Citat:
Ursprungligen postat av Kenan83
Hej.
Nu är det så att jag ska starta en klädshop på nätet, ska bli mest accessoarer för men.
Jag har hittat några leverantörer i Kina och har beställt några ex. för att se kvaliteten, då det brukar vara blandat. Ska börja göra sidan och registrera .se adressen inom några dagar, även börja fundera hur jag ska marknadsföra och liknande. Kommer nog erbjuda både betalkort och faktura som betalningssätt.
Kan ni ge mig tips på några bra böcker jag kan börja läsa för att komma igång, helst ang skattefrågor och import från ett icke EU land?
Hur stora marginaler bör man räkna med, från inköpspriset då? Säg att jag köper en sak för 50 kr från Kina, hur mkt bör jag sälja det i Sverige?150-200kr? Kan inget om hur mkt staten ska ha, vet att det är 25% moms endast.
Vad mer tycker ni att jag kan göra redan nu, planen är att lansera allt i slutet av sommaren.
Jag ska börja läsa företagsekonomi snart, så detta ser jag som ett test bara då jag vill lära mig hur man gör. Förväntar mig inte att tjäna några stora pengar, blir glad om jag går break even på det hela.
En webshop är ultimat om man vill "testköra" att vara företagare. Det är ganska mycket mindre jobb än att ha en fysisk butik. Det mesta sköter sig själv. En del jobb omkring det hela i form av annonsering och sånt givetvis. Vi kontaktade bloggar och leverantörer ett år innan vi körde igång vår shop. 80 % av våra besökare kommer genom att vi har länkar på andra sidor och vår blogg, som vid drivit två år innan, inte sökmotorerna, även om vi hamnar ganska högt upp där.
Nu har vi bara kört i två månader och är en bit ifrån att ens en av oss (vi är två delägare) kan leva på det. Men shopen är lättsköt och man hinner jobba vid sidan av.
Ett tips: att ha flera betalningsmöjligheter i shopen är ett måste. Bankkort, faktura och förskott kör vi med. På ett ungefär är bankkort 60 % av betalningarna, faktura 30 % och förskottsbetalningar 10 %. Betänk om vi bara haft bankkort hur många köpare man gått miste om!!! Jävligt viktigt att ha många betalningsalternativ med andra ord.
Kan rekommendera Pacsoft på posten när ska skicka varor. Har inte testat något annat men har bara bra och säga om dom.
Har ni bestämt webshopadminstratör än? Textalk fastnade vi för, då ingår bankkortsbetalning via DIBS direkt i shopen gratis. Jävligt bekkvämt och slippa hålla på med inlösenavtal och betala dyra avgifter.