2011-03-23, 17:49
Medlem
Hej!

Som rubriken säger har jag problem att installera om mitt windows. Jag har försökt att installera om det via det normala sättet med ändring i BIOS och bootar från en cd. Men problemet med det är att följande händer:
Datorn startar upp
Man trycker ner valfri tangent för att boota från cd.
Svart skärm där det står "Windows is loading files" och en mätare som fylls (vilket ska hända).
Bakgrunden(den klassiska bilden) till installationen av vista/w7 kommer upp (har provat två olika, varav en är nerladdad och den andra är "riktig").

Sedan händer absolut ingenting. Det borde komma upp en meny där det (kommer inte ihåg med 100% säkerhet) står att dom börjar samla information eller vilken partipation (ber om ursäkt för stavfel, ni förstår säkert vad jag menar) man vill installera på / vilken man vill rensa.

Misstänkte först att det var den nerladdade skivan det var fel på, dock fast jag använt den förut (kanske behövde vara en "clean hdd"). Så provade vista skivan bara för att se om det fungerade men samma sak hände där.

Misstänker att det har blivit något konstigt i antingen själva operativsystemet eller skiv-läsaren. Så funderade på om man på något sätt kan formatera C när man är inloggad, genom något .bat virus eller liknande kanske.

Tack på förhand
Henrik
Citera
2011-03-23, 19:16
Medlem
har du provat att avvakta 10 minuter?

när jag har installerat w7 med bränd skiva så har där varit 2 tillfälle under installationen där det synbart inte händer något under ca 5 minuter,jag minns inte exakt i vilket läge det inträffar under installationen

mvh
t
Citera
2011-03-23, 19:18
Bannlyst
Instämmer med föregående skribent.
Vänta iaf 10-15min innan du ger upp för i vissa fall kan det ta en jäkla tid att ladda in alla filerna även fast man tycker att inte DVDn jobbar något.
Citera
2011-03-23, 20:07
Medlem
Nej jag hara bara suttit och väntat ungefär 5 minuter. Och eftersom, precis som ni nämnde, det inte hördes någonting från läsaren så gav jag upp och stängde av det igen. Men jag ska prova att starta det och vänta en 20 minuter eller något sådant.

Tack igen
Henrik
Citera
2011-03-23, 20:17
Medlem
jag tror att man måste vänta 10 min eller nånting precis som dom har sagt, Datorn uppdateras eller laddar ner nånting antar jag.

GLÖM DETTA, Jag läste inte ens vad han skrev (typ).
Citera
2011-03-23, 21:53
Medlem
p9s avatar
verkar konstigt om det ska dröja mer än 5 min innan skyltar syns....
Om det inte löser sig kan du annars stoppa i disken i en annan dator och installera systemet där ifrån och sedan sätta tillbaka disken i datorn som du ville ominstallera....
Citera
2011-03-24, 06:49
Medlem
Ni är lite väl optimistiska. 30-45 minuter har vissa i forumet varit tvungna att vänta (Vista och Win 7). Microsoft eget testlabb fick förut en extremt mycket längre tid än det jag skrivit när de testade Win 7.

Antingen är det något på hårddisken som den kollar igenom eller så är det något man kopplat till datorn som datorn sitter och väntar på.

Ta bort kringutrustning, kablar osv som inte är absolut nödvändigt under installationen. Tex händer det att datorn tror att skadade tangentbord är hårddiskar eller försöker starta via nätverket. Sen ska du bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplat när du installerar för att slippa det här och massor av andra fel nu och långt senare.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken kan man koppla in en annan dator. Gå till diskhanterare, höger klicka och ta bort alla partitioner på disken. Med vissa fel så räcker det INTE att formatera och installera om utan man är tvungen att ta bort och skapa nya partitioner.
Senast redigerad av panpo98 2011-03-24 kl. 06:53.
Citera
2011-03-25, 21:27
Medlem
Hej igen!

Har nu fått igång på det, efter att jag fick vänta ungefär 25-30 minuter (inte helt säker eftersom jag bara drog igång det och gick därifrån). Tack så mycket för informationen om att det kunde ta så pass lång tid, trodde jag inte ^^.

Tack igen, sparade mig en massa onödigt jobb (:
Henrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in