Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Inte ur djurens synvinkel. Jag antar att det är den synvinkeln du använder?
Kan du definiera ett godtagbart, logiskt argument? Ska det bara vara logiskt eller ska det vara PR-vänligt också? PK?
Jag skulle t. ex. kunna rekommendera folk med olydiga hundar att slå sin hund. Är den olydig riskerar den att avlivas och ger man lite lidande istället så lär sig hunden. Då syftar jag på hundägare som är för efterblivna för att hantera en hund. Dessvärre är dessa människor ofta för dumma för att fatta att man ska slå hunden i direkt samband med hundens olydighet. I dessa fall så rekommenderar jag att man avlivar hunden istället och spar den från lidande.
Alla andra scenarior är ju ekonomiska eller sadistiska, vilket kanske inte är godtagbart?
Det spelar ingen som helst roll huruvida argumenten är politiskt korrekta eller ej. Jag menar argument baserade på rimliga antaganden beträffande moralens grund, vilka sedan följs av logisk slutledning. Svårare än så gör jag det inte.
Att bestraffa sin hund med onödigt mycket våld ser jag inte direkt hur det kan försvaras. Det finns bestraffningsmetoder som är mildare (nypa till i örat, visa vem som bestämmer genom att trycka ner den etc.), som visserligen kan leda till obehag men vars långsiktiga nytta ändå överväger det tillfälliga obehaget man åsamkar. Men jag vet inte... vad menar du med slå? Hur hög grad av våld är det frågan om? I vilka specifika fall tycker du man kan rättfärdiga användandet av våld i uppfostringssyfte? Gäller det även människor?
Hur menar du att man kan försvara ekonomiska och sadistiska scenarion?