• 1
  • 2
2011-03-21, 17:21
Medlem
Läste artikeln idag i DI, har haft Alfalaval under uppsikt ett tag, framförallt sedan de gick ner i början av året. Precis som DI skriver, är inte aktien "billig" just nu? Har funnits endel på Redeye också om hur de tror att framtiden kommer att gynna Alfalaval på inte allt för lång sikt och att en botten är ca 126 kr.

PE: 17,5 i mina ögon OK
P/JEK: 4 lite för högt, dock verkar siffran 4 vara mer en regel än ett undantag på marknaden just nu.

Stabil lönsamhet, + sedan -01.. Visserligen en dipp -09 efter finanskrisen men långt ifrån några negativa värden.

År - Vinstmarginal % - Resultat i miljoner kr
09 - 14,4% - 2 737
08 - 19,2% - 3 807
07 - 18,3% - 3 180
06 - 12,0% - 1 725
05 - 6,7% - 928
04 - 8,4% - 840
03 - 5,9% - 646
02 - 2,5% -120
01 - 0,3% - 36
00 - -2,0% - -405
Hämtat ifrån årsrapport -09

Kurs vid trådstart 128,5. 2,5% ökning under dagen.
Senast redigerad av Migrationsminister 2011-03-21 kl. 17:25.
Citera
2011-03-23, 10:13
Medlem
Drebins avatar
Kanske värt en investering. Får man tro aktiestinsen så är det ett tryggt företag

Spridning i världen med lite placeringar i Kina?
Citera
2011-03-23, 10:31
Medlem
carrotcakes avatar
Alfa Laval är en klenod inom den svenska verkstadssektorn. Jag äger själv aktier i Alfa Laval och tycker det är ett innovativt företag som erbjuder högkvalitativa lösningar inom värmeöverföring och energieffektivisering. Kanske ingen kursbubblare men ett välskött företag som är världsledande inom sin sektor. Skulle jag rekomendera ett köp? Ja, jag tycker detta är ett företag som absolut kan finnas med i en långsiktig portfölj. Plus också för en trevlig IR-avdelning som skickar lite skojiga merchandise på begäran
Citera
2011-03-23, 14:14
Medlem
Alfalaval tror jag är ett av dom bästa industriföretagen på börsen. Jag är ingen expert på deras produkter men filter, pumpar, kondensatorer, vätskeseparering allt sånt som dom håller på med tror jag bara kommer bli viktigare och viktigare.

Vattenrening är ju något som alltid behövs och är viktigt där man inte har tillgång till rent vatten. Sen kan jag tänka mig att marknaden för att kunna separera vätskor, olje/energi industrin är riktigt stor.

Utöver det så har AlfaLaval visat sig kunna leverera genom åren, stadigt ökande omsättning/vinster/utdelningar jämfört med många andra industriföretag som varit betydligt skakigare. Det är ett tecken på framgångsrik ledning och en framstående marknadsposition med rätt produkter.

Jag ångrar mig mycket att jag sålde AlfaLaval på 97 kr, fattar inte vad jag tänkte då ;p Men frågan är om den är värd att köpa nu eller om man ska vänta på lägre värderingar, väldigt svårt att avgöra, men jag kommer definitivt hålla uppsikt.
Citera
2011-03-24, 17:17
Medlem
133 just nu tror det är en stabil investering, visst kan man vänta ett tag till och ta en dipp. Kom in en order på 75M kr igår/idag. har gått stadigt upp hela veckan. Tror vi når 134 imorgon. Ser inte riktigt vad som ska kunna leda till en dipp, varken Japan eller Libyens utveckling har fått aktien att stänga med röda siffror en enda dag den här veckan.
Citera
2011-03-31, 16:06
Medlem
Ännu en fin order har kommit in, igår, senast jag kolla var de uppe på 138. Tror vi når 140 snart. Är det någon som sitter med någon info om pågående förhandlingar eller annat som kan vara avgörande för kursen?
Citera
2011-08-26, 23:54
Medlem
dppetts avatar
Alfa Laval idag: 119.70

Är det värt att köpa idag? Riktkursen har sänkts av många, men tror dock att den ändå kan resa sig till över 130 om ett tag, vad tror ni?
Citera
2011-08-27, 01:37
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Alfa Laval idag: 119.70

Är det värt att köpa idag? Riktkursen har sänkts av många, men tror dock att den ändå kan resa sig till över 130 om ett tag, vad tror ni?

Skulle tro att den går ner under 80 inom något år och sedan upp över 130 kr en bit in i nästa högkonjunktur, den följer index rätt bra.
Citera
2011-08-27, 10:05
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Skulle tro att den går ner under 80 inom något år och sedan upp över 130 kr en bit in i nästa högkonjunktur, den följer index rätt bra.
På börstjänaren sades det att det inte blir någon återupprepning av 2008 medan alla tror på det..

Hur sant det är vet jag inte men han menade att man fick vänta ett tag på nedgången.
Citera
2011-08-27, 13:04
Medlem
För dyr i förhållande till direktavkastning och det ekonomiska läget. Köper den gärna när den rasat ner mot förra bottennivån.
Citera
2011-08-30, 20:18
Medlem
Alfa Laval är definitivt köpvärd nu... Visst kan du tro på Börstjänaren eller invänta botten, men tro mig det kommer inte lyckas. Alfa Laval är en säker aktie med en säker framtid och just nu är det billigt om man har ett någorlunda perspektiv på sparandet.
Citera
2012-06-28, 16:27
Medlem
1979s avatar
Köpte mina första aktier i bolaget idag. De verkar i en bransch där kvalitet är viktigare än pris, växande marknad med befolkningsökningen samt ökande krav på effektivitet och miljövänlighet, en stark närvaro på tillväxtmarknader. Ett välskött världsledande kvalitetsbolag med ljus framtid som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in