Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Vi bör inte behandla barn på samma sätt som andra djur eftersom vi vet att även om barnen just då inte har samma mentala kapacitet som en fullvuxen människa, kommer de antagligen växa upp och få det så småningom. En häst kommer dock inte utveckla högre tänkande oavsett hur länge den lever. Dessutom behandlar vi inte småbarn och vuxna människor alls på samma sätt, eftersom vi vet att de inte har samma förmågor och känslomaskineri.
En giltig invändning på sätt och vis, men poängen jag vill ha fram är att även om ett barn under en viss ålder inte är självmedvetet, så tillerkänner vi det rättigheten att undslippa lidande (när lidande kan undvikas). Naturligtvis bör barnet till följd av att det i framtiden kommer att utveckla ett självmedvetande, intelligens osv. få ett särskilt bra skydd och även med tiden tillerkännas andra rättigheter som det inte finns någon anledning att djur ska ha, men som jag ser det står min poäng kvar. Om vi istället betraktar fallet förståndshandikappade så blir det hela lite klarare. Vi kan tänka oss en förståndshandikappad människa som inte är självmedveten och aldrig heller kommer att bli det. Trots detta är de flesta av oss beredda att tillerkänna denna person samma grundläggande rättigheter som fullt friska människor åtnjuter - att undslippa lidande och att få möjligheten att leva ett lyckligt liv etc. I grunden handlar denna inställning om att vi anser att alla ur vår art har ett egenvärde, antar jag. Frågan jag ställer är då varför vi ska begränsa vår inställning till att bara innefatta människan, när många andra däggdjursarter delar de känslotillstånd en människa kan uppleva. Varför ska bara våra känslor tas hänsyn till? Vad är det som hindrar vår moraliska "sfär" från att även innefatta andra däggdjur?
Citat:
Ang. det fetmarkerade så nej, det tar inte bort upplevelsen men frågan är varför man lägger ett värde i denna upplevelse. Varför anser man att djurs lidande är något som bör undvikas? Har du ett svar på det som inte bygger på känslomässiga argument?
Jag argumenterar ungefär för att moral är en helt relativ sak, något du baserat på andra inlägg verkar hålla med om, det är därför jag tjatade lite om att lidande är något icke-unikt och därför är en moralisk princip baserad på att undvika allt lidande inte något speciellt, utan bara en möjlig utgångspunkt bland många.
All moral bygger på känslor, så det är väldigt svårt att tänka bort dem, och som sagt så anser jag att man s.a.s. ovanpå känslorna motiverar olika rättigheter etc. med hjälp förnuft och logik. I den meningen så erkänner jag givetvis att jag inte har några argument som inte bygger på känslor att komma med, men det innebär inte att mina argument inte är logiska. Känslor och förnuft är inga motpoler, åtminstone inte i moralfrågor, något jag känner att jag måste understryka rätt ofta i såna här diskussioner.
Dessutom noterar jag att du fortfarande är kvar i din antropocentriska bubbla, för på samma sätt som jag inte har några argument som inte bygger på känslor att komma med när det gäller djurs lidande, så har jag inte heller några sådana att komma med när det gäller människors dito. Jag tar mig friheten att ställa dig ännu en fråga: anser du att människors lidande är
fundamentalt annorlunda än andra däggdjurs? Tänk bort det faktum att vi är självmedvetna och fokusera endast på själva känslorna och ha gärna däggdjurshjärnans anatomi i åtanke också.
Ja, moral är en relativ sak, men som jag skrev tidigare till en annan användare i tråden så innebär inte detta att en diskussion om rättigheter o.dyl. är helt meningslös.
Citat:
Moral och en ide om grundläggande rättigheter för människor är nyttigt för att mänskligheten ska frodas, utvecklas och överleva. Man kan se mänsklighetens, och den egna individens, överlevnad som ett slags övergripande mål, och från detta motivera de grundläggande rättigheterna. Om man följer en sån princip har jag svårt att se varför utnyttjande av djur blir fel, eftersom det antagligen gör vare sig till eller från vad gäller människans överlevnad. Att inte exploatera djur skulle nog minska mängden möjlig matproduktion på många ställen, och alltså vara dåligt.
På samma sätt som man kan se mänsklighetens överlevnad som ett slags övergripande mål, så kan man se andra däggdjurs överlevnad som ett sådant. Vad är egentligen skillnaden? Dock behöver inte ens människor döda, mjölka eller på annat vis utnyttja djur för att överleva i dagens samhälle, så därför faller egentligen ditt argument helt platt. Man skulle kunna säga att det är så gott som ett faktum att vi utsätter djur för lidande
helt i onödan, när det handlar om just födoaspekten av vår överlevnad.
Med tanke på hur näringskedjan funkar så skulle matproduktionen faktiskt tvärtom blivit långt mycket bättre och räcka till långt mycket fler personer om vi satsade på att odla vår mat istället för att föda upp och döda den. Betänk hur mycket en gris äter, hur mycket näring den får i sig och hur mycket av den näringen som är kvar i köttet när det når oss. Det är ett oerhört och på många sätt helt idiotiskt slöseri med näring och energi.