2004-09-15, 00:52
Medlem
Jag efterlyser ett bra recept på currysås.
Det finns givetvis hur många olika varianter som helst, men jag är ute efter den typen man brukar få på kinakrogar. Den brukar ju vara snarlik i karaktären.
Citera
2004-09-15, 03:23
Medlem
jag brukar köpa blå-bands currysås och blanda ut den med kokos-mjölk istället för vanlig mjölk och pressa ned en klyfta vitlök. Den blir perfa!

Brukar hälla den över wok-grönsaker och kyckling (eller strimmlad fläskfilé).
Citera
2004-09-15, 08:47
Medlem
Det låter inte helt tokigt, men det är för mig lite för mycket åt thai-hållet i och med kokosmjölken.
Citera
2004-09-15, 09:49
Medlem
Boddies avatar
Jag är välldigt noga med vad jag äter så jag frågar oftast när jag käkar kinamat vad det är i currysåsen så det inte är nån grädde eller nåt. På alla ställen jag frågat så har det varit mjölk mjöl och curry.
Citera
2004-09-15, 11:17
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Jag kör Currypasta som grund för att steka kötte/grönsakerna i, kokosmjölk, lite vanlig mjölk, honung/socker för att söta till det lite. Det går bra att skiva i några bananer i om man inte vill ha socker eller honung. Varianterna är många men det viktigaste tycker jag är, som nån skrev tidigare, kokosmjölken + nåt att söta till det med.
Citera
2004-09-15, 16:20
Medlem
Kineser använder förvisso inte kokosmjölk i sina picanta currysåser men jag har fått det bekräftat att vissa av dem använder sk kokosmassa som inte är fullt lika sötaktig. Sedan gör de såsen med massan som grund istället för mjölen. Naturligtvis använder de currypasta (troligtvis röd men det varierar säkert från krog till krog). Den bästa biff´n curry-kinesen i Sthlm är troligtvis den på baksidan av Solna Centrum-gallerian. Godare biff med curry har jag inte hittat på annat ställe och jag har testat en hel del kinakrogar. Förresten kinakrogen som ligger vid Björns Trädgård på Medborgarplatsen (tror att den heter Ming Garden) hade för ett par år sedan en suverän biff´n curry i stora portioner. Man fick en egen wok-skål av plåt som man kunde hälla upp ur själv till riset och det räckte även för ett matvrak som undertecknad.
Citera
2004-09-15, 16:42
Medlem
Balkongståarns avatar
För att få bort skärpan i currysås, om man använder stora mängder currypasta som jag gör, är att riva i grönt, syrligt äpple i lagom mängd.
Då blir den lite söt av äpplesaften samtidigt. Mycket gott. Jag använder aldrig fett i currysås, endast vatten eller buljong.
Citera
2004-09-16, 04:44
Medlem
Intressant. När du säger att du inte använder fett innebär det även att du inte använder kokosmjölk i såsen utan något annat (buljong, vatten) eller tänkte du just ordagrant utan fett som i matfett?
Citera
2004-09-16, 07:53
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serben
Intressant. När du säger att du inte använder fett innebär det även att du inte använder kokosmjölk i såsen utan något annat (buljong, vatten) eller tänkte du just ordagrant utan fett som i matfett?

Sanning i modifikation, om man ska vara petig, och det ska man ju vara.
Jag fräser currypastan, vitlöken och rödlöken i lite olja. Därefter späder jag med vatten, buljong, fruktjuice eller något annat. Jag är inte så förtjust i den lite klibbigt feta konsistensen som lätt blir med t ex kokosmjölk.
Citera
2004-09-16, 16:00
Medlem
Tack. Vilken buljong brukar du använda?
Citera
2004-09-16, 16:07
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serben
Tack. Vilken buljong brukar du använda?

Sås till fisk=fiskbuljong. Till kyckling=kycklingdito. Såna där på flaska funkar fint. Jag brukar späda med lite vatten. Det blir så tjockt annars. Blir det vätska av själva maten så använd den.
Citera
2004-09-16, 22:24
Medlem
Det här blev en intressant diskussion. Kul med lite olika tips och idéer...
Till helgen blir det test av Balkongståarns variant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in