2011-03-28, 11:39
  #61
Medlem
slemmigsnigels avatar
Förintelseförnekelse? Att det fanns läger eller att...6 miljoner judar...

Sovjet hävdade att 4 miljoner dog i Auschwitz.

http://www.auschwitz.org.pl/ läser jag idag att 1,1 miljoner dog i Auschwitz.

Fortfarande är dock totala antalet offret 6 miljoner.

Förnekar man förintelsen om man förnekar att 6-4+1,1=6 ?
2011-03-28, 12:18
  #62
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Förintelseförnekelse? Att det fanns läger eller att...6 miljoner judar...

Sovjet hävdade att 4 miljoner dog i Auschwitz.

http://www.auschwitz.org.pl/ läser jag idag att 1,1 miljoner dog i Auschwitz.

Fortfarande är dock totala antalet offret 6 miljoner.

Förnekar man förintelsen om man förnekar att 6-4+1,1=6 ?

Nej. Men du förnekar förintelsen om du hävdar att 1,1 (Auschwitz) + 0,5 (Belzec) + 0,8 (Treblinka) + 0,25 (Sobibor) + 0,1 (Majdanek) + 1,0 (Einsatzgruppe) + X (Dachau, dödsmarscher etc.) = 0.

4 miljoner döda i Auschwitz är en siffra som aldrig varit accepterat bland historiker.
2011-03-28, 13:54
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
[...]4 miljoner döda i Auschwitz är en siffra som aldrig varit accepterat bland historiker.

Men det har inte hindrat historiker att påstå siffran 4 miljoner döda i Auschwitz - här är en av dom, i Auschwitz:

http://www.youtube.com/watch?v=hAg0anPwWbM

Kanske förklaringen ligger i talet Prof Bronowski håller i filmen (se youtube ovan), efter att ha nämnt askan efter 4 miljoner människor som han ser i dammen framför sig:

Citat:
This is where people were turned into numbers. Into this pond were flushed the ashes of some four million people. And that was not done by gas. It was done by arrogance, it was done by dogma, it was done by ignorance. When people believe that they have absolute knowledge, with no test in reality, this is how they behave.
http://www.goodreads.com/author/quotes/10542.Jacob_Bronowski

Är han rentav självironisk (i den fetade meningen ovan)?

Han kanske hoppas att siffran är korrekt? Hans bedömning av vad han ser i dammen är personlig!? :

Citat:
We are always at the brink of the known; we always feel forward for what is to be hoped. Every judgment in science stands on the edge of error and is personal.

Gitta Sereny sa nåt liknande vid åsynen av Treblinka. På sidan 145 av ”Into that Darkness” (Vid Avgrunden på svenska)...

Citat:
We know that more than a million human beings were killed and lie buried in these acres, but it cannot be believed!

Hon kanske kände framåt för vad hon hoppades kunna tro -- we always feel forward for what is to be hoped?

Bronowski igen:

Citat:
When people believe that they have absolute knowledge, with no test in reality, this is how they behave.

När dom VET, utan att acceptera vad dom vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
4 miljoner döda i Auschwitz är en siffra som aldrig varit accepterat bland historiker.


VET du det?

Eller för du rykten vidare?

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Det innebär inte att folk ljuger medvetet när de för detta vidare. Person A befinner sig i lägret. Person B berättar för A att de gör tvålar av människor. Person B berättar detta för person C. Person C berättar för person D, som till sist överlever. Person A ljög medvetet. Person B, C, och D ljög inte medvetet. B, C och D var felunderrättade, och litade på ryktena som spreds.


