• 1
  • 2
2011-03-23, 18:48
Medlem
uppsala00s avatar
Hej alla!

En god vän till mig hyr just nu ett hus. Killen som äger huset tänkte sälja det nu och kompisen vill köpa det då han trivs bra där. Men han är bara beviljad 1,1miljoner och han behöver 1,5milj. Han har ett bra jobb och bor med sin tjej i huset med sin lilla dotter. Tjejen är arbetslös men söker jobb förfult. Han jobbar som snickare så han fixar mycket med huset redan nu.

Men nu till frågan. Han frågade mig om jag ville gå i borgen för honom. Alltså 400.000. Jag behöver just nu ett boende och går jag i borgen för honom kommer jag få bo i ett litet hus på tomten som är ny renoverat. Kommer inte behöva någon hyra men lite el kommer jag få betala. Jag kommer kunna lägga undan hälften av min lön varje månad ungefär.
Men vad händer om det nu skulle strula till sig, allt kan ju som sagt hända. Om jag nu skulle få betala av hans lån är jag då delägare huset? Eller sitter jag bara i skiten och får betala en jävulskt massa pengar?
Så fort hans tjej får jobb/fastanställning så kommer vi byta borgenär. Men man vet ju aldrig hur lång tid det tar innan hon får ett jobb.
Jag är verkligen behov av ett boende men vill vara säker på att om de skiter sig så vill jag äga en del av boendet då jag kommer få betala.

Mvh/ Uppsala00

Säkert en jävla massa stavfel men /care
Citera
2011-03-23, 18:55
Medlem
Browlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppsala00
Hej alla!

En god vän till mig hyr just nu ett hus. Killen som äger huset tänkte sälja det nu och kompisen vill köpa det då han trivs bra där. Men han är bara beviljad 1,1miljoner och han behöver 1,5milj. Han har ett bra jobb och bor med sin tjej i huset med sin lilla dotter. Tjejen är arbetslös men söker jobb förfult. Han jobbar som snickare så han fixar mycket med huset redan nu.

Men nu till frågan. Han frågade mig om jag ville gå i borgen för honom. Alltså 400.000. Jag behöver just nu ett boende och går jag i borgen för honom kommer jag få bo i ett litet hus på tomten som är ny renoverat. Kommer inte behöva någon hyra men lite el kommer jag få betala. Jag kommer kunna lägga undan hälften av min lön varje månad ungefär.
Men vad händer om det nu skulle strula till sig, allt kan ju som sagt hända. Om jag nu skulle få betala av hans lån är jag då delägare huset? Eller sitter jag bara i skiten och får betala en jävulskt massa pengar?
Så fort hans tjej får jobb/fastanställning så kommer vi byta borgenär. Men man vet ju aldrig hur lång tid det tar innan hon får ett jobb.
Jag är verkligen behov av ett boende men vill vara säker på att om de skiter sig så vill jag äga en del av boendet då jag kommer få betala.

Mvh/ Uppsala00

Ja. Det suger att vara borgenär när båten inte går iland.
Senast redigerad av Browler 2011-03-23 kl. 18:58.
Citera
2011-03-23, 18:58
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Hej alla!

Mvh/ Uppsala00

Som borgensman har du ju inga rättigheter alls. Det som händer är att om han inte klarar av att betala amorteringarna så kommer banken i första hand försöka få huset sålt och betalt den vägen. Om han sedan inte har pengar för att täcka de skulderna som eventuellt är kvar efter en försäljning så kommer banken att kräva dig på pengarna.

Att du får bo i ett hus på fastigheten saknar betydelse. Du har ingen större besittningsrätt eller andra rättigheter bara för att du är borgensman. Även om du skapar ett avtal mellan dig och honom där förutsättningen för att du blir borgensman är att du får bo i huset så är det inget banken behöver bry sig om.

Det finns ett uttryck som heter "att gå i borgen är att gå i sorgen". Många vänskaper och familjeband har knäckts av borgensåtaganden. Tänk på det.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-03-23 kl. 19:12.
Citera
2011-03-23, 18:58
Medlem
Iveccs avatar
Hur vet du att banken kommer godkänna dig som borgensman?

Om det krävs ett borgensåtagande kommer långivaren med största sannolikhet också göra en kreditprövning av dig. Du bör med god marginal kunna betala låntagarens skuld - kan du det?

Utgå ifrån att du kan bli skyldig att uppfylla hela det åtagande som du går i borgen för, till exempel betala hela skulden plus räntor och avgifter.

En god regel är att inte gå i borgen för någon som du inte skulle vara beredd att låna ut lika mycket pengar till. Tänk på att borgensansvaret inte försvinner förrän hela skulden är betald. Lita inte enbart på din kompis uppgifter, utan diskutera med långivaren vad borgensåtagandet innebär och vad kompisens förutsättningar för att kunna betala är.
Citera
2011-03-23, 19:00
Medlem
Du kommer inte äga något av huset. Du är borgensman, inte borgenär btw. Du sitter mao "i skiten" om ni inte avtalar om att du ska äga del av huset, och observera då att det inte räcker med att ni avtalar hur som helst utan enl jordabalken, annars äger du inget ändå.
Citera
2011-03-23, 19:29
Medlem
segims avatar
tycker inte att du ska göra det, varför blev han inte beviljad hela beloppet?
Citera
2011-03-23, 19:35
Medlem
cyber_zekes avatar
Det absolut bästa och säkraste sättet att förstöra en vänskap är att blanda in pengar. Låt bli om du vill ha honom som polare, accepterar han inte det är det inte mycket till polare ändå.
Citera
2011-03-23, 22:21
Medlem
Ptolemaioss avatar
Gör det inte, finns ju en orsak att banken bara beviljat honom 1.1 milj. Att det är summan de anser han klarar av att amortera på. Som många andra redan skrivit, du har inga rättigheter om du går i borgen, bara skyldigheter. Tänk dagen du hittar ett eget hem och vill låna, det kan du nog glömma så länge du står i borgen på 400 000:- (vilket tar ett tag att amortera bort).

