• 1
  • 2
2011-03-21, 09:59
Medlem
Hej!

Vi är några stycken som skulle vilja börja brygga öl, lite som dom gör i drew carey show.

Försöka sälja den till någon pub så vi får tillbaka pengarna på ölen, plus att det går att räkna med ett visst "lagersvinn" i budgeten

Min fråga är hur pass svårt det är att få tillstånd att brygga eget öl?

Starta upp ett företag är ju inte svårt men just att vi ska få rättigheter till att brygga och sälja?

jens
Citera
2011-03-21, 10:20
Medlem
Starta ett mikrobryggeri med tillhörande pub! Det verkar vara ganska soft att stå i baren där småfull hela dagarna...
Citera
2011-03-21, 10:20
Medlem
Aspergers-syndroms avatar
Tror det är lättare för er att sälja ölen än att få det gott Men lyckas ni så köper jag några flaskor
Citera
2011-03-21, 10:36
Medlem
Hej!

Tanken är väl snarare att det ska vara en hobby, ett fredagsgöra så man har några kalla till lördagen efter och all fotboll

Håller på att lär mig göra ölen nu, så blir det gott vore det skoj att få ut den till någon lokal pub.

Eftersom det kommer göras vid wieselgren i gbg så lär man väl försöka få in den på Whoopsy daisy eller kvilles biljard
Citera
2011-03-21, 11:27
Medlem
Krösus Sorks avatar
Tror nog att ni bör släppa tankarna på att sälja era produkter, åtminstone tillfälligt. Var och varannan kotte brygger ju eget nu för tiden och jag ska väl inte säga att marknaden är mättad, men det är inte helt lätt att få ut sina produkter. Om ni dessutom är nybörjare blir det extra knepigt.

Men fortsätt gärna brygga, så kanske ni kan ta upp planerna igen om något år när ni fått lite kött på benen.

Processen att få tillverkningstillstånd är väl i sig inte speciellt knepig, men kan ta lite tid. Ni måste ha en lokal och utrustning som Miljö och hälsa tycker är reko. Som jag förstått det är det dock några andra lirare som delar ut själva tillverkningstillståndet och de behandlar ingen ansökan som inte fått en godkänd lokal, det innebär att bryggeriet kommer att stå oanvänt (åtminstone officiellt) till en början då hyreskostnader för lokalen gärna springer iväg. Det blir ju extra surt om man får nekat tillstånd... Vad jag försöker säga är att det är rätt stora investeringar innan man kan komma igång och det dröjer förmodligen ett tag innan bokföringen visar svarta siffror...
Citera
2011-03-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jensa-l
Hej!

Vi är några stycken som skulle vilja börja brygga öl, lite som dom gör i drew carey show.

Försöka sälja den till någon pub så vi får tillbaka pengarna på ölen, plus att det går att räkna med ett visst "lagersvinn" i budgeten

Min fråga är hur pass svårt det är att få tillstånd att brygga eget öl?

Starta upp ett företag är ju inte svårt men just att vi ska få rättigheter till att brygga och sälja?

jens

Jobba ett tag på ett bryggeri så du får lära dig lite
Gör en "Flashback öl" då behöver den inte smaka gott, bara det är en etikett på
Citera
2011-03-22, 09:42
Medlem
hej!

Jo jag lär ju lära mig göra ett öl från scratch innan jag kna börja tänka på att försöka få tillstånd.

Hembryggningskittet kommer förmodligen imorgon, håller tummarna på att det jag korkar upp ett gott öl om sådär 3 veckor!

Ska testa coopers "färdiga" blandningar nu till en början och sen börja experimentera med att göra allt själv och smaksätta!

Funderar på att döpa dom till "Gothenburg Pint" eller GP
Eller "The North Wind Brewery" aka TNWB då det är där dom kommer göras nu i början!
Citera
2011-03-22, 13:29
Medlem
Citat:
hej!

Jo jag lär ju lära mig göra ett öl från scratch innan jag kna börja tänka på att försöka få tillstånd.

Hembryggningskittet kommer förmodligen imorgon, håller tummarna på att det jag korkar upp ett gott öl om sådär 3 veckor!

Ska testa coopers "färdiga" blandningar nu till en början och sen börja experimentera med att göra allt själv och smaksätta!

Funderar på att döpa dom till "Gothenburg Pint" eller GP
Eller "The North Wind Brewery" aka TNWB då det är där dom kommer göras nu i början!

Oh god why on earth? Inte förkortningar, blir lite väl Gangsta a la GATU LA typ men det andra namnet, The North Wind Brewery är riktigt bra
Citera
2011-03-22, 16:52
Medlem
Jo, det lutar mer åt The North Wind Brewery faktiskt!

Imorgon ska jag testa att göra första laddningen med öl, får hålla tummarna för att det går vägen och att man får ett drickbart öl iaf.

Tänkte ge mig på att få högre alkohol % på nästa laddning och efter det trixa med smak och sånt.!
Citera
2011-03-22, 17:10
Medlem
Brygga i GBG? Kollat upp prippsklubben? De har ju en del kurser osv du kan dra nytta utav.
Citera
2011-03-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Brygga i GBG? Kollat upp prippsklubben? De har ju en del kurser osv du kan dra nytta utav.

Haha, ganska bra namn där ju?

Brygga i GBG

Jo det där med en bryggkurs låter inte helt dumt!

Det jag har lite svårt för att förstå än så länge är när man kan slänga i det som ger ölet dess speciella smak?
Om jag tex vill krydda det med så det får en smak av tunna, slänga i lite ved.
Först får man ju rengöra det men ska man slänga i det precis innan det ska jäsa?
Citera
2011-03-23, 16:31
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Haha, ganska bra namn där ju?

Brygga i GBG

Jo det där med en bryggkurs låter inte helt dumt!

Det jag har lite svårt för att förstå än så länge är när man kan slänga i det som ger ölet dess speciella smak?
Om jag tex vill krydda det med så det får en smak av tunna, slänga i lite ved.
Först får man ju rengöra det men ska man slänga i det precis innan det ska jäsa?
Du behöver definitivt gå bryggningskurs om du ställer sådana frågor! Öl får enbart innehålla vatten, humle, kornmalt och jäst. Det är inte så jättesvårt att brygga och buteljera hyfsat öl, det svåra är snarare att få en god konsistent smak så alla flaskor smakar likadant och är lika starka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in