2011-03-23, 17:49
Medlem
Hej!

Som rubriken sger har jag problem att installera om mitt windows. Jag har frskt att installera om det via det normala sttet med ndring i BIOS och bootar frn en cd. Men problemet med det r att fljande hnder:
Datorn startar upp
Man trycker ner valfri tangent fr att boota frn cd.
Svart skrm dr det str "Windows is loading files" och en mtare som fylls (vilket ska hnda).
Bakgrunden(den klassiska bilden) till installationen av vista/w7 kommer upp (har provat tv olika, varav en r nerladdad och den andra r "riktig").

Sedan hnder absolut ingenting. Det borde komma upp en meny dr det (kommer inte ihg med 100% skerhet) str att dom brjar samla information eller vilken partipation (ber om urskt fr stavfel, ni frstr skert vad jag menar) man vill installera p / vilken man vill rensa.

Misstnkte frst att det var den nerladdade skivan det var fel p, dock fast jag anvnt den frut (kanske behvde vara en "clean hdd"). S provade vista skivan bara fr att se om det fungerade men samma sak hnde dr.

Misstnker att det har blivit ngot konstigt i antingen sjlva operativsystemet eller skiv-lsaren. S funderade p om man p ngot stt kan formatera C nr man r inloggad, genom ngot .bat virus eller liknande kanske.

Tack p frhand
Henrik
Citera
2011-03-23, 19:16
Medlem
har du provat att avvakta 10 minuter?

nr jag har installerat w7 med brnd skiva s har dr varit 2 tillflle under installationen dr det synbart inte hnder ngot under ca 5 minuter,jag minns inte exakt i vilket lge det intrffar under installationen

mvh
t
Citera
2011-03-23, 19:18
Bannlyst
Instmmer med fregende skribent.
Vnta iaf 10-15min innan du ger upp fr i vissa fall kan det ta en jkla tid att ladda in alla filerna ven fast man tycker att inte DVDn jobbar ngot.
Citera
2011-03-23, 20:07
Medlem
Nej jag hara bara suttit och vntat ungefr 5 minuter. Och eftersom, precis som ni nmnde, det inte hrdes ngonting frn lsaren s gav jag upp och stngde av det igen. Men jag ska prova att starta det och vnta en 20 minuter eller ngot sdant.

Tack igen
Henrik
Citera
2011-03-23, 20:17
Medlem
jag tror att man mste vnta 10 min eller nnting precis som dom har sagt, Datorn uppdateras eller laddar ner nnting antar jag.

GLM DETTA, Jag lste inte ens vad han skrev (typ).
Citera
2011-03-23, 21:53
Medlem
p9s avatar
verkar konstigt om det ska drja mer n 5 min innan skyltar syns....
Om det inte lser sig kan du annars stoppa i disken i en annan dator och installera systemet dr ifrn och sedan stta tillbaka disken i datorn som du ville ominstallera....
Citera
2011-03-24, 06:49
Medlem
Ni r lite vl optimistiska. 30-45 minuter har vissa i forumet varit tvungna att vnta (Vista och Win 7). Microsoft eget testlabb fick frut en extremt mycket lngre tid n det jag skrivit nr de testade Win 7.

Antingen r det ngot p hrddisken som den kollar igenom eller s r det ngot man kopplat till datorn som datorn sitter och vntar p.

Ta bort kringutrustning, kablar osv som inte r absolut ndvndigt under installationen. Tex hnder det att datorn tror att skadade tangentbord r hrddiskar eller frsker starta via ntverket. Sen ska du bara ha 1 hrddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplat nr du installerar fr att slippa det hr och massor av andra fel nu och lngt senare.

Start / Hger klicka p "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hrddisken kan man koppla in en annan dator. G till diskhanterare, hger klicka och ta bort alla partitioner p disken. Med vissa fel s rcker det INTE att formatera och installera om utan man r tvungen att ta bort och skapa nya partitioner.
Senast redigerad av panpo98 2011-03-24 kl. 06:53.
Citera
2011-03-25, 21:27
Medlem
Hej igen!

Har nu ftt igng p det, efter att jag fick vnta ungefr 25-30 minuter (inte helt sker eftersom jag bara drog igng det och gick drifrn). Tack s mycket fr informationen om att det kunde ta s pass lng tid, trodde jag inte ^^.

Tack igen, sparade mig en massa ondigt jobb (:
Henrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in