• 1
  • 2
2014-04-12, 11:32
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Lätt att man blir lite darrig på handen efter ha tömt tillräckligt med blod för en pudding. Synd att det var så många ingredienser i det receptet. Lät ju som du tonade ner det men hoppas inte det kvävde din blodsmak.

Vare det värd mödan och var det någon smakskillnad mot en standard grispudding?
Ja, jag använde bara blod, öl och rågmjöl. Eftersom jag har varit vegetarian (anser dock att det är ok att äta av sig själv) i 14 år så kommer jag inte riktigt ihåg hur vanlig köpt blodpudding smakar. Det här var i alla fall väldigt gott.
Citera
2014-10-08, 10:06
Medlem
htdgs avatar
Min flickvän är glutenallergiker och äter inte grisprodukter, går det att göra blodpudding med nötblod och utan mjöl? Vad kan man ersätta mjölet med? Vetestärkelse? Potatismjöl?
Citera
2014-10-20, 16:03
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Jahopp. Då har jag precis nyligen ätit upp lite blodpudding jag gjort av mig själv. Här är receptet jag använde: http://www.ica.se/recept/klassisk-blodpudding-632564/
För att få fram blodet använde jag kanyler och spruta. Tyvärr var det ett tag sedan jag stack någon i syfte att komma in i kärlen (lite playpiercing har det bara blivit sedan dess) så det gick inte jättesmidigt. Blodkärlen på foten envisades med att rulla undan, så det fick bli att sticka i armvecket. Måste säga att det var lite bökigt att jobba med en hand och samtidigt försöka hålla kanylen still. Fick till slut ut lite blod som vispades ihop med rågmjöl och lättöl och ställdes in i ugnen. Måltiden avnjöts med en klick rårörda lingon och jag tycker faktiskt att det blev riktigt gott.
Här är lite bilder från "matlagningen". Ber om ursäkt för ett par suddiga bilder. Man måste hålla telefonjäveln superstilla för att det ska bli någolunda bra och jag nöjde mig med suddigt för att blodet inte skulle hinna koagulera:

http://oi59.tinypic.com/iyj0co.jpg
http://oi58.tinypic.com/o0ece8.jpg
http://oi59.tinypic.com/2h896qp.jpg
http://oi62.tinypic.com/4fu4k4.jpg

Förstår inte hur den är tråden inte kan ha fler svar.

Nå, hur ställer sig smaken mot blodpuddingen i kyldisken?
Är det något du kan tänka dig göra om?
Är nästa steg att skiva en bit ifrån baken och fräsa ihop rumptacos?

Ja, det här är ju ett prima exempel utav kannibalism.
Citera
2014-10-20, 18:12
Medlem
porrmaffians avatar
Är det verkligen värt jobbet? Blodpudding kostar väl inte mer än en dryg tia per kg.
Citera
2014-11-21, 13:01
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov

Citat:
Ursprungligen postat av porrmaffian
Är det verkligen värt jobbet? Blodpudding kostar väl inte mer än en dryg tia per kg.
Det var ett tag sedan ni skrev, men känner mig ändå manad att svara. Kruxet är att jag är vegetarian, så vanlig blodpudding är uteslutet för mig. Jag tycker blodpudding är väldigt gott och tyckte att det skulle vara en kul grej att käka riktig blodpudding som känns ok för mig som vegetarian att käka. Då föll sig det här med "kannibalism" rätt naturligt.
Har varit vegetarian i drygt 14 år, så jag minns inte riktigt hur köpevarianten smakar (förutom att den för 14-15 år sedan var god). Puddingen på mig själv var iaf väldigt god.
Kan absolut tänka mig att göra om det.
Haha. Absolut inte. Vill ha röven intakt.

Är det förresten verkligen kannibalism om man konsumerar sig själv? MP borde iaf vara väldigt nöjda med mitt tilltag med tanke på hur varmt de talar om återvinning och kretslopp.
Citera
2014-11-21, 17:00
Bannlyst
Kan inte någon OP radera denna idiotiska tråd? Många av oss gillar normal blodpudding, och vill inte bli sedda med pervon som trådskaparen!

Nåväl.. blodpudding är väl inte mitt förstahandsval...
Senast redigerad av patibulum 2014-11-21 kl. 17:16.
Citera
2018-12-04, 08:58
Medlem
Nån som vet vart man kan hitta blodpudding mer i stil med brittisk black pudding? Lite grövre isterbitar i och mer hela korn istället för en slät massa? Eller går det under begreppet blodkorv här?
Citera
2018-12-07, 21:19
Medlem
Peter.Hellborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Min flickvän är glutenallergiker och äter inte grisprodukter, går det att göra blodpudding med nötblod och utan mjöl? Vad kan man ersätta mjölet med? Vetestärkelse? Potatismjöl?
Jag undrar också om det är någon stor skillnad på vilket slags blod man använder. Där jag befinner mig just nu har jag bara hittat nötblod i butikerna. Är det någon som har testat med nötblod, och hur blev resultatet?
Citera
2018-12-07, 22:28
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov

Jag förstår.

´
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här