• 1
  • 2
2011-03-23, 18:36
Medlem
Har en fråga angående hur man som förare bör agera vid ett speciellt tillfälle, ska försöka förklara på bästa möjliga sätt.

När man kommer till ett trafikljus på en väg med två filer och ska göra en vänstersväng, så finns där ju ett trafikljus till vänster om dig. Nu är det ju självklart att man kan köra vidare vid grönt och inte vid rött.

Frågan jag har är när jag nu ska svänga vänster och får grönt på det närmsta trafikljuset så kommer där ännu ett trafikljus som man kan se på andra sidan vägen. Detta har pilar som visar röd och grön pil såklart.

Vid grön pil så är det ju bara att svänga, då annan trafik inte bör kunna störa. Men om den pilen visar rött, hur agerar man då, förutom det självklara.

Ska man köra fram till ljuset och ställa sig nära det, stanna där och vänta på grönt eller stannar man vid det första trafikljuset för att vänta in en grön vänsterpil?

Hoppas ni förstår, vill bara vara säker på hur man ska agera. Hittar ingen bild på det hela, hade underlättat kanske...
Citera
2011-03-23, 18:56
Medlem
Min gissning är att köra fram, då du har grönt för första korsningen. Sen är nästa trafikljus för en ny korsning.
Citera
2011-03-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Min gissning är att köra fram, då du har grönt för första korsningen. Sen är nästa trafikljus för en ny korsning.

Ok tack. Någon mer får gärna bekräfta.
Citera
2011-03-23, 20:19
Medlem
Det beror på vad du menar, är det en korsning i en korsning så att säga? då ska du köra fram, är det bara en korsning så ska du stanna vid stopplinjen innan korsningen. Annars kommer du få en bil i sidan då korsande trafik har grönt isåfall
Citera
2011-03-23, 20:29
Medlem
Alltså det är en fyrvägskorsning med två vägfiler på varje bana. Med trafikljus på samtliga hörn.

Innan man kommer till det första trafikljusen så kan man ju välja mellan att lägga sig i filen som betyder att man kör rakt fram, eller i filen som jag syftar på, där en vänstersväng gäller.

Tar man den med vänstersväng så ser man ju ännu ett trafikljus innan man svänger, som då tex visar en grön eller röd vänsterpil.

Kör man fram dit och stannar och väntar i en grön pil då eller, innan man kan svänga?
Citera
2011-03-23, 20:45
Medlem
Ser det ut ungefär såhär?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/rodljus.jpg

Isåfall, är det som på bilden är det bara att köra, är kontursignalen släckt följer du den vanliga signalen, är kontursignalen röd stannar du. Oavsett vilka ljus det är stannar du vid stopplinjen om det är rött om det är en sån här korsning.
Citera
2011-03-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Ser det ut ungefär såhär?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/rodljus.jpg

Isåfall, är det som på bilden är det bara att köra, är kontursignalen släckt följer du den vanliga signalen, är kontursignalen röd stannar du. Oavsett vilka ljus det är stannar du vid stopplinjen om det är rött om det är en sån här korsning.

Jag tror inte den signalen som visar rött ligger intill den med pilarna. Utan att det bara finns en trafiksignal där bilen står. OCh sedan den med grön pil när man kör fram lite.

Om pilen är röd där, och jag får grönt ljus från första trafiksignalen. Kör jag då fram till pilen och inväntar grön pil? Eller stannar jag vid det första trafikljuset trots det visar grönt?

Edit: klöddigt kanske.
Senast redigerad av ForgottenTale 2011-03-23 kl. 20:56.
Citera
2011-03-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForgottenTale
Ja och där finns ju också alltså ett trafikljus där bilen står.

Om pilen är röd där, och jag får grönt ljus från första trafiksignalen. Kör jag då fram till pilen och inväntar grön pil? Eller stannar jag vid det första trafikljuset trots det visar grönt?

Dom främre ska endast vara hjälpljus till dom som är vid stopplinjen och är således synkade, vet inte om jag missförstår dig på nåt sätt.

Eller menar du om det högra är grönt och pilen visar rött? isåfall är det stopp för dig då konturpilen bara är grön om all annan trafik som korsar din väg har rött, därför kallas det också ett konfliktfritt stoppljus.

Oavsett, stanna vid stopplinjen innan korsningen, så länge det inte är mer komplicerade korsningar där det kan var 2-3 korsningar i anslutning till varandra, men borde bli ganska klart hur man ska göra då också.
Citera
2011-03-23, 21:01
Medlem
Tror jag förstår vad du menar, ritar upp det för att klargöra det. Återkommer.

PS om det första trafikljuset är grönt kan inte pilen längre fram vara röd då eller?
Citera
2011-03-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForgottenTale
Tror jag förstår vad du menar, ritar upp det för att klargöra det. Återkommer.

PS om det första trafikljuset är grönt kan inte pilen längre fram vara röd då eller?

Nej, det är som sagt hjälpljus, tex om du står längst fram så kanske du inte ser ljuset närmast dig så kan du bara kolla på det på andra sidan korsningen istället så slipper du vrida hela kroppen för att se när det blir grönt.
Citera
2011-03-23, 21:17
Medlem
Har ritat upp det, riktigt fult dock.

Jag är den svarta boxen och ska svänga vänster. Det kan alltså inte vara grönt och "röd pil vänster" samtidigt?

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/hmmhmm-63.JPG

Klicka på bilden för att få större bild.
Citera
2011-03-23, 21:21
Medlem
Jag tror fan jag skulle behöva en bild på en riktig plats om jag ska förstå helt vad du menar :P Blir något enklare då då alla detaljer finns med.

Ps. Har du ingen mötande trafik?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in