2011-03-23, 17:20
Medlem
KraiT-s avatar
Jobbat på ett företag nu i två månader som timanställd.
Första månaden var februari så första lönen ska egentligen komma på fredag.
Men nu till problemet, företaget har inte frågat efter mitt kontonummer och jag har inte fått skriva det på något avtal eller dylikt. Så när jag tänkte lämna mitt kontonummer till chefen fick jag svaret:
- Det är inte jag som har hand om det, det är Nordea.

Hur utbetalas då första lönen utan att företaget har mitt kontonummer?
Jag är inte kund hos nordea så har inget konto där, men man ska inte behöva öppna ett nytt konto för att få lön?

Någon som har haft samma problem med första lönen?
Citera
2011-03-23, 17:23
Medlem
Nobheads avatar
Din chef verkar seg. Hur vet Nordea vilket konto dem ska föra in pengarna på liksom?

Jag har alltid skrivit mitt kontonr på anställningsavtalet.
Citera
2011-03-23, 17:25
Unge herr´n kanske är välbekant med utbetalningsavi? Brukar vara standard att du sedan får uppge ett kontonummer när du sedan hämtar ut lönen på banken.
Citera
2011-03-23, 17:26
Medlem
Detta är knappast ovanligt.

Är du kund hos Nordea så får du in pengarna på ditt konto där.

Är du inte kund hos Nordea så får du en avi. Vill du slippa avin (vilket du naturligtvis vill) måste du meddela Nordea vilket konto du vill få in pengarna på.
Citera
2011-03-23, 17:47
Medlem
KraiT-s avatar
Tack för de snabba svaren. Så med andra ord är det bara att hoppas att en avi dumpar ner i brevlådan på fredag, alternativt gå till närmaste Nordea och uppge mitt vanliga kontonummer om jag förstått er allmänbildade rätt?
Skönt, slipper noja över att lönen skulle bli uppskjuten eller något.
Men känns rätt så gammalmodigt att betala ut första lönen på avi...
Citera
2011-03-23, 17:48
Medlem
KraiT-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Detta är knappast ovanligt.

Är du kund hos Nordea så får du in pengarna på ditt konto där.

Är du inte kund hos Nordea så får du en avi. Vill du slippa avin (vilket du naturligtvis vill) måste du meddela Nordea vilket konto du vill få in pengarna på.

Menar du att de tar ut en avgift för att ta ut/sätta in pengarna på min egen bank?
Citera
2011-03-23, 17:51
Ja, det är korrekt att du får en avi. Har du inget konto i Nordea, får du en avi. Vill du inte att pengarna kommer in i Nordea, uppger du din bank istället. Det kostar inget - dock kan det få till följd att lönen kommer en dag senare.

Antar att du arbetar i ett kommunalt bolag.
Citera
2011-03-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KraiT-
Menar du att de tar ut en avgift för att ta ut/sätta in pengarna på min egen bank?

Hmm, mja, om man måste betala avgift för att lösa in en avi vet jag inte på rak arm (men förmodligen måste man det). Det jag tänkte på när jag skrev den kommentaren var att det är ofantligt mycket smidigare att få lönen direkt in på kontot än att behöva gå till banken med en avi (en sådan direktöverföring kostar inte något heller, så mycket vet jag).
Citera
2011-03-23, 17:57
Medlem
KraiT-s avatar
Stämmer att det är kommunalt.
Trodde ändå de flesta företag betalde ut lönen direkt via konto. Har varit så på mina tidigare jobb, dock har dem inte varit inom det kommunala.

Aja, på fredag är väl "problemet" löst och jag får mina kommande löner på kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in