Jo, så kan det vara.
Men det innebär att det i grunden finns en lögn. Och att personer som fört dessa lögner vidare som sanningar, och hävdat att de själva har sett det, trots att de omöjligen kan ha gjort det.
https://www.flashback.org/sp29738179

Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Självklart finns det en lögn i botten. Varje falskt rykte har en lögn i botten. I övrigt skulle jag inte underskatta det egna minnets bristfällighet. Det är ett oerhört vanligt fenomen att människor minns saker som aldrig har inträffat. Allra helst i skrämmande eller traumatiska situationer. Men visst, en hel del ljuger säkert. Men det är inte ens klart att det var fångarna som ljugit. Det kan ha varit vakter som sagt att de skulle göra tvål av fångarna, vilket ryktesvägen blivit att två faktiskt tillverkats.
https://www.flashback.org/sp29740385


Om ett recept på tvåltillverkning av lik har hittats, så kan ryktet om tvåltillverkning av lik ha ett dokument i botten.

Blir ryktet sant då?

Kan det bli som gasningarna i Dachau?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
För denna gaskammare i Dachau existerar ju, och vad den skulle användas till är ju uppenbart. Att gasa ihjäl människor i. Så den är givetvis föreslagen projekterad och planerad, designad och ritad redan en bra stund före den ens började byggas.

Oavsett om det sen kanske blev så att ingen gasade ihjäl i den, eller bara några mindre grupper i testsyfte, eller större mängder spelar ingen roll egentligen. För den finns där och dess syfte är klart som korvspad.

https://www.flashback.org/sp21646250

Behöver man vara säker på vem som skrivit receptet resp byggt gaskammaren för att veta VEMS syfte som varit klart som korvspad?

Prof Bronowski igen:

Citat:
When people believe that they have absolute knowledge, with no test in reality, this is how they behave.
http://www.goodreads.com/author/quotes/10542.Jacob_Bronowski

Parafras:

when people believe they have the big picture, with no reason to test reality, this is how they behave:

Citat:
Crematorium 1 (Crema 1) in the Main Camp is not a "fake" but an authentically restored space meant to be a memorial and symbolic representation of all the gas chambers and crematoria in the Auschwitz camp complex.
http://www.holocaustdenialontrial.or...th-fact/06.11/

Så nu har den gaskammaren aldrig varit accepterad av historiker?

Eller vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av Erleb 2011-03-28 kl. 14:00.
2011-03-28, 16:47
  #64
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Men det har inte hindrat historiker att påstå siffran 4 miljoner döda i Auschwitz - här är en av dom, i Auschwitz:

http://www.youtube.com/watch?v=hAg0anPwWbM

Kanske förklaringen ligger i talet Prof Bronowski håller i filmen (se youtube ovan), efter att ha nämnt askan efter 4 miljoner människor som han ser i dammen framför sig:

Bronowski var inte förintelseforskare.

Citat:
Gitta Sereny sa nåt liknande vid åsynen av Treblinka. På sidan 145 av ”Into that Darkness” (Vid Avgrunden på svenska)...

More than a million. Det är 150,000 ifrån den idag rätt accepterade siffran på 850,000. Om du tänker framhålla att de diffar med ca 20%, ja, då har du inte mycket till argument. Allra helst när det inte är en förintelseforskare, som Sereny inte heller är. Hon har inte arbetat med detta mig veterligen.

Citat:
VET du det?

Eller för du rykten vidare?

Japp, jag vet.

http://www.nizkor.org/features/denial-of-science/appendix-2-01.html

Det är bara några stycken som framför siffror som närmar sig 4 miljoner väst om järnridån. Genomsnittsuppskattningen bland dessa är ca 2 miljoner. Då har man dessutom med den från 1946, innan några riktiga uppskattningar gjorts. Som du ser skiljer det sig dock mycket mellan olika forskare, med olika uppskattningar. Någon konsensus har inte rått i väst förrän i dessa dagar: Idag ligger den rätt allmänt vedertagna siffran på strax över en miljon.

Citat:
Om ett recept på tvåltillverkning av lik har hittats, så kan ryktet om tvåltillverkning av lik ha ett dokument i botten.

Blir ryktet sant då?

Kan det bli som gasningarna i Dachau?

Ryktet blir obekräftat - d.v.s. varken klart sant eller falskt. Däremot bevisar det att ryktet inte var taget ur tomma intet. På samma sätt som i Dachau med andra ord, där det fanns en gaskammare som aldrig eller mycket sällan användes.

Citat:
Så nu har den gaskammaren aldrig varit accepterad av historiker?

Eller vad tror ni?

Crema 1 byggdes i slutet om till ett skyddsrum. Efter kriget restorerades byggnaden så att den ska se ut som den gjorde medan den var en gaskammare. Detta har det aldrig hymlats om i litteraturen. Det har däremot inte skyltats med i alla turistbroschyrer. Det är inte särskilt konstigt: Folk vill se originalet. Detta är samma princip som att man påstår att regalskeppet Vasa är det som finns att se på Djurgården idag; detta är givetvis en sanning med modifikation, då skeppet har restaurerats. Samma princip, samma "turistlögn", men varken Vasa eller Crema 1 är förfalskningar. Detta har varit välkänt länge bland forskarna.

Märker du inte att alla dina invändningar är fullständigt oproblematiska för historiker? Att man själva känner till OCH lyfter fram de "bevis" du kommer med. I deras bransch är det naturligt att man uppdaterar påståenden i takt med att man får ny kunskap.
__________________
Senast redigerad av Zhongda 2011-03-28 kl. 16:50.
2011-03-28, 18:02
  #65
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Se på tusan: Vi har visst ett tal från Heinrich Himmler där han uttryckligen säger att de utrotar judarna.

http://www.holocaust-history.org/himmler-poznan/
http://www.holocaust-history.org/himmler-poznan/speech-text.shtml
Inte för att jag förnekar att judar mördades, men brukar man inte - i revisionstkretsar - hävda att 'ausrotten' även betyder 'avlägsnar' och att Himmler syftar på de organiserade massutvisningarna av tyska judar, som - om jag inte mins fel - bl.a kom till skott genom att samarbete mellan tyskarna och judarna, som under denna tid verkar ha samarbetat betydligt mer än vad man får intryck av.

Det vore intressant om någon kunnig kan utveckla det hela lite.
2011-03-28, 18:08
  #66
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Inte för att jag förnekar att judar mördades, men brukar man inte - i revisionstkretsar - hävda att 'ausrotten' även betyder 'avlägsnar' och att Himmler syftar på de organiserade massutvisningarna av tyska judar, som - om jag inte mins fel - bl.a kom till skott genom att samarbete mellan tyskarna och judarna, som under denna tid verkar ha samarbetat betydligt mer än vad man får intryck av.

Det vore intressant om någon kunnig kan utveckla det hela lite.

Det finns en tråd för det, dit jag kan hänvisa angående om "Himmlers tal"

https://www.flashback.org/t245723
2011-03-28, 18:14
  #67
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det finns en tråd för det, dit jag kan hänvisa angående om "Himmlers tal"

https://www.flashback.org/t245723
Tackar!
2011-03-28, 18:25
  #68
Bannlyst
"Ni som förnekar förintelsen, vad baserar ni eran 'tro' på?"


Pure reasonal brutal logic. I samma ögonblick länder gjorde det illegalt att förneka förintelsen så avslöjade de sig för gott. Den enda andra gång i historien jag känner till där "sanningen" varit tvungen att skyddas via lagstiftning för att inte riskera förgås, var när det var dödsstraff på att inte vara kristen.

Something is VERY wrong here...
2011-03-28, 18:42
  #69
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Inte för att jag förnekar att judar mördades, men brukar man inte - i revisionstkretsar - hävda att 'ausrotten' även betyder 'avlägsnar' och att Himmler syftar på de organiserade massutvisningarna av tyska judar, som - om jag inte mins fel - bl.a kom till skott genom att samarbete mellan tyskarna och judarna, som under denna tid verkar ha samarbetat betydligt mer än vad man får intryck av.

Det vore intressant om någon kunnig kan utveckla det hela lite.

Det går ganska enkelt att utveckla: Revisionisterna talar inte tyska, och förstår uppenbarligen inte svenska heller.

När det sägs i samband med icke-biologiska företeelser betyder det "göra sig av med", medan om det sägs i samband med biologiska varelser betyder det "förinta".

Jämför med svenskans "utrota", som är exakt samma ord etymologiskt. "Jag ska utrota mössen." alt. "Jag ska utrota kommersialismen." Det första innebär helt klart att man ska döda mössen fysiskt. Det andra innebär inte att man ska döda kommersialismen - det vore inte förståeligt, då kommersialismen inte lever och därmed inte kan dödas. Det revisionisterna påstår, är att "Jag ska utrota mössen" kan betyda att man bara ska ta mössen och flytta dem till granngården. Det finns inte en svensk i det här landet som skulle förstå "Jag ska utrota mössen" på det sättet. Ingen svensk förstår heller "Judeutrotning" på annat sätt än att judarna mördas. Det revisionisterna hävdar är alltså att Himmler inte förstår sitt eget språk OCH att ingen av åhörarna förstår det, eftersom att ingen ifrågasatte påståendet att man höll på att "utrota judarna".

Länken nedan visar uttryckligen utdrag ur både med NSDAP samtida och nutida ordböcker säger om ordet. Hemsidans skapare missade att påvisa att det i den tyska bilden står "fig.", vilket betyder "bildligt talat". Men det framgår iaf.
http://www.holocaust-history.org/himmler-poznan/ausrotten.shtml

Edit: Jag visste inte att det där talet existerade. Men nu har vi ju det svart på vitt. Himmler erkänner förintelsen långt innan någon kunde komma åt att tortera honom. Alla revisionister som fortsätter förneka i den här tråden är slöseri med tid. För om de påstår att detta tal är fejkat, finns det inget bevis i världen som skulle övertyga dem. Även om vi hade haft den skriftliga ordern från Hitler - som de så ofta kräver - skulle de bara säga att den var fejkad. The burden of proof att det finns en konspiration finns alltså på deras sida. De måste bevisa konspirationens existens. Det räcker inte att påstå att den kanske finns, och att talet därmed kanske är fejkat. Det är som att säga att det kanske är så att förintelsen aldrig har inträffat, för att det kanske är så att jag drömmer just nu, och egentligen är en skalbagge.
__________________
Senast redigerad av Zhongda 2011-03-28 kl. 19:09.
2011-03-28, 18:44
  #70
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
"Ni som förnekar förintelsen, vad baserar ni eran 'tro' på?"


Pure reasonal brutal logic. I samma ögonblick länder gjorde det illegalt att förneka förintelsen så avslöjade de sig för gott. Den enda andra gång i historien jag känner till där "sanningen" varit tvungen att skyddas via lagstiftning för att inte riskera förgås, var när det var dödsstraff på att inte vara kristen.

Something is VERY wrong here...

Det är förbjudet att skrika att det brinner i SF-salonger - innebär det att det brinner i alla SF-salonger?

Something IS very wrong here. Det som är "very wrong" är att flera länder i världen åsidosätter yttrandefriheten för att stilla sitt eget samvete.
2011-03-28, 19:43
  #71
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
text
Då förstår jag, men jag har en invändning mot att detta tal - som jag inte förnekar är äkta - skulle bevisa att alla "förintelseförnekare" har fel. Invändningar är att få (om ens några) "förintelseförnekare" förnekar förintelsen och menar att tyskarna inte mördade judar. Snarare verkar man oense med på vilket sätt de gjorde det, hur många som strök med samt vissa ögonvittnesskildringar, datum och andra parenteser.

Håller dock med om det problematiska i att man är så otroligt kritiska mot källor som går i linje med den allmänna uppfattningen medan åsikten att Hollwood-skådespelare spelade in ovan nämnda Himler-tal för att smutskasta Tyskland tycks föga kontroversiell.
Å andra sidan gäller exakt samma sak för många från motståndarsidan.

Anser du, personligen, att allt - eller ens det mesta - med den officiella versionen verkar riktigt och bra; ser du verkligen ingen skillnad i att det är fängelsestraff på att citera historiker och Auswitch-guider och att man inte får försöka framkalla panik i biosalonger?
2011-03-28, 19:58
  #72
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Att man vet hur många fångar lägret för närvarande har innebär inte att man känner till antalet som har gasats ihjäl.
Nej, men känner man till antalet, samt antalet som anländer varje dag, så krävs det inte någon avancerad matematik för att även få reda på antalet som "försvinner" varje dag.

Citat:
Självklart finns det en lögn i botten. Varje falskt rykte har en lögn i botten. I övrigt skulle jag inte underskatta det egna minnets bristfällighet. Det är ett oerhört vanligt fenomen att människor minns saker som aldrig har inträffat. Allra helst i skrämmande eller traumatiska situationer. Men visst, en hel del ljuger säkert. Men det är inte ens klart att det var fångarna som ljugit. Det kan ha varit vakter som sagt att de skulle göra tvål av fångarna, vilket ryktesvägen blivit att två faktiskt tillverkats.

Vad gäller lampskärmar är det klart att sådana har existerat. De visades upp vid Nürnbergrättegången. Det som däremot också är klart är att det inte massproducerades, utan att enstaka sjuka individer pysslade med sjuka saker.


Rätt många? Poängen är givetvis att historieforskningen har kunnat fälla flera rykten.
Korrekt, flera rykten har fällts. Och nu ser man med lagar till att inga fler ska kunna fällas.

Citat:
Mea culpa. Stämmer det är det givetvis suspekt. Tills jag vet mer vill jag inte döma varken för eller emot dokumentets äkthet.
Om du inte kan döma varken för eller emot, så får vi bortse ifrån det.

Citat:
Många misshandlades naturligtvis. Men den absoluta majoriteten blev inte misshandlade. Framföralt inte de som "kommit ut" decennier efteråt.
Tyskland var länge en ockuperad stat, vem vill vittna om brutalitet begånget av ockupanten, när det är ockupanten som ska döma?
Hur många har vittnat om brutaliteten i Östtyskland?

Citat:
Jaså, det visste man? Jag har fått andra uppgifter, d.v.s. att man var ute efter hans namn och hans position. Ingenting om att han hade översett mordet på 3,5 miljoner människor (enl. hans vittnesuppgift - inte verkligheten).


Många tyskar torterades - framförallt i öst. Miljontals tyska kvinnor våldtogs. Detta hade inte med ett erkännande att göra. En grupp av våld störda individer stöter på en högt uppsatt SS-officer, och reagerar på det sätt de har lärt sig efter 6 års krig.

Mina uppgifter säger att de ville veta hans namn, position och befattning.

Ingen SS-officer som erkänt har mig veterligen kommit fram och sagt att han torterats att erkänna. Trots detta var det ingen av de förhörda på Nürnbergrättegångarna som förnekade att förintelsen ägt rum. Däremot var det många som försökte skjuta ifrån sig skulden på andra (jag måste säga att torterarna är bra underliga om de fick vittnena att inte förneka förintelsen, men att de däremot inte torterade fram ett erkännande om att de själva var skyldiga).
Då har du fått fel uppgifter.
Höss flydde, han bytte namn och gömde sig som civil.
De allierade kände till Auschwitz, de visste att Höss var lägerkommendant, de letade efter honom och fick reda på var han befann sig genom att hota hans familj, som avslöjade var han gömde sig.

De visste med andra ord vem han var och vad han hade gjort innan de kom och tog honom.

De som kom och tog honom var inte en grupp våldsstörda individer, inte mer än vad tyska gestapo eller stasi var, och den jämförelsen är mer korrekt än att jämföra dessa personer med vanliga soldater.


Citat:
Har vi erkännande från SS-officerare om att gasning pågått i dessa läger? Kopplingen mellan vittnesmål och Auschwitz är tusenfalt starkare än kopplingen mellan vittnesmål och andra icke-förintelseläger, både vad gäller kvalité och antal.
Jasså?

Citat:
Vi har tiotusentals vittnen på båda sidor som berättar samma historia, med små varianser. Vi har "mordvapnet". Vi har - enligt demografer - de nödvändiga befolkningsdata för att uppskatta antalet dödade.

Jag vet inte hur man har räknat ut siffrorna. Däremot vet jag att tyskarna själva hade uppgift om 11 miljoner judar i de områden man kontrollerade eller var nära att kontrollera.
Med rätt stora varianser, varav en del visat sig vara falska.
11 miljoner judar låter ganska rätt.
6 miljoner döda + 5.5 miljoner överlevare.
Vilket alltså ger en dödssiffra för lägren som stämmer överens med den för läger som höll ryska krigsfångar.

Citat:
Till exempel. Poängen är att det inte är något problem för den officiella historieskrivningen.

Det som står without a shadow of a doubt:
1. Att nazisterna talade om utrotning som en möjlighet (Heydrich i Wannsee-konferensen).
2. Att nazisterna kunde genomföra det hela.

Själva bevisningen står och faller med vittnesmålen. Vittnesmålen passerar alla källkritiska test. Det finns personer på båda sidorna som vittnar om samma sak, utan bevis för att tortyr använts mer än i undantagsfall INNAN personen tagits inför rätta. Det finns ingen bevisning ö h t för att tortyr förekom i samband med rättegångarna. En stor grupp människor på båda sidor erkänner alltså samma sak. Det enda som kan förklara detta - annat än att det stämmer - vore att det fanns en vidspridd konspiration. Det finns dock ingen bevisning över huvud taget för någon sådan konspiration. Vi har dessutom tysk samtida korrespondens som talar om gaskamrarna som "Vergasungskeller" och "Sonderkeller": Gasningskammare och specialkammare. Underlig sak att kalla ett rum som används till avlusning. Vi har dessutom en tysk dom där man talar om dödandet av judar som einsatzkommandos "uppgift".

Kort sagt: Vi har bättre bevisning för att förintelsen har inträffat än vad vi har om att Gustav Vasa har existerat.
1. Nazisterna talade även om utrotning av undermänniskor i "lebensraum"-territorierna i öst. Och med höga dödssiffror i läger för ryssar, så undrar man varför inte även detta är en förintelse.
2. Ja, nazisterna hade makten. Liksom de flesta stater har.

Och vem skulle samlat dessa bevis? Skulle de som utförde tortyren ha dokumenterat det?
Det finns alltså samma mängd bevis för tortyr av vittnen som det finns för förintelsen, men det ena har inte inträffat?
Anklagelserna var dock så många att de amerikanska politikerna blev lite undrande, och en oberoende amerikansk kommission kom fram till att det hade använts omfattande tortyr på tyskar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Malmedy_massacre_trial#The_Simpson_Commission

Detta gällde dock det "mindre" brottet, Malmedy-massakern. Men om de var så villiga att använda den sortens metoder där, så finns det inget skäl till att det gällde andra regler för Nürnberg-rättegången.

Att de vittande var sen inte så konstigt, de blev torterade och efter rättegången så skulle de åter hamna i händerna på sina torterare, oavsett vad de sade.
Hur många tror du var villiga att säga vad torterarna ville, i hopp om att de efteråt inte skulle utsättas för mer tortyr?

Kan väl vara värt att tillägga att en väldigt stor del av förhörsledarna var amerikanska soldater/officerare som kunde tyska (det hjälper vid förhör), och att en stor andel av de som tyska, kunde det eftersom de kom från Tyskland.
Vilket i allmänhet handlade om sådana som hade flytt från Tyskland innan andra världskriget, vilket inkluderade en stor mängd judar, varav en del hade släktingar som blivit kvar i Tyskland.
Föga förvånande bar dessa en del agg mot tyska nazister....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in