• 1
  • 2
2011-03-23, 20:26
Medlem
firstdayatworks avatar
Använder sällan parmesan och då endast i ceasarsallad så tänkte testa en burk med "parmesanost i ströburk". Är det rejält mycket sämre än att riva själv från en ost eller är det i alla fall en acceptabel variant?
t p f
Citera
2011-03-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firstdayatwork
Använder sällan parmesan och då endast i ceasarsallad så tänkte testa en burk med "parmesanost i ströburk". Är det rejält mycket sämre än att riva själv från en ost eller är det i alla fall en acceptabel variant?
t p f

personligen tycker jag den på "burk" borde inte kallas parmesan. Köp hellre en lite godare/dyrare från en ostbutik. Lite gott måste man unna sig här i livet.
Citera
2011-03-23, 20:34
Medlem
Köp på bit istället.
Håller jäkligt länge i kylen och smaken är mycket bättre.
Citera
2011-03-23, 20:40
Medlem
Silverturks avatar
Är det den med parmesan i form av "flingor" i, och inte ett rent pulver? I så fall är den lite bättre än det rena pulvret men fortfarande långt ifrån riktig parmesan. Både pulver- och flingvarianten ligger och kämpar nere botten medan riktig parmesan är högt, högt ovanför smakmässigt.

Köp en hektosbit parmesan. Kostar en 25-30kr i standardkvalitet och smakar mycket bättre. Hinner du inte göra slut på osten innan den börjar mögla, så släng den inte, utan skär/skrapa bort det mögliga och byt förvaringskärl. Hårdostar i allmänhet och parmesan i synnerhet är så hårda i strukturen att mögelsporerna inte kommer längre än någon eller ett par millimeter in.
Citera
2011-03-23, 20:45
Medlem
firstdayatworks avatar
tack för tipsen!
Citera
2011-03-23, 20:58
Medlem
klybans avatar
Är inte denna burk parmesan rätt dyr också?
Citera
2011-03-23, 21:23
Medlem
firstdayatworks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är inte denna burk parmesan rätt dyr också?

nej, 30kr kanske, men det var inte för priset jag funderade på den utan för att den hade längre hållbarhet
Citera
2011-03-23, 23:25
Medlem
dxdps avatar
Jag tycker helt klart det smakar sämre, till råga på allt hade jag trots allt en sådan burk (ville själv prova av om det var något att ha ...) där det var sjukt svårt att få ut osten och när jag skulle ha ut lite granna i en maträtt kollapsade locket och ~70g parmesan hamnade i maten.

Mindre lyckat ...
Citera
2011-03-24, 00:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firstdayatwork
nej, 30kr kanske, men det var inte för priset jag funderade på den utan för att den hade längre hållbarhet
Och hur många gram får man?
Tänkte mest på kilopriset.

Är det inte parmesanost skalkarna som de river ner till detta pulver?
Citera
2011-03-24, 00:16
Medlem
firstdayatworks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och hur många gram får man?
Tänkte mest på kilopriset.

Är det inte parmesanost skalkarna som de river ner till detta pulver?

runt 100g tror jag det var

jo, det skulle inte förvåna mig...
Citera
2011-03-24, 04:04
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Det enda det duger till är att strö över det på en hemmagjord panpizza. Speciellt på kanterna.
Citera
2011-03-24, 08:56
Medlem
relikens avatar
Den är helt okej och duger att strö över pastarätten, riktig på bit är dock godare men burkvarianten är inte så illa som vissa vill få den att verka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in