• 1
  • 2
2011-03-21, 13:15
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
På många ställen läser jag att det är jättebra att äga sitt boende, då man tjänar på det dagen huset säljs. Är det verkligen alltid så? Går man alltid plus på att äga sitt boende? Idag verkar alla tjäna pengar på att äga sitt boende, men är det verkligen så?
Citera
2011-03-21, 13:16
Medlem
självklart inte.
Citera
2011-03-21, 13:18
Medlem
mungs avatar
Det beror lite på var i landet man bor och lite lokala faktorer, men generellt sett ökar de allra flesta bostäder i värde varje år (förutom vid tillfälliga nedgångar).
Citera
2011-03-21, 13:19
Medlem
kesostampes avatar
Jag förlorar jag ca 50 tusenlappar på min nuvarande fastighetsaffär, hade jag haft möjlighet att ha kvar huset i några år till så hade det varit ett redigt plus istället.
Men tidigare har det gått bra.
Citera
2011-03-21, 13:41
Medlem
Finans.killens avatar
Det är inlägg som dessa som gör mig mörkrädd, du är inte ensam om att tro att det alltid lönar sig och det är det som är problemet.

OnT:
Nej, om efterfrågan sjunker och utbudet är detsamma så kommer du inte tjäna pengar på det.
Citera
2011-03-21, 15:11
Medlem
hashish-boys avatar
nej det handlar ju om vilken prisutveckling ditt boende har den kan va negativ eller positiv. om man kollar på lång sikt så går ju i alla fall nästan alla bostäder upp i pris. fast nu kort siktigt skulle jag inte chansa på...
Citera
2011-03-21, 15:14
Medlem
i snitt så får man kanske en realavkastning om 3% per år,,

men då måste sikten göras lång, samt även beakta att man tar lägesrisker och även andra risker när man äger en Br exempelvis,

föreningen kan missköta ekonomin osv ...

men i det stora hela så är de bra äga sin bostad, (oftast)

finns även en massa andra grejer som kan bli problem
Citera
2011-03-21, 16:31
Medlem
Bostäder brukar alltid öka i värde såvida de inte brinner ner.
Dock krävs det alltid kostsamt underhåll.
Citera
2011-03-21, 16:45
Medlem
Epeemasters avatar
Om vi skulle bortse från eventuell värdeökning och istället jämföra med att hyra bostad som då är alternativet, för någonstans lär man ju bo här uppe i kalla norden.

Tittar du på en bostad som du äger kontra den du hyr över en 20 års period. Då har båda bostäderna samma kostnader.
Det enda som skiljer dem åt är att den bostad som hyrs också ska betala en vinst till den som äger bostaden.
Hur står den vinsten är varierar mellan städerna, men brukar ligga mellan 8 - 12 % / år av bostadens värde.

För att slippa ta ansvar för din egen bostad och för att slippa ta risken med att bostaden förlorat i värde när du ska sälja den, så är du som hyresgäst beredd att betala en "trygghetspremie" på 8 - 12% av bostadens värde / år. Med samma amortering på din köpta bostad skulle du alltså ha betalat av den på ca 10 år.

Jag är fastighetsägare och hyr ut bostäder. Jag älskar dessa trygghetsnarkomaner som inte törs äga sina bostäder.
Citera
2011-03-22, 18:50
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epeemaster
Om vi skulle bortse från eventuell värdeökning och istället jämföra med att hyra bostad som då är alternativet, för någonstans lär man ju bo här uppe i kalla norden.

Tittar du på en bostad som du äger kontra den du hyr över en 20 års period. Då har båda bostäderna samma kostnader.
Det enda som skiljer dem åt är att den bostad som hyrs också ska betala en vinst till den som äger bostaden.
Hur står den vinsten är varierar mellan städerna, men brukar ligga mellan 8 - 12 % / år av bostadens värde.

För att slippa ta ansvar för din egen bostad och för att slippa ta risken med att bostaden förlorat i värde när du ska sälja den, så är du som hyresgäst beredd att betala en "trygghetspremie" på 8 - 12% av bostadens värde / år. Med samma amortering på din köpta bostad skulle du alltså ha betalat av den på ca 10 år.

Jag är fastighetsägare och hyr ut bostäder. Jag älskar dessa trygghetsnarkomaner som inte törs äga sina bostäder.

Hur kommer du fram till dina siffror? Med tanke på att man inte får ta hur hög hyra som helst så tycker jag att det verkar ovanligt lönsamt att hyra ut. Borde det inte finnas ställen där det är olönsamt att som privatperson på kort sikt äga hyreshus?
Citera
2011-03-22, 21:06
Medlem
Fris avatar
Nej, långsiktigt stiger så klart inte bostadspriser mer än andra priser. Kurvorna för fastighetsprisindex och konsumentprisindex skar varandra både 1981 och 1991 enligt SCB:s statistik. Det kommer de snart att göra igen, och detta har redan skett i många andra länder. Det är en fråga om tajming när det sker även i Sverige.

Bostadsägarna har de senaste par decennierna tjänat på att LÅNA pengar. Staten har systematiskt sänkt räntan (som ju är ett godtyckligt planekonomiskt diktat och inte en marknadsränta som balanserar verkligt utbud och efterfrågan på lån och sparande). Det har gjort det allt lönsammare att låna pengar, men för att få låna behöver man säkerhet och bostäder är utmärkt säkerhet för lån. Bostadspriserna har trissats upp till en bubbla därför att det har varit lönsamt att låna pengar till statens löjligt låga ränta. Man kan säga att bubblan har växt med en ränta-på-ränta-effekt så länge som räntan varit för låg.

HUI presenterade en rapport för flera år sen som visade att bostadsägande är DEN ENDA faktorn som korrelerar med hushålls förmögenhetsbildning sedan 1970-talet! lön, företagande, sparande påverkar inte förmögenhetsbildning, annat än för den rikaste 1% av befolkningen! Lågräntepolitiken (eller på 70-talet höginflationspolitiken) är det politiska systemets allra viktigaste instrument för att muta medelklassen, så länge detta pyramidspel håller.
Citera
2011-03-24, 00:21
Medlem
Epeemasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Hur kommer du fram till dina siffror? Med tanke på att man inte får ta hur hög hyra som helst så tycker jag att det verkar ovanligt lönsamt att hyra ut. Borde det inte finnas ställen där det är olönsamt att som privatperson på kort sikt äga hyreshus?

Mina siffror fungerar utmärkt i de fastigheter jag äger och även jämfört gentemot de kommunala bolagen.

Givetvis finns det dumma köpare även på denna sidan. Men en klok köpare håller sig till dessa siffror eller köper helt enkelt inte, eftersom man då kan få bättre avkastning i andra investeringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in