2013-04-19, 10:24
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Även solen har fläckar

Ja,och ibland blir det "total eclipse".

Geller är dock harmlös.
Citera
2013-04-19, 11:28
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Jag minns när jag var liten och Uri var på TV och halva Sverige satt och gnuggade skedar.

De enda som dagen efteråt påstod att det hade lyckats var samma personer som "råkar" ut för en massa andra paranormala saker i livet.

Kan det ha ett samband med att de kanske tror på det, och att tron kanske är avgörande i en del såna här saker?? Just sayin...
Citera
2013-04-19, 11:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Kan det ha ett samband med att de kanske tror på det, och att tron kanske är avgörande i en del såna här saker?? Just sayin...

Eller existerar inte fenomenet att kunna böja skedar med tanken...
Vilket är mest sannolikt?
Citera
2013-04-19, 11:40
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tankens kraft kan få de mest häpnadsväckande saker att hända, även rent fysiska fenomen.
Citera
2013-04-19, 11:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Tankens kraft kan få de mest häpnadsväckande saker att hända, även rent fysiska fenomen.

Möjligt, men INGEN, inkluderat Geller har någonsin uppvisat förmågan att böja en sked under kontrollerade former.
Dock kan jag ca 6 tekniker att ge illusion av förmågan.
Citera
2013-04-19, 12:06
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Möjligt, men INGEN, inkluderat Geller har någonsin uppvisat förmågan att böja en sked under kontrollerade former.
Dock kan jag ca 6 tekniker att ge illusion av förmågan.
Tja, han gjorde det inför hela svenska folket på sjuttiotalet och väckte sensation. Du kanske inte var född då?
Citera
2013-04-19, 12:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Tja, han gjorde det inför hela svenska folket på sjuttiotalet och väckte sensation. Du kanske inte var född då?

Jag har böjt skedar på scen ungefär 100 gånger.
Jag vet exakt och kan replikera Gellers tricks i sömnen.

Att göra det på tv eller scen är väl fasen inte under kontrollerade former?!

Tror du Joe Labero och Tobbe trollkarl är på riktigt också?
Citera
2013-04-19, 12:24
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Jag har böjt skedar på scen ungefär 100 gånger.
Jag vet exakt och kan replikera Gellers tricks i sömnen.

Att göra det på tv eller scen är väl fasen inte under kontrollerade former?!

Tror du Joe Labero och Tobbe trollkarl är på riktigt också?
Flera framgångsrika tester med Uri Geller har gjorts under kontrollerade former, bl.a vid Stanford Research Institute vilket resulterade i den s.k "Geller-effekten".
Senast redigerad av enfindam 2013-04-19 kl. 12:32.
Citera
2013-04-19, 12:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Flera framgångsrika tester med Uri Geller har gjorts, bl.a vid Stanford Research Institute.

Nej. Det har det inte.
Backa i tråden. Det har samtalats mycket om bristerna om just den undersökningen samt finns det videos när Geller misslyckas när han inte få ha med egna skedar. Finns även film där man ser hur han böjer skeden i smyg under bordet.
Jag orkar inte ha det samtalet för 4e gången. Läs hela tråden. Allt finns där.

Uri Geller är en trollkarl. Det är absolut inget paranormalt med det.
Case closed.
Citera
2013-04-19, 12:55
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:

Sannolikheten säger jack shit om vad som pågår omkring oss.
Man får tro som man vill som tur är och jag vet vart jag står i frågan, fått de bevis jag behövde för att veta att det finns. Tråkigt för er som inte fått det, livet blir mycket roligare
Citera
2013-04-19, 16:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Sannolikheten säger jack shit om vad som pågår omkring oss.
Man får tro som man vill som tur är och jag vet vart jag står i frågan, fått de bevis jag behövde för att veta att det finns. Tråkigt för er som inte fått det, livet blir mycket roligare

Du får tro på vad du vill. Tobbe trollkarl, Labero, Geller. Jag kan inte bry mig mindre.
Men jag har umgåts i trollkarls-kretsar länge nu och känner folk som faktiskt är vänner med mannen.
Han är en illusionist - alltså en magiker. ALLA hans tricks går att lära sig och köpa på vilken magishop som helst.
Men vill du tro att han har speciella krafter - be my guest......
Citera
2013-04-20, 14:16
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
samt finns det videos när Geller misslyckas när han inte få ha med egna skedar. Finns även film där man ser hur han böjer skeden i smyg under bordet.

Precis, det här säger liksom allt. Om Geller hade någon form av "kraft" som böjde skedarna skulle han aldrig ens någonsin behöva ertappas med att använda vanliga simpla trollkarls-tricks av detta slaget, men sanningen är att han slarvat och råkat avslöja tricken ett flertal gånger under sin karriär.

De som VILL tro säger naturligtvis "ja men han kanske kände sig lite svag den dagen och ville inte göra publiken besviken så han tog en rövare", men då handlar det också i regel om helt irrationella hjärnor som griper efter sista halmstrået för att försöka hålla kvar vid en tro de på förväg bestämt skall vara sann, snarare än att de faktiskt studerat några konkreta bevis för fenomenet. Därför är det meningslöst att ge sig in i diskussioner med den typen av människor för oavsett vad man säger drar de bara ihop vilken slumpvald förklaring som helst utan att ens överväga hur rimlig den är.

"Det svävar en jättestor morot precis bakom månen, den bara åker ner och gömmer sig i en krater när vi försöker se efter om den är där". Mjajovisst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in