Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
1. Du tycker på fullt allvar att PROGRAMLEDAREN för programmet Fenomen ska anses som en trovärdig och opartisk källa? Du tror inte att han liksom skulle kunna ha nån nytta av att tala till Uris fördel, och även propagera för paranormala fenomen i allmänhet i samband med en intervju om showen? Som någon annan sagt tidigare, gissa vilket svar du får om du frågar chefen för Volvo vilken som är den bästa bilen
2. Den här journalisten såg skeden böjas framför sina ögon och ÄNDÅ förblir han skeptisk i slutet av intervjun, även bildtexten "Uri Geller har böjt en sked, på något vis." ger ju en antydning om misstankar att det troligen inte skett via magi som Uri påstår. Det du länkat är ju bara ett exempel på en person som inte ens lyckats bli övertygad trots att han sett "förmågan" med egna ögon. Talar emot Uri alltså
3. OK, här har vi det första och enligt mig enda godkända exemplet på en sked som ska ha böjts på ett fullgott sätt för att tydligen imponera på en, får man hoppas, opartisk skribent m.fl.
4. Är precis samma tillfälle som 3, så försök inte få det att låta som separata tillfällen genom att skriva "Sydsvenskans sked" och "Norra skånes sked". Det var samma sked, samma dag på samma cafe
5. Uri tog med sig reportern "bakom scenen" där han böjde en sked, som för övrigt avhandlades i bara ett par meningar mer som en parentes i artikeln. Varför tror du han måste gå iväg bakom scenen istället för att göra det där de satt? Jo, för att kunna för-böja skeden på vägen förstås. Dessutom var det som också nämns i artikeln så mörkt i lokalen att reportern ramlade nerför en trappa för att han inte ens kunde se att det inte fanns något golv nedanför!
Självklart är det ingen match för en person som Uri att i en sådan miljö hinna få in några fingerfärdiga grepp på en sked utan att ögat hinner uppfatta det, det skulle de flesta amatör-trollkonstnärer ha klarat. Uri är som tidigare fastställts väldigt skicklig och fingerfärdig på det han gör och han kunde självklart lätt ha böjt den fysiskt utan att reportern skulle ha märkt det. Han missar i mina ögon mycket trovärdighet genom att göra som han gjorde istället för att bara sitta kvar och böja skeden direkt när han fick den, i det mer upplysta området där intervjun gjordes.
Jag kan alltså bara få ut 1 "riktigt" exempel ur dina länkar på en sked som tillhört en (får man anta) opartisk ägare och på ett sätt som inte mycket enkelt kan avfärdas som fejk.
Ledsen men jag är alltså ändå inte alls övertygad, det finns tyvärr alltför många klipp där Uri i välbelysta TV-studios m.m helt enkelt inte klarar av att uppvisa sina förmågor när han sätts på prov på något mer oförberett sett. Att han kan göra det så fort det bara är mellan honom och någon annan, i nåt mörkt hörn nånstans och framför allt - utan att det hela filmas - tycker jag bara slår fast ännu hårdare att han bara bluffar