• 1
  • 2
2011-03-23, 14:22
Medlem
Hur mycket tjänar man ungefär om man äger en glassbil? Hur mycket får man behålla osv? Går det att tjäna pengar på vintern?
Citera
2011-03-23, 14:56
Medlem
Kaptenenjons avatar
Har inte hemglass monopol på all glassförsäljning direkt till hushållen? Om inte så kan du ju sälja din glass för 20 kr under deras priser och göra dig en rejäl förtjänst.
Citera
2011-03-23, 15:02
Medlem
Förstår inte riktigt din fråga. Jag tjänade ca 95kr/timme när jag körde glassbil. Vinstmarginalen är ca 30%. Är det svar på frågan?
Citera
2011-03-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenenjon
Har inte hemglass monopol på all glassförsäljning direkt till hushållen? Om inte så kan du ju sälja din glass för 20 kr under deras priser och göra dig en rejäl förtjänst.
Nja, vinstmarginalerna är för låga för det. En typisk kartong kostar ca 100kr för kunden. Den kartongen har kostat den som äger glassbilen ca 70kr, så det är 30kr kvar. Man kan inte riktigt dra av en tjuga då, för då blir det bara 10kr kvar.
Citera
2011-03-23, 15:24
Medlem
Kaptenenjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nja, vinstmarginalerna är för låga för det. En typisk kartong kostar ca 100kr för kunden. Den kartongen har kostat den som äger glassbilen ca 70kr, så det är 30kr kvar. Man kan inte riktigt dra av en tjuga då, för då blir det bara 10kr kvar.

Aha, det är såpass små marginaler alltså. Det visste jag inte.
Samtidigt måste jag ju kunna ge en anledning till att de ska köpa av just mig. Innan man slagit sig in i marknaden dvs. Kan ju sälja kartongen för 90 kr och köra jävligt mycket till en början.
Citera
2011-03-23, 16:10
Medlem
Citat:
Aha, det är såpass små marginaler alltså. Det visste jag inte.
Samtidigt måste jag ju kunna ge en anledning till att de ska köpa av just mig. Innan man slagit sig in i marknaden dvs. Kan ju sälja kartongen för 90 kr och köra jävligt mycket till en början.
Jepp, men sen har du ju också problemet med att du ska köpa glassen. Varifrån ska den handlas?
Citera
2011-03-23, 17:06
Medlem
Kaptenenjons avatar
Citat:
Jepp, men sen har du ju också problemet med att du ska köpa glassen. Varifrån ska den handlas?

Som ovan mitt tidigare inlägg nämnde så kostade inköp av ett styck kartong med glass ca 70 kr. Varifrån du väljer att införskaffa den har väl ringa betydelse, sådant löser man alltid.
Citera
2011-03-23, 18:20
Medlem
Citat:
Som ovan mitt tidigare inlägg nämnde så kostade inköp av ett styck kartong med glass ca 70 kr. Varifrån du väljer att införskaffa den har väl ringa betydelse, sådant löser man alltid.
Nja, du får ju inte köpa glassen från Hemglass iaf. Den saken kan du vara säker på. Du måste även hitta konkurrerande glasstillverkare.
Senast redigerad av patwotrik 2011-03-23 kl. 18:22.
Citera
2011-03-23, 18:26
Medlem
Tjena_67s avatar
1.Skaffa dig en affärsplan och utveckla din affärsidé via denna.
2.Skaffa dig kontakter inom branschen,leverantörer av glass m.m Finns alltid några som vill in på marknaden och som du kan sammarbeta med
3. Formulera din affärsidé väldigt noga och sänd den till "Glassbils kungen" Duncan Bannatyne och se ifall han kan ge dig tips och råd.

Lycka till!
Citera
2011-03-23, 18:36
Medlem
Whiteliess avatar
Ge upp, jag jobbade på Hemglass sommaren 2008 och då hade företaget gått back flera år i rad. Skulle inte förvåna mig om det fortfarande ser ut så.

Och nej, det går dåligt med försäljningen på vintrarna, ett dagsavslut med 6-7 timmars slit kan vara mellan 1000-7000 spänn. Inte ens på somrarna är det rusning som man kan tro då det är extrem torka på folk som är hemma i hushållen under juni/juli/augusti månad. De enda månaderna som är bra är egentligen maj, september och första halvan på juni.

Dock tjänade jag jäkligt bra deg på Hemglass. Fast lön på någonstans mellan 19 och 20, provision på 10% på allt över budget (kunde innebära bonus på mellan 1-5000 i månaden) och OB. En månad drog jag in 29k brutto, med skattejämkning drog jag ut 25k den månaden. Rätt sjyst för att kränga lite glass (och käka oerhörda mängder glass hela dagarna)
Citera
2011-03-29, 14:30
Bannlyst
Citat:
Förstår inte riktigt din fråga. Jag tjänade ca 95kr/timme när jag körde glassbil. Vinstmarginalen är ca 30%. Är det svar på frågan?

Jag tjänade 113kr/h +provision. antar att dom skiljer eliten från bottendyn.
Citera
2011-03-29, 21:35
Medlem
toby79s avatar
En glassbil är ju inte helt fel, däremot skulle jag nog inte vilja hora runt i bostadsområdena. Jag skulle sikta in mig på badstränder och större evenemang istället. Fast det är nog inte något man kan leva på i någon större utsträckning, men om man ändå har en glassbil stående och lite extra fritid så..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in