2011-03-22, 23:41
Medlem
Tjena

laddade precis ner ubuntu 10.10 på en dator här hemma men jag får inte igång internet. kör med sladd och tänkte först att datorn var sönder (har några år på nacken och har inte använts på ett bra tag) men jag kan både se och komma åt andra datorer i nätverket. försökte ställa in ip adress och liknande manuelt men det gick inte heller.

jag vet inte om jag typ har lite internet (vet att det låter konstigt) för jag kan inte få upp någon internet sida med firefox men jag kan söka på ubuntu software center och datorn hittade uppdateringar men varje gång nåt laddas ner säger datorn Requires installation of untrusted packages.

tacksam för all hjälp jag kan få
Citera
2011-04-10, 11:39
Medlem
gurrot72s avatar
Mystiskt. Nätverket brukar funka direkt. Särskilt trådbundet. Kör du via router och någon inställning i den kan spöka?
Citera
2011-04-10, 14:46
Medlem
rwxXstugos avatar
Prova att öppna "Settings" i Update Manager och kolla om "Source Code" är ibockat under fliken "Ubuntu Software" (flikar och knappar heter förmodligen något annat om du har svenska som språk). Bocka i om det inte redan är ibockat och försök uppdatera igen.

Om inte det funkar kan du prova den här guiden.

Om inte det funkar kan du kolla om du har tillgång till internet (vilket du verkar ha) genom att skriva följande i terminalen:

Kod:
ping google.com

Ctrl+C för att avsluta pingandet. Om det inte händer något så är det uppenbarligen fel någonstans, och då får du rapportera det här.
Senast redigerad av rwxXstugo 2011-04-10 kl. 15:04.
Citera
2011-04-13, 19:16
Medlem
Hej

Jag hade samma problem idag på ubuntu 10.4.2 (nyinstallerad)
Jag surfar genom min windwos 7 maskin som agerar router men av någon anledning så slutar namnuppslagningen att fungera efter en tids surfande (30 min - 1 tim) detta löste jag genom att lägga till en dns server i listan på min windows 7 burk (Det interna nätverkskortet). Efter det så fungerade det för mig.
Det fungerar nog lika bra att lägga till några dns servrar i nätverksanslutningar i ubuntu.

Exempel på dns servrar att lägga till i listan:

8.8.8.8
8.8.4.4

Prova att pinga någon av ovanstående om det fungerar så är det nog dns problem annars kanske det beror på något annat.
Citera
2011-04-26, 19:39
Medlem
jmpESPs avatar
skriv "lshw -C network" och skriv vad du får för output.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in