• 3
  • 4
2011-04-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Inte ur djurens synvinkel. Jag antar att det är den synvinkeln du använder?

Kan du definiera ett godtagbart, logiskt argument? Ska det bara vara logiskt eller ska det vara PR-vänligt också? PK?

Jag skulle t. ex. kunna rekommendera folk med olydiga hundar att slå sin hund. Är den olydig riskerar den att avlivas och ger man lite lidande istället så lär sig hunden. Då syftar jag på hundägare som är för efterblivna för att hantera en hund. Dessvärre är dessa människor ofta för dumma för att fatta att man ska slå hunden i direkt samband med hundens olydighet. I dessa fall så rekommenderar jag att man avlivar hunden istället och spar den från lidande.

Alla andra scenarior är ju ekonomiska eller sadistiska, vilket kanske inte är godtagbart?

Det spelar ingen som helst roll huruvida argumenten är politiskt korrekta eller ej. Jag menar argument baserade på rimliga antaganden beträffande moralens grund, vilka sedan följs av logisk slutledning. Svårare än så gör jag det inte.

Att bestraffa sin hund med onödigt mycket våld ser jag inte direkt hur det kan försvaras. Det finns bestraffningsmetoder som är mildare (nypa till i örat, visa vem som bestämmer genom att trycka ner den etc.), som visserligen kan leda till obehag men vars långsiktiga nytta ändå överväger det tillfälliga obehaget man åsamkar. Men jag vet inte... vad menar du med slå? Hur hög grad av våld är det frågan om? I vilka specifika fall tycker du man kan rättfärdiga användandet av våld i uppfostringssyfte? Gäller det även människor?

Hur menar du att man kan försvara ekonomiska och sadistiska scenarion?
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-04-01 kl. 18:40.
Citera
2011-04-02, 13:12
Medlem
therebells avatar
man blundar för sanningen och därmed ser man inte felet i att åsamka djur lidande. Människan är av naturen en köttätare och kommer alltid att vara. Men om man vet vart köttet kommer från, då kan med all säkerhet känna sig trygg. Men närproducerat kött utgör bara en bråkdel av den totala konsumtionen. Det är pengarna som avgör och man skiter i om djuren lider eller inte. detta är en fråga som nog aldrig kommer att få en lösning. eftersom vi lever i ett konsumtionssamhälle, där köttindustrin kanske är den största, finns det inte tid för att tänka på hur andra individer än dig själv mår.
Citera
2011-04-03, 00:51
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det spelar ingen som helst roll huruvida argumenten är politiskt korrekta eller ej. Jag menar argument baserade på rimliga antaganden beträffande moralens grund, vilka sedan följs av logisk slutledning. Svårare än så gör jag det inte.

Att bestraffa sin hund med onödigt mycket våld ser jag inte direkt hur det kan försvaras. Det finns bestraffningsmetoder som är mildare (nypa till i örat, visa vem som bestämmer genom att trycka ner den etc.), som visserligen kan leda till obehag men vars långsiktiga nytta ändå överväger det tillfälliga obehaget man åsamkar. Men jag vet inte... vad menar du med slå? Hur hög grad av våld är det frågan om? I vilka specifika fall tycker du man kan rättfärdiga användandet av våld i uppfostringssyfte? Gäller det även människor?

Jag menade nog mer nypa i örat osv, man använder ju aldrig mer våld än situationen kräver. Jag anser att någon som "behöver" ta till våld i uppfostringssyfte bör inte syssla med våld i första taget. Jag syftade på osäkra människor som inte psykoligiskt klarar av att rangordna sig själv över sina husdjur utan att ta till våld. Egentligen så är det ju människorna som behöver uppfostring i dessa fall, men vi får ju inte spela efter dem reglerna i Sverige, så att säga..

Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Hur menar du att man kan försvara ekonomiska och sadistiska scenarion?
Det fyller en funktion. Det är ju en värderingsfråga om det är värt lidandet.
Senast redigerad av marcus90_kung 2011-04-03 kl. 00:55.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in