Gick i borgen för en flickvän många år sedan, kostade mig "bara" 36 000:- i slutändan.
Citera
2011-03-24, 13:05
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:

Förutom vad som redan sagts:

1. Går du med på ett borgensåtagande kommer detta sannolikt att omfatta på hela beloppet, dvs 1,5 MSEK.

2. Se till att på ett adekvat sätt avtala om det lilla huset du ska få bo i. Jag är på rak arm osäker på om ett borgensåtagande räknas som en tillräcklig motprestation för att det ska ses som ett hyresförhållande (som är reglerat), eller om det räknas som en benefik handling (dvs du får bo i huset utan motprestation) och därmed kan sägas upp närsomhelst. Vid en eventuell tvist (även rörande andra saker än själva borgensåtagandet) kan detta vara problematiskt för dig. Någon annan som har tid kanske kan utreda frågan.

3. Byte av borgensman måste godkännas av borgenären. Ta därför inte för givet att flickvännen kan träda i ditt ställe hursomhelst. Är hennes jobbsituation dessutom oklar så ska du verkligen inte räkna med henne.
Citera
2011-07-09, 22:22
Medlem
ensockerbagares avatar
Skulle vara intressant att höra såhär snart fyra månader efteråt hur det hela slutade. Gick du honom till möts eller du struntade i det? Hur gick det?

Jag hoppas för din skull att du lät bli, för din egen kreditvärdighet kan gå åt helvete om det vill sig illa.

Annars kan du be din kompis ta ett blancolån på resterande 400K, fast då blir det naturligtvis en ohygglig ränta på lånet.
Citera
2011-07-10, 07:45
Medlem
Draken22s avatar
Om du nu absolut vill gå i borgen för din vän (Jag skulle aldrig gå i borgen för en vän. inte för att vara elak utan för att skydda mig själv och vår vänskap), så finns det några saker du kan göra...

1. Vara borgensman på lånet på 1,5 milj. Har kompisen betalningssvårigheter blir då Du betalningsskyldig och få i din tur försöka kräva din kompis på pengarna.

2. Ta ett eget lån på de 400.000 kr och låna ut till din vän + ränta såklart. Då kan då max bli skyldig 400.000 kr istället för 1.5 milj. Din vän löser sedan ut det lånet när flickvännen får jobb när dom (förhoppningsvis!!!) kan öka sina egna lån med den summan. Skriv då ett skuldebrev som reglerar alla villkor och betalningar. Ta även ut ett pantbrev på huset. Huset bör vara värderat mer än vad deras lån är på, och det bör därav finnas utrymme för ytterligare pantbrev.

3. Bli delägare i huset. Du köper ca 30% av huset (ca 500.000 kr) och är medlåntagare. Då har då samma betalningsansvar som din kompis, så ni bör då skriva någon form av ett avtal där villkoren framgår (ex. att det är kompisen som ska betala lån och räntor). När flickvännen får jobb köper hon din del av huset och övertar din del av lånet. Istället för ett pantbrev äger du då en del av huset. (Det bör dock framgå i samma avtal att din del av hus och lån, utan kostnad eller vinst för dig, ska övertas av flickvännen)

Tänk dock på att om du tar lån i ditt namn så påverkar det din egen kreditvärdighet och du är alltid betalningsskyldig i första hand (istället för i andra hand vid borgensman). Det är också ALLTID ett risktagande att gå i borgen och att ta lån.

Det jag inte förstår är varför du inte skulle behöva betala hyra? Det bådar inte gott för vänskapsförhållandet. Se till att skriva ett hyresavtal (oavsett om det står 0 kr i hyra) även om det är din kompis och ni är superbra vänner just nu! Jag skulle rekommendera att du i alla fall betalar ett schablonbelopp till din kompis. Låt oss säga 500-1000 kr. Förr eller senare kommer säkert diskusionen om ekonomin och det kan sluta i att er vänskap förstörs.
När din kompis märker hur mycket pengar du har över varje månad och att han och flickvännen får vända på varenda krona och aldrig kan göra någonting kommer med största sannorlikhet avundsjukan fram och det inte är så roligt att bjuda bort ett boende längre när han lika gärna kunde få några kronor extra i fickan.
Citera
2011-07-10, 12:31
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan
3. Byte av borgensman måste godkännas av borgenären. Ta därför inte för givet att flickvännen kan träda i ditt ställe hursomhelst. Är hennes jobbsituation dessutom oklar så ska du verkligen inte räkna med henne.

Exakt! Ett borgensåtagande upphör inte för ens borgenären befriar dig från det (eller om gäldenären fullgör förpliktelsen, givetvis).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in