2011-03-22, 14:13
Medlem
zieballs avatar
Hej flashback!

Såhär ligger det till , jag ärvde ett kapital när jag fyllde 18 och har nu absolut ingen aning vad jag ska göra. Något skall göras iallafall!
Jag har väldigt mycket funderingar och tankar , har iallafall ett mål dock inget som har med kapitalet att göra utan att jag vill flytta till göteborg köpa lägenhet och jobba där istället för bo i skåne som jag gör nu. iallafall så fick jag ärva run 400k. jag och en kille till har planer på att starta webbyrå i göteborg vi båda två är väldigt duktiga inom det området och har stora erfarenheter , vi båda jobbar i dagsläget på en i skåne men iallafall , jag vill satsa stort , snälla hjälp mig.
Låter kanske lite oseriöst det hära men det är det inte så slipper gärna onödiga och oseriösa svar ..

Tack !
Citera
2011-03-22, 14:16
Medlem
Köp dig en en sån där kvinna.
Citera
2011-03-22, 14:17
Medlem
Kaptenenjons avatar
Med ett såpass stort kapital hade jag kontaktat min bank och sedan investerat i lågrisk fonder. Alternativt ta 1/3 av kapitalet till att starta upp något eget och resten investerar du.
Citera
2011-03-22, 14:18
Medlem
zieballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neroo1
Köp dig en en sån där kvinna.
har flickvän och har haft snart 1 år så jag klarar mig haha
Citera
2011-03-22, 14:19
Medlem
zieballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenenjon
Med ett såpass stort kapital hade jag kontaktat min bank och sedan investerat i lågrisk fonder. Alternativt ta 1/3 av kapitalet till att starta upp något eget och resten investerar du.
jag har placerat dom i fonder redan , dom växer och växer hela tiden har en liten del av det i högrisk som jag har stenhård koll på haha , aah starta eget låter bra men vet inte riktigt hur bra det hade blivit
Citera
2011-03-22, 14:40
Medlem
alltså du kommer ju få grymt mkt oseriösa svar här, skenet kanske kommer vara att de är seriösa men många här är kanske inte ekonomer....

vänd dig till in kommun, säg att du vill ha ekonomisk rådgivning, de kanske har ekonomer mot en slant i utbyte, eller så kanske de kan hänvisa dig till ekonomikonsulter, testa din bank.

jag menar, det kommer kosta en slant, men va fan det är en investering, jag lovar du kommer få bättre svar därifrån än här, mkt för att det är deras jobb och de är insatta i ämnet.

sedan kan det ju finnas en och en annan ekonom här med.
Citera
2011-03-22, 14:57
Medlem
zieballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amoures
alltså du kommer ju få grymt mkt oseriösa svar här, skenet kanske kommer vara att de är seriösa men många här är kanske inte ekonomer....

vänd dig till in kommun, säg att du vill ha ekonomisk rådgivning, de kanske har ekonomer mot en slant i utbyte, eller så kanske de kan hänvisa dig till ekonomikonsulter, testa din bank.

jag menar, det kommer kosta en slant, men va fan det är en investering, jag lovar du kommer få bättre svar därifrån än här, mkt för att det är deras jobb och de är insatta i ämnet.

Tack ska du ha!!! Verkligen! , får göra det
Citera
2011-03-22, 15:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amoures

vända sig till kommunen? skulle någon ekonom på kommunen hjälpa en?
tycker ditt svar känns väldigt famlande i mörker.

det är avsevärt mycket bättre att vända sig till Almi.
http://www.almi.se/

om det sen gäller att starta eget så är en ekonom inte något man ska lägga all sin tillit på.
en mentor eller handledare på t.ex. Almi är bättre då de ser det lite längre än bara kronor och ören som en ekonom gör.

gällande ditt kapital, om du frågar mig, säger jag följande.
vill du dra till göteborg och starta bolag, skaffa dig först en hyresrätt, investera sedan i ditt bolag.
det är mycket som kan hända på vägen och då vill du inte binda dina likvider i en fastighet.
Citera
2011-03-22, 16:48
Medlem
Fris avatar
Satsa inte mer i firman än att du har råd att förlora allt och ändå har råd att göra om det! 400k räcker till att ha marginaler, så unna dig den lyxen och flexibiliteten. Man är smartare när man inte känner sig trängd.

Räkna med betydligt lägre real avkastning framöver än vad vi haft de senaste decennierna. Bubblan har kraschat och tilltagande regleringar kväver tillväxten. Räkna med bostadspriskrasch i Sverige precis som vi sett i många andra länder. Det är bara tajmingen som är osäker. Det lär bli svårare att tjäna pengar på att äga pengar, så satsa på näringsverksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in