han försökte stämma Randi och misslyckades kapitalt?

Hur förklarar du detta?

http://www.youtube.com/watch?v=AA7iN4bk6Jw

...åtta minuter av idel paranormal tankeläsning...
Senast redigerad av Död o återfödd 2011-04-04 kl. 00:46.
Citera
2011-04-04, 02:48
Medlem
D&Å,

Anser du att denna Geller är en helig människa? Vad anser Haren Kerstin ( Hare Krishna ) om personer som utnyttjar annat folk bara för att tjäna sig en kosing? Jag tror inte att din kära Geller är så omtyckt religiöst.

Är det tankekraft han använder, och som du påstår, så skulle han inte behöva röra på skeden med ett sådant sätt att han avslöjar sig själv. Man ser hur han böjer nyckeln, man ser hur han böjer skeden. Jag kan gärna bekosta dig ett par ordentliga glasögon så att även du kan få ta del av den synen.

"I'm doing this with my mind, I'm sooo very paranormal. See? I can bend this spoon! Now pay me money or I'll sue you"

Tror jag på att han är en bluff? Kort och enkelt: Ja! Varför tror jag som jag gör i detta ärende?

Jo, därför att tusentals andra människor lyckas kopiera exakt det han gör.

Jag tänker inte sitta här och försöka prata vett med en person som dig.

http://www.youtube.com/watch?feature...LWOVoiZA#t=23s

Jag föreslår att du tar en titt på den videon. Att han sedan säger att den "fortsätter" böja sig i ungefär 3 minuter bevisar att han inte besitter några "paranormala" krafter.

Ha det glatt D&Å, jag önskar dig inget ont men om du inte slutar vara så ignorant över nätet kommer någon i framtiden med stor sannolikhet att ta reda på vem du faktiskt är och sedan kan vi bara spekulera hur det slutar.
Citera
2011-04-04, 05:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Hur förklarar du detta?

http://www.youtube.com/watch?v=AA7iN4bk6Jw

...åtta minuter av idel paranormal tankeläsning...
Oj! Ett till ickesvar. Och finns det icke paranormal tankeläsning?

Men är du döv eller bara hörselskadad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in