2011-03-23, 21:39
Medlem
Ungefär så här ligger det till:
Föreställ er en organisation med ett par människor i ledningen och ett par beslutsfattare ovanför dessa.
Ledningen har en belastning på 120% och det vet alla som jobbar i organisationen.
Det beslutsfattande organet får för sig att skapa en ny post och utlyser tjänsten för samtliga i organisationen. Det är en ur ledningen som får uppdraget att anställa för posten.

Jag jobbar inom organisationen men har inga särskilda uppdrag eller liknande som ledningen har och ansöker om tjänsten. jag anser mig då vara kvalificerad för tjänsten främst för att jag erfarenhet inom det som utlyses.

Trots att ledningen är totalt överbelastad så anställs en person från ledningen för tjänsten. Personen i fråga är något medioker i sin roll och har ingen erfarenhet av liknande.

Min fråga är mest riktad till personer som gjort liknande, att totalt förbise bra arbetskraft med en närstående person som drar bra vitsar.
Varför gör man detta?
Hur hanterar man detta?
Citera
2011-03-23, 21:54
Medlem
akvarells avatar
låter som att du övervärderar dig själv en aning, om du nu va så passande och kompetent för uppgiften skulle dom anställt dig. Hypotes men så resonerar jag vid rekrytering.
Citera
2011-03-23, 22:02
Medlem
Nikromas avatar
Antingen så:
1. Du har inte tillräckliga erfarenheter
2. Du har inte fallit i god jord hos ledningen
3. Farfarspolitiken. "jag har din rygg, du har min"

Men då det är en intern ansökan så finns det nog inte så mycket att göra. Gör så att du syns mer, på ett positivt sätt enligt ledningen om du vill avancera
Citera
2011-03-23, 22:30
Medlem
Om det är en statlig eller kommunal organisation så finns det en del regler som kan gälla. När man rekryterar till sådana organisationer är detta ofta offentligt och kan överklagas, vilket ställer högre krav på processen. I vissa fall kan man ändå rekrytera internt, utan samma stränga krav, men utgångspunkten är att det finns en viss ordning som bör följas.

Om det däremot är i ett privat företag så är friheten mycket större. Finns det fackligt inflytande skulle man kunna ta en dialog den vägen avseende det lämpliga i hanteringen, och då borde egentligen kanske facket redan varit med i processen om samverkansarbetet på företaget fungerar på ett bra sätt. I annat fall har du möjligen en chans att ta en konstruktiv dialog där du begär feedback på varför du inte fick tjänsten, och kanske i samband med det ha möjlighet att på ett ödmjukt sätt nämna något kring hanteringen.

Ofta när man anställer på högre nivåer så handlar det dessutom om mycket mer än bara kompetens, exempelvis brukar VD vilja omge sig med personer han/hon har förtroende för osv. Det är inte mycket som går att göra åt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in