• 1
  • 2
2011-03-23, 18:48
Medlem
uppsala00s avatar
Hej alla!

En god vän till mig hyr just nu ett hus. Killen som äger huset tänkte sälja det nu och kompisen vill köpa det då han trivs bra där. Men han är bara beviljad 1,1miljoner och han behöver 1,5milj. Han har ett bra jobb och bor med sin tjej i huset med sin lilla dotter. Tjejen är arbetslös men söker jobb förfult. Han jobbar som snickare så han fixar mycket med huset redan nu.

Men nu till frågan. Han frågade mig om jag ville gå i borgen för honom. Alltså 400.000. Jag behöver just nu ett boende och går jag i borgen för honom kommer jag få bo i ett litet hus på tomten som är ny renoverat. Kommer inte behöva någon hyra men lite el kommer jag få betala. Jag kommer kunna lägga undan hälften av min lön varje månad ungefär.
Men vad händer om det nu skulle strula till sig, allt kan ju som sagt hända. Om jag nu skulle få betala av hans lån är jag då delägare huset? Eller sitter jag bara i skiten och får betala en jävulskt massa pengar?
Så fort hans tjej får jobb/fastanställning så kommer vi byta borgenär. Men man vet ju aldrig hur lång tid det tar innan hon får ett jobb.
Jag är verkligen behov av ett boende men vill vara säker på att om de skiter sig så vill jag äga en del av boendet då jag kommer få betala.

Mvh/ Uppsala00

Säkert en jävla massa stavfel men /care
Citera
2011-03-23, 18:55
Medlem
Browlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppsala00
Hej alla!

En god vän till mig hyr just nu ett hus. Killen som äger huset tänkte sälja det nu och kompisen vill köpa det då han trivs bra där. Men han är bara beviljad 1,1miljoner och han behöver 1,5milj. Han har ett bra jobb och bor med sin tjej i huset med sin lilla dotter. Tjejen är arbetslös men söker jobb förfult. Han jobbar som snickare så han fixar mycket med huset redan nu.