2011-03-21, 20:21
Avstängd
Tjena_67s avatar
Hej!

Min dator drabbades av virus tidigare idag. Mina Virusprogram försökte ta bort det och råkade ta bort User32.Dll filen vilket gjort att Windows inte kan starta upp.

Kan inte få någon hjälp av min windows Xp skiva då min laptop saknar CD-läsare.

Prövade med Puppylinux men fick den inte till att starta pga problem med rangordningen av Boot devices. Finns en massa olika USB devices i Bios att välja mellan men jag vet inte vilken jag skall sätta högst upp.

Min Bootlista ser ut som så här:

-IDE HDD: STxxxxxxx
-IDE CD
-PCI BEV: Realtek Boot Agent
-USB HDD
-USB CDROM
-USB FDC
-USB KEY

I vilken ordning skall jag sätta min bootup för att Puppylinux skall boota upp från min usb?

Har ni andra alternativ att stötta en broder med?

Tack för er tid!
Citera
2011-03-21, 20:49
Medlem
evelyn.ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hej!

Min dator drabbades av virus tidigare idag. Mina Virusprogram försökte ta bort det och råkade ta bort User32.Dll filen vilket gjort att Windows inte kan starta upp.

Kan inte få någon hjälp av min windows Xp skiva då min laptop saknar CD-läsare.

Prövade med Puppylinux men fick den inte till att starta pga problem med rangordningen av Boot devices. Finns en massa olika USB devices i Bios att välja mellan men jag vet inte vilken jag skall sätta högst upp.

Min Bootlista ser ut som så här:

-IDE HDD: STxxxxxxx
-IDE CD
-PCI BEV: Realtek Boot Agent
-USB HDD
-USB CDROM
-USB FDC
-USB KEY

I vilken ordning skall jag sätta min bootup för att Puppylinux skall boota upp från min usb?

Har ni andra alternativ att stötta en broder med?

Tack för er tid!

-USB HDD
Citera
2011-03-21, 20:56
Medlem
PenisJuices avatar
Datorn bootar från den enhet som står först i listan över bootenheter, med mindre än att operativsystem saknas på enheten, i vilket fall datorn fortsätter försöka boota från enhet nr2 osv.

-USB HDD = USB hårddisk
-USB CDROM = USB CDrom
-USB FDC = USB Floppy Disk Controller (skulle jag tro)
-USB KEY = USB Stick (skulle jag också tro)

Vilken du ska boota från beror på vart du har PuppyLinux installerat, det skrev du inget om men du borde ju veta själv tycker man.
Senast redigerad av PenisJuice 2011-03-21 kl. 21:02.
Citera
2011-03-21, 20:58
Medlem
evelyn.ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evelyn.t
-USB HDD
den ska du sätta på första plats har jag glömt att skriva
Citera
2011-03-22, 14:43
Avstängd
Tjena_67s avatar
Det fungerade inte med Puppylinux eller Bart CD via USBN.

Har lyckats boota med AVG repair User32.dll programmet men det kan inte reparera filen av någon anledning.

Skall pröva med Ultimate boot CD nu!

Tips och råd skulle behövas
Citera
2011-03-22, 15:12
Medlem
Gladidags avatar
Går det inte att köra ÅTERSTÄLLNING sen i går då. För då startar den med det som funka ju.

Sen så ska man inte låta virus programmen ( varför har du flera? ) göra en borttagning utan säker backupp. Jag har inget A V själv för jag fick så många virus då :-)

Du kan även lägga ett nytt op på extern disk som du kör på USB som första boot som du sen kan rädda din LAPP med. Bara lite förslag från mig.... sitter själv med ett skit problem
Citera
2011-03-22, 18:39
Medlem
Citat:
-USB HDD
-USB CDROM
-USB FDC
-USB KEY

Ni killar har aldrig testa de där USB alternativen va?

Jag har testat. Alla boot alternativ i listan som börjar med USB funkar INTE för man kan koppla in flera av samma typ samtidigt (tex 2 st USB hårddiskar, 2 st USB minnen osv) så att datorn inte vet vilken som gäller.

Därför finns det en separat gemensam lista med konstiga modellnamn som ändras. Har man kopplat tex 2 hårddiskar, 3 USB minne så ska du se 5 modellnamn under varandra som du väljer mellan. Så klart måste man ha koppla in USB innan man kan välja den i listan.

Vissa nya bärbara bruka dock redan vara inställda att starta från USB när den känner av en som är bootbar så att man inte behöver ändra något.
Senast redigerad av panpo98 2011-03-22 kl. 18:45.
Citera
2011-03-22, 19:01
Avstängd
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98

Ni killar har aldrig testa de där USB alternativen va?

Jag har testat. Alla boot alternativ i listan som börjar med USB funkar INTE för man kan koppla in flera av samma typ samtidigt (tex 2 st USB hårddiskar, 2 st USB minnen osv) så att datorn inte vet vilken som gäller.

Därför finns det en separat gemensam lista med konstiga modellnamn som ändras. Har man kopplat tex 2 hårddiskar, 3 USB minne så ska du se 5 modellnamn under varandra som du väljer mellan. Så klart måste man ha koppla in USB innan man kan välja den i listan.

Vissa nya bärbara bruka dock redan vara inställda att starta från USB när den känner av en som är bootbar så att man inte behöver ändra något.
Hej på er alla!

Det går verkligen åt helvete idag med Laptop helvetet!
Ultimate Boot CD fungerade inte.

Hur skall jag gå tillväga för att lösa detta. Är så trött på att jävlas med datorn.

Tackar så hemskt mycket!
Senast redigerad av Tjena_67 2011-03-22 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in