Citat:
Ursprungligen postat av Mechtild
Jag förstår inte riktigt frågan.
"Program på datorn" är ganska luddigt. Hur vet du att den/de du hittat verkligen är släkt med dig?
Frågeställningen klingar ändå lite bekant: min morbror ringde i lördags och undrade om han var släkt med en av sina barndomsvänner, som vi kan kalla för Kalle. Han visste nämligen att Kalle var kusin med Pelle, och att Pelle är ganska nära släkt med oss (jag har lagt in mitt släktforskningsprogram på min morbrors dator så han kan följa olika släktgrenar). Så jag slog på några olika CD-skivor (Sveriges befolkning 1970, 1980 och Sveriges dödbok 1901- 2009) för att få fram Kalles föräldrar: min morbror hade ju träffat dem och visste vad de hette. Sedan gick jag in i kyrkböckerna och följde Kalles anor bakåt. Direkt visade det sig att Kalle och Pelle var kusiner men via en annan gren än den där vi var släkt med Pelle. Fast vi var släkt med Kalle ändå, om än på lite längre håll.
Så förklaringen är väl att du får besöka biblioteket/närmaste släktforskarförening för att leta i de s k befolkningsskivorna (Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970, 1980 och 1990) samt i Sveriges dödbok 1901- 2009 och försöka pussla ihop släktgrenarna. Sedan kan du säkert på samma ställe få hjälp att söka direkt i kyrkböckerna (via Genline, Svar eller AD Online) för att se om och hur ni hänger ihop.
Jo att vi är släkt det vet jag med 100% säkerhet. Däremot så har jag aldrig haft kontakt med dessa och eftersom att dom inte är vid liv idag så tänkte jag kolla om dom har flera barn än vad jag vet och skulle även vilja veta vad deras föräldrar hette. Var nog lite otydlig med vad jag ville veta, Men det var ju mitt i natten så får skylla på det hehe