Om du nu absolut vill gå i borgen för din vän (Jag skulle aldrig gå i borgen för en vän. inte för att vara elak utan för att skydda mig själv och vår vänskap), så finns det några saker du kan göra...
1. Vara borgensman på lånet på 1,5 milj. Har kompisen betalningssvårigheter blir då Du betalningsskyldig och få i din tur försöka kräva din kompis på pengarna.
2. Ta ett eget lån på de 400.000 kr och låna ut till din vän + ränta såklart. Då kan då max bli skyldig 400.000 kr istället för 1.5 milj. Din vän löser sedan ut det lånet när flickvännen får jobb när dom (förhoppningsvis!!!) kan öka sina egna lån med den summan. Skriv då ett
skuldebrev som reglerar alla villkor och betalningar. Ta även ut ett
pantbrev på huset. Huset bör vara värderat mer än vad deras lån är på, och det bör därav finnas utrymme för ytterligare pantbrev.
3. Bli delägare i huset. Du köper ca 30% av huset (ca 500.000 kr) och är medlåntagare. Då har då samma betalningsansvar som din kompis, så ni bör då skriva någon form av ett avtal där villkoren framgår (ex. att det är kompisen som ska betala lån och räntor). När flickvännen får jobb köper hon din del av huset och övertar din del av lånet. Istället för ett pantbrev äger du då en del av huset. (Det bör dock framgå i samma avtal att din del av hus och lån, utan kostnad eller vinst för dig, ska övertas av flickvännen)
Tänk dock på att om du tar lån i ditt namn så påverkar det din egen kreditvärdighet och du är alltid betalningsskyldig i första hand (istället för i andra hand vid borgensman). Det är också ALLTID ett risktagande att gå i borgen och att ta lån.
Det jag inte förstår är varför du inte skulle behöva betala hyra? Det bådar inte gott för vänskapsförhållandet. Se till att skriva ett hyresavtal (oavsett om det står 0 kr i hyra) även om det är din kompis och ni är superbra vänner just nu! Jag skulle rekommendera att du i alla fall betalar ett schablonbelopp till din kompis. Låt oss säga 500-1000 kr. Förr eller senare kommer säkert diskusionen om ekonomin och det kan sluta i att er vänskap förstörs.
När din kompis märker hur mycket pengar du har över varje månad och att han och flickvännen får vända på varenda krona och aldrig kan göra någonting kommer med största sannorlikhet avundsjukan fram och det inte är så roligt att bjuda bort ett boende längre när han lika gärna kunde få några kronor extra i fickan.