• 1
  • 2
2011-03-21, 15:13
Medlem
unboltingsmooths avatar
hejsan! min dator börjar sega så jag rensade ut massa saker jag inte använder men inte blev den snabbare för det! jag har en compaq 2 gb ram windows 7. så jag undrar finns det nått slags program som FUNGERAR! som gör att datorn blir lite snabbare. eller är det värt att köpa nytt internminne på 2 gb så jag har ?

tacksam för svar!
Citera
2011-03-21, 15:22
Medlem
Ultimatrixs avatar
Jag har 4 gig ram och en AMD 965 och min dator har aldrig varit snabbare.
Har du en massa skit installerat?
Citera
2011-03-21, 15:23
Medlem
roleones avatar
ja, 2gb är lite tunt om du använder datorn till mer än kontorsuppgifter. likaså är det att rekommendera att formatera datorn iallafall en gång i kvartalet. gör gärna en ghost image med norton ghost och lägg på en sticka/extern hdd efter att du installerat om datorn med alla applikationer och drivare du brukar ha i din standard setup så slipper du göra om hela det tråket varje gång du vill blåsa datorn.
Citera
2011-03-21, 15:33
Medlem
Lories avatar
Det är väldigt många olika orsaker till varför din dator kan vara långsam. Det är inte endast RAM och OS som avgör detta. Ett program kan man ju inte heller tipsa om, då man inte vet vad som orsakar "segheten".

Det bästa är om du försöker beskriva dina användningsområden, allt du gör på datorn, om du spelar något spel eller vad du nu gör. Sedan tar man reda på vad din dator har för specifikationer. Då kan vi, om du behöver hjälp med det, undersöka om någon komponent inte håller måtten i förhållande till dina användningsområden.

Det är på en väldigt grundlig nivå vi undersöker om någonting behöver ändras i datorn. Det finns ju även mindre tips som att rensa onödig information, se till att man inte kör för många program åt gången.

En fälla kan vara antalet program som ligger och körs i bakgrunden.
Citera
2011-03-21, 15:40
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorie
Det är väldigt många olika orsaker till varför din dator kan vara långsam. Det är inte endast RAM och OS som avgör detta. Ett program kan man ju inte heller tipsa om, då man inte vet vad som orsakar "segheten".

Det bästa är om du försöker beskriva dina användningsområden, allt du gör på datorn, om du spelar något spel eller vad du nu gör. Sedan tar man reda på vad din dator har för specifikationer. Då kan vi, om du behöver hjälp med det, undersöka om någon komponent inte håller måtten i förhållande till dina användningsområden.

Det är på en väldigt grundlig nivå vi undersöker om någonting behöver ändras i datorn. Det finns ju även mindre tips som att rensa onödig information, se till att man inte kör för många program åt gången.

En fälla kan vara antalet program som ligger och körs i bakgrunden.

Sant. Likaså kan det vara bra att lista vilken ev. kringutrustning man kör, upplösning man använder och en dump från process-fliken i aktivitetshanteraren så vi kan se vad det är som belastar CPU/RAM. Är det en laptop kan det också vara värt att kontrollera så att dina energi inställningar är ställda till max. performance och inte till balanced eller energy saving för att få ut så mycket "kräm" som möjligt ur klienten.
Citera
2011-03-21, 17:25
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
ja, 2gb är lite tunt om du använder datorn till mer än kontorsuppgifter. likaså är det att rekommendera att formatera datorn iallafall en gång i kvartalet. gör gärna en ghost image med norton ghost och lägg på en sticka/extern hdd efter att du installerat om datorn med alla applikationer och drivare du brukar ha i din standard setup så slipper du göra om hela det tråket varje gång du vill blåsa datorn.

???

Vem fan rekommenderar det?

?!?

Citera
2011-03-22, 01:41
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avan
???

Vem fan rekommenderar det?

?!?

Någon som vet hur mycket slagg det blir i en vanlig hemdator om man dessutom inte är kunnig själv? Att formatera är en enkel process som man bör genomgå med jämna mellanrum på samma sätt som man rensar ur förrådet eller tar bilen till biltvätten. Förvarar man sina personliga data på ett vettigt sätt, ex. på en extern lagringsenhet så är det dessutom inte värre än att man bara blåser om den partitionen man har sitt OS på, vilket med windows 7 tar i runda slängar 3 timmar.
Citera
2011-03-22, 08:44
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Någon som vet hur mycket slagg det blir i en vanlig hemdator om man dessutom inte är kunnig själv? Att formatera är en enkel process som man bör genomgå med jämna mellanrum på samma sätt som man rensar ur förrådet eller tar bilen till biltvätten. Förvarar man sina personliga data på ett vettigt sätt, ex. på en extern lagringsenhet så är det dessutom inte värre än att man bara blåser om den partitionen man har sitt OS på, vilket med windows 7 tar i runda slängar 3 timmar.

jag håller nog med "avan". Att formatera en dator vart 3:e månad är bara dumt. Det räcker oftast att ta bort med ccleaner de "döda filerna" och sedan köra en defrag så är datorn som ny.
Vill du sedan sitta och experimentera med datorn så kör med en virtuell sådan.

Själv sitter jag med flera datorer och har ungefär ominstallerat mina datorer vartannat år, just det, du läste rätt.
Finns inget behov att göra det oftare, får inga virus, datorn jobbar fort och som den skall, så varför?

Som oftast, 1 gång per år. Sedan skulle jag ominstallera alla mina program, image eller inte så skulle det ta minst dina 3 timmar, sist tog det faktiskt 3 dagar med att installera, konfigurera och tweaka systemet då så mycket har ändrats sedan sist.

Mycket beror på också din setup av datorn, har du inte mycket i datorn så ok, har du lika mycket som mig så är det knappast att du vill göra om det vart 3:e månad
Citera
2011-03-22, 08:47
Medlem
merlin2s avatar
jag håller nog med "avan". Att formatera en dator vart 3:e månad är bara dumt. Det räcker oftast att ta bort med ccleaner de "döda filerna" och sedan köra en defrag så är datorn som ny.

Själv sitter jag med flera datorer och har ungefär ominstallerat mina datorer vartannat år, just det, du läste rätt. Som oftast, 1 gång per år.
Finns inget behov att göra det oftare, får inga virus, datorn jobbar fort och som den skall, så varför?

Sedan skulle jag ominstallera alla mina program, image eller inte så skulle det ta minst dina 3 timmar, sist tog det faktiskt 3 dagar med att installera, konfigurera och tweaka systemet då så mycket har ändrats sedan sist.

Mycket beror på också din setup av datorn, har du inte mycket i datorn så ok, har du lika mycket som mig så är det knappast att du vill göra om det vart 3:e månad

edit: vad är inräknat i dina 3 timmar, bara installationen, eller?
Citera
2011-03-23, 08:04
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2

Själv sitter jag med flera datorer och har ungefär ominstallerat mina datorer vartannat år, just det, du läste rätt. Som oftast, 1 gång per år.

Sedan skulle jag ominstallera alla mina program, image eller inte så skulle det ta minst dina 3 timmar, sist tog det faktiskt 3 dagar med att installera, konfigurera och tweaka systemet då så mycket har ändrats sedan sist.

edit: vad är inräknat i dina 3 timmar, bara installationen, eller?

Mina tre timmar är en image så det inkluderar ett W7+SP1 som jag tweakat i förväg, spotify, office, skype, notepad++, putty, filezilla, vlc, launchy, last.fm, BankID, Daemon tools, Dropbox, uTorrent och Chrome. Resterande applikationer är ganska flytande så de har jag valt att inte inkludera.

Det är förvisso enganska "lean" setup, så det kan stämma som du säger att det tar längre tid för andra. Jag tycker dock inte att CCleaner gör jobbet tillräckligt bra och föredrar därför att formatera datorn med jämna mellanrum.
Senast redigerad av roleone 2011-03-23 kl. 08:11.
Citera
2011-03-23, 08:59
Medlem
SaintJonahs avatar
Hej!

Min Dator började också sega lite, trots att den är ganska ny. Använder den inte till mycket mera än mail och något litet spel.

Följde några av tipsen i detta inlägg och fick till det riktigt bra!

https://www.flashback.org/sp28947065

Sedan installerade jag "Smart Defrag 2". Funkade också klockrent. Betydligt snabbare än Defrag som kommer med Win7.
Citera
2011-03-23, 13:18
Medlem
2gb RAM är lite tanigt men jag vet att om man ändrar temat till det gamla windows 95 temat så går datorn en aning snabbare